رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان از شناسایی اولین ترکیبات داروی بیهوشی دوران باستان با نام "مهر گیاه" در استان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ احمد نادری در این خصوص گفت: براساس منابع علمی"مهر گیاه " به عنوان مخدر، خواب آور، آرام بخش، مسهل و محرک جنسی شناخته می شود.

 وی افزود: در گذشته از این گیاه به هنگام زایمان به منظور کاهش درد استفاده می کردند.

نادری ازمشخصات این گیاه به ریشه ضخیم و گوشتی و غالبا دو شاخه  اشاره نمود و تصریح کرد: شکل ظاهری ریشه آن شبیه به ساختار بدن انسان است و به همین دلیل افسانه های زیادی درباره آن ساخته شده است.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه ریشه، ساقه، برگ، میوه و دانه های این گیاه دارای ترکیبات آکالوییدی متفاوتی می باشد اظهار داشت: براساس نتایج اولیه بدست آمده از آنالیز " مهر گیاه "  در اهواز تاکنون یکصد ترکیب شناخته شده که با منابع علمی مستند مطابقت دارد.

گفتنی است " مهر گیاه " در سال 1392 در منطقه شیمبار در شمال شرق خوزستان توسط محققان  مرکز مذکور شناسایی و جمع آوری شد  و در ژورنال گیاه شناسی ایران در سال 93 به نام نگارندگان گزارش ( دیناروند، هویزه ) به ثبت رسید.


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.