جانبازان اسوه های زنده ای هستند که درس های ایستادگی در برابر متجاوز را نه از روی داستانها و شعرها بلکه با بدنهای پاره پاره شده خود به جوانان می آموزند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز؛ روز چهارم شعبان مصادف با میلاد قمر منیر بنی هاشم،حضرت ابولفضل عباس (س) به نام روز جانباز نامگذاری شده تا جانبازان عزیز و سرافراز با افتخار تاسی خود به این بزرگ علمدار کربلا را اعلام کنند.

بزرگ جانبازی که هر دو دست و چشم خود را فدای راه و آرمانی نمود که نماد آزادگی بشر تا روز محشر خواهد بود.

جانبازان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بی تردید بزرگ مردانی هستند که مخلصانه عزیزترین وجود خود را به حراج بازار عشق گذاشته اند و حضرت دوست آنان را برای امتحانی بلند مدت در بازار مکاره دنیا برگزیده است.

آنانکه شهید شدند و رفتند ، بار سفر را بستند و عند ربهم یرزقون هستند اما آنانکه با جسم پاره پاره شده شان ماندند هر روز در میدان شهادت و مقابل توپها و خمپاره ها خود را مشاهده می کنند تا باشد برای جوانانمان آئینه های مجسم از زیبائیهای گفته وناگفته دفاع مقدس باشند.

4 درصد جانبازان کشور در آذربایجان شرقی هستند

صمدیان ، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در دوران دفاع مقدس مردم نشان دادند که چگونه از مکتب حسینی درس گرفتند و آمادگی برای حضور در صحنه دارند و پیروی خود از قیام عاشورا را نشان دادند و شاگرد راستین این مکتب هستند.

 و ی با اشاره به اهمیت جایگاه جانبازان گفت: عده ای از رزمندگان دفاع مقدس‌‌ در کنار شهدا ایستادند و بخشی از وجود خود را اهدا کردند تا این نظام اسلامی سرپا و استوار باقی بماند و امروز پس از 36 سال مردم از این رشادتها قدردانی می‌کنند.

 صمدیان بیان کرد:  امروزدر 4 شعبان‌ جانبازان عزیز پیروی سمبلیک از آن حضرت را نشان می دهند تا فرهنگ ایثار‌ و مقاومت در جامعه زنده بماند و بستر جامعه را برای مشارکت عموم مردم در صحنه ایثار و فداکاری فراهم کنند.

وی افزود: در تمامی شهرستاهای آذربایجان شرقی‌ برنامه گرامیداشت جانبازان را‌ داریم و امیدواریم جوانان این بزرگان را برای خود اسوه و الگو قرا دهند و بدانند که کار بزرگی کردند.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی به آمار جانبازان در کشور و  استان اشاره کرد و یادآور شد: در کل کشور حدود  554 هزار جانباز و در آذربایجان شرقی نیز 22853 نفر جانباز داریم که در مجموع حدود‌ 4 درصد جانبازان کل کشور در استان هستند.

 وی خاطر نشان کرد: از این تعداد  289 نفر از بانوان  استان به مقام جانبازی رسیده اند و این امر نشان از همراهی تمام جامعه در دفاع از کشور دارد.

صمدیان بیان کرد: اگر جامعه ما تهدید شود همه آماده هستند و زیر ساختهای دینی و فرهنگی خوبی در جامعه فراهم است.

وی ادامه داد: مردم ما به حدی فهیم و قدرشناس هستند که در تمامی شرایط جامعه قدردان این جانبازان بوده و به آنان احترام می گذارند. 

فرهنگ ایستادگی جانبازان نسخه شفا بخش جامعه است

فیروزمند از جانبازان دفاع مقدس که در سال 1367 در منطقه سومار به فیض جانبازی نائل شده است، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با تبریک روز جانباز گفت: نامگذاری روز ولادت حضرت ابوالفضل عباس به نام روز جانباز بهترین نامگذاری است که می تواند صورت گیرد و احساس سربلندی و افتخار از این نامگذاری می کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه باید از شرایط شعار زدگی در جامعه خارج شویم گفت: اگر جانبازان را به عنوان اسوه های ایستادگی و اسطوره جامعه معرفی می کنیم باید در این راستا از شعار فاصله گرفته و عمل گرا باشیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر کمترین امکانات معیشتی و رفت و آمدی و تردد در جامعه برای جوانان مهیا نیست و جانبازان با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

وی تاکید کرد: باید فرهنگ همراهی با معلولان در جامعه ایجاد شود و زمانی که یک جانباز به خاطر مشکلات جراحات شیمیایی تنفس دود سیگار برایش همچون سم است ، جامعه باید بتواند این فرهنگ را در خود ایجادکند.

وی با بیان اینکه فرهنگ جانبازی نسخه شفابخش جامعه ما است یادآور شد: زمانی که جوان ایستادگی های جانبازان در برابر سخترین مشکلات را لمس می کند دیگر برای او مشکلات روزمره کوچک و حقیر می نماید و جامعه نیز در برابر مشکلات مقاوم‌تر می شود.

وی اظهار کرد: شهدا رفتند و کار خود را به سرانجام رساندند و این جانبازان هستند که با نه گفتن به فرهنگ اسارت از جان خود مایه گذاشتند و امروز این فرهنگ ایستادگی می تواند در برابر استکبار و اهداف آنان جامعه را واکسینه کند.

به هر روی روز جانباز می تواند شروعی مجدد برای همراهی بیشتر با جانبازان جامعه و همدلی با عمق رشادتها و جانفشانیهای آنان باشد.

عزیزانی که نه برای مطامع شخصی بلکه برای سربلندی میهن اسلامی از جان مایه گذاشتند و قدر شناسی از آنان و فراهم کردن زمینه حیات و زندگی آسوده تر برای آنان حداقل کاری است که می توانیم انجام دهیم.

جانبازان در سخنان  خود بیشتر از آنکه به یاد اهداف و اغاراض شخصی باشند درد جامعه وارزشها را دارند و ما نیز باید یادبگیریم که این ارزشها را نه در شعار که در عمل پاس بداریم

انتهاي پيام/د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.