اعتماد سازی ،جلب مشارکتهای مردمی و تغيير دادن رفتار آنها از طريق فرهنگسازي، استفاده از ظرفیتها ، تشکلها و سازمان های مردم نهاد نظیر NGO ها از جمله اقدامات سازمان مدیریت پسماند در راستای افزایش تفکیک پسماند در مبدا و ارتقاء مشارکت شهروندی است.

به گزارش گروه شهری باشگاه خبرنگاران، حسین جعفری مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه تمرکز و دقت بر تفکیک پسماند از مبدا با اجرای برنامه های جامع و بهینه است، اظهار کرد: ابلاغ و اجرای برنامه های مربوط به تفکیک پسماند در مبدا را در نواحی 123 گانه شهر تهران در سال گذشته و استمرار آن در سال کنونی را سبب بازگشت بخش زیادی از هزینه های مدیریت پسماند به جیب شهروندان شده است.

وی افزود: آغاز دور جدید نظارت براجرای طرح تفکیک پسماند در مبدا در مناطق 22 گانه شهرداری تهران و برگزاری جلسات توجیهی در مناطق از برنامه های سال جاری بوده که مدیر عامل سازمان با تاکید بر توجه به  اجرای مطلوب آن؛ اهتمام تلاش و حضور مستمر نواحی در جلسات مربوطه را سبب بازدهی بیشتر و افزایش تفکیک پسماند در مبدا اعلام کرد.

جعفری با اشاره به برنامه های  سال جاری که همزمان با برگزاری مزایدات و انتخاب پیمانکاران جدید به اجرا درآمده، در خصوص دفترچه های نظام فنی و اجرایی جدید تصریح کرد:  ارزیابی و پایش این طرح در کلیه مراحل توسط سازمان مدیریت پسماند و عملیاتی نمودن آن توسط مناطق و شهرداران نواحی صورت می پذیرد.

وی ایجاد بانک اطلاعات ، بازنگری بلوک بندی نواحی ، جلوگیری از هر گونه فعالیت غیر مجاز ، ساماندهی وضعیت غرف بازیافت ، رفع نواقص و تقویت نقاط قوت نواحی ، ساماندهی ناوگان جمع آوری بر اساس آنالیز و مفاد قرارداد و... از جمله برنامه های مورد نظر درخصوص اجرای بهینه این طرح  دانست.

جعفری یادآور شد: پس از اولویت زیست محیطی ، نگاه اقتصادی به تفکیک پسماند در مبدا شهروندان را تشویق به تفکیک پسماند کرده بطوریکه با یک کوشش گروهی و تنها با اضافه نمودن یک مخزن اختصاصی به پسماند خشک و تحویل آن به عوامل جمع آوری بخش زیادی از هزینه های صرف شده در مدیریت پسماند به شهر بر می گردد. 

مدیرعامل مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: هزینه های صرفه جویی شده در خصوص تفکیک پسماند در مبدا می تواند در جهت افزایش فضای سبز در شهر، ساخت مساجد ، مدارس و سایر امکانات رفاهی برای شهروندان صرف شود تا بدین ترتیب ضمن بازگشت اقتصاد به چرخه مصرف ، آسمان آبی و زمین پاک را به آیندگان اهدا کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار