نشست کشورهای عضو پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای، با کارشکنی آمریکا و به سود رژیم صهیونیستی، بدون نتیجه پایان یافت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسوشییتدپرس؛ در نشست کشورهای عضو پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، ان پی تی، نمایندگان آمریکا و انگلیس  با ابتکار کشورهای عربی برای ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح  هسته ای در خاورمیانه مخالفت و آشکارا از مالکیت تسلیحات هسته‌ای بوسیله رژیم صهیونیستی حمایت کردند.

واشنگتن و لندن اعلام کردند با تعیین اول مارس سال 2016 (11 اسفند 94) برای برگزاری کنفرانسی درباره ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه ، مخالف هستند.
این کنفرانس فعالیت های خود را به پیشنهاد ایران، تا ساعت 19 به وقت محلی - ساعت 23 به وقت گرینویچ - به حال تعلیق درآورد تا اعضا، راه حلی برای برطرف کردن این مشکل و بیرون آمدن از بن بست بیابند.

"رز گاتمولر،" معاون وزیر امور خارجه آمریکا در حوزه خلع سلاح و امنیت بین المللی اعلام کرد: درباره این سند توافقی وجود ندارد.
وی از « تعیین محدودیت زمانی»، کشورهای عربی به ویژه مصر برای پیشرفت در زمینه ایجاد چنین منطقه ای انتقاد کرد و گفت: آمریکا معتقد است نبود سند پایانی بهتر از امضای سند نامطلوب است.

"متیو رولاند،" سفیر انگلیس نیز با خلع سلاح هسته‌ای در خاورمیانه مخالفت کرده و از ایجاد نشدن زمینه تفاهمی درباره این موضوع ابراز ناامیدی کرد. وی مدعی شد: این مسئله و صرفا همین مسئله مانع دستیابی ما به توافق بود.

معاهده "ان پی تی" با عضویت 190 کشور در سال 1970 (1348) اجرایی شد و هر پنج سال کنفرانسی درباره آن برگزار می شود. در سال 2010 بیانیه پایانی کنفرانس ان پی تی، طرح گفتگو درباره منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه مطرح شد. قرار بود نشستی در همین باره سال 2012 (1390) در هلسینکی، پایتخت فنلاند برگزار شود؛ اما این نشست به ویژه به علت مخالفت رژیم صهیونیستی هرگز برگزار نشد.

به گفته کارشناسان، رژیم صهیونیستی حدود 200 کلاهک هسته ای در اختیار دارد ولی هنوز حاضر به امضای پیمان ان پی تی نشده است. 
کنفرانس امسال ان پی تی از 27 آوریل (7 اردیبهشت) آغاز شده بود و به دلیل حمایت های پنهان و آشکار از فعالیت های هسته‌ای رژیم صهیونیستی، شامگاه جمعه بدون نتیجه پایان یافت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار