عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: واردات کالای قاچاق به ایران عواقب جبران‌ناپذیری را دربر خواهد داشت باید با این معضل برخورد جدی و قانونی شود.

سید راضی نوری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه کمیسیون‌های مرتبط با مسئله سیگار و آسیب‌های ناشی از مصرف آن بسیار است اما اینکه چقدر بر این معضل موثرند جای بحث دارد اظهار کرد: دستگاه‌های نظارتی شامل وزارت بهداشت و درمان، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد، گمرک، دستگاه‌های نظارتی از جمله بازرسی و حسابرسی، ستاد مبارزه با قاچاق درخصوص پیشگیری از قاچاق سیگار در کشور وجود دارد. 

وی ادامه داد: قاچاق و واردات سیگار عواقب جبران‌ناپذیری همچون آسیب بر سلامت جسم و روان، اقتصاد کشور و خروج ارز را در بر خواهد داشت، باید با این معضل برخورد جدی و قانونی کرد. 

نوری درخصوص پیشگیری از آثار سوء مصرف سیگار و قاچاق سیگار در کشور تصریح کرد: نهادهای مردمی بسیاری شامل NGO ها، درخصوص پیشگیری‌ از آثار مخرب سوء مصرف سیگار وجود دارد که می‌تواند نقش بسزایی را در نظارت و پشتیبانی مبارزه با قاچاق سیگار به کشور داشته باشد و باید از این ظرفیت‌های بیشتر استفاده شود. 

وی اشاره کرد: سالانه 6 میلیارد نخ سیگار به صورت غیرقانونی وارد ایران می‌شود که آمار بسیار بالا و نگران‌کننده ای است بطوری که 20 تا 25 میلیارد دلار ارز میلیارد کشور خارج می‌شود.  
 
*مجلس بعنوان نماینده مردم باید نگاه ویژه‌ای به قاچاق سیگار داشته باشد 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس بعنوان نماینده و وکیل مردم باید نگاه ویژه‌ای به قاچاق و واردات سیگار داشته باشد چرا که سیگار خطرات و مضرات زیادی بر سلامت مردم و جامعه وارد می‌کند. 

نوری تصریح کرد: بی قانونی در واردات کالاهای مختلف بخصوص سیگار می‌تواند هم به اقتصاد و هم به سلامت جامعه آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کند که هزینه آن جبرا‌ناپذیر است. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه به قاچاق و واردات سیگار افزود: تعیین و دریافت عوارض از وارد کنندگان و برخورد قاطع با قاچاقچیان سیگار می‌تواند بر کاهش آثار جبران‌ناپذیر معضل قاچاق سیگار موثر باشد. 

نوری در پایان گفت: مصوبات زیادی در خصوص مبارزه با قاچاق کالا بویژه سیگار در ایران وجود دارد و اما باید توجه داشته باشیم به این مصوبات توجه می‌شود یا نه، اگر براساس قانون با این معضل برخورد شود بالطبع دیگر با مشکل ورود کالاهای غیر مجاز مانند سیگار روبرو نمی شویم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار