در مقاله امروز فارین پالیسی، تقویت عربستان، مصر و ترکیه راهکاری برای مهار قدرت ایران معرفی شده است.

با تقویت عربستان، مصر و ترکیه می‌توان ایران را مهار کردبه گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فارن پالیسی؛ "رابرت کاپلان،" تحلیلگر ارشد آمریکایی در مقاله امروز فارن پالیسی، بر قدرت منطقه‌ای ایران اذعان  کرد و نوشت: ایران بر اساس تمدن باستانی پارسی و در فلات ایران تشکیل شده و  از جهت هویتی و تمدنی با هند و چین قابل مقایسه است. به همین دلیل دارای هویتی غنی است و توانست به قدرت منطقه‌ای تبدیل شود.

عربستان در مقایسه با ایران، ساخته مصنوعی یک خانواده بزرگ است. کشوری که خانواده سعودی بر آن حکمرانی می‌کنند. حملات اخیر عربستان سعودی به انصارالله یمن و تشدید حمایت آن از شورشیان سوریه را می‌توان واکنش ریاض به توافق هسته‌ای قریب‌الوقوع ایران و آمریکا دانست. سعودیها ایران را نزدیک به امضای چنین توافقی می‌دانند. به این ترتیب نوعی آشتی و مصالحه میان ایران و آمریکا بوجود می‌آید و این موضوع برای ریاض خوشایند نیست. 

او با تاکید بر لزوم مهار قدرت ایران در دوره پس از توافق احتمالی هسته‌ای نوشت: آمریکا باید برای مهار ایران پس از امضای توافق هسته‌ای، عربستان ،‌ مصر و ترکیه را تقویت کند. آمریکا به یک مصر قدرتمند نیاز دارد تا به عنوان متحد منطقه‌ای ضد ایران، ‌عربستان را تقویت کند.‌ ترکیه قدرتمند هم به ایجاد توازن در برابر قدرت ایران کمک می‌کند. تقابل و زورآزمایی میان این قدرتها به آمریکا برای تسلط بر منطقه‌، کمک می‌کند.

"کاپلان" بازگرداندن نظام امپراطوری به خاورمیانه را در شرایط فعلی ضروری دانست و نوشت: احتمالا "امپراطوری" یک نسخه قدیمی و از رده خارج محسوب می‌شود؛ اما تاریخ نشان داد خاورمیانه نیازمند این نظام است و هر گزینه‌ای غیر از امپراطوری در این منطقه به آشوب منتهی می‌شود. هرچند امپراطوری در جامعه بین الملل بدنام است؛ این نظام شیوه‌ای متداول در حکمرانی بسیاری از زمانها بود. فروپاشی امپراطوریها همیشه با آشوب همراه بوده است.

وی در ادامه مدعی شد: آشوبی که در کشورهای عربی می‌بینیم، نتیجه پایان یافتن امپراطوری‌ها است. اشغال تدمر - شهر باستانی سوریه - بوسیله داعش نمونه روشنی برای اثبات سخنانم است. تدمر زمانی به تصرف بربرها درآمد و حالا در اشغال داعش است. در حقیقت شاهد سقوط سه نظام امپراطوری در خاورمیانه هستیم.

اول، آشوب خاورمیانه نشان می‌دهد منطقه هنوز راه‌حلی برای فروپاشی امپراطوری عثمانی پیدا نکرده است. برای صدها سال، سنی‌ها و شیعیان، عربها و یهودیان، مسلمانان و مسیحیان در سوریه بزرگ و بین النهرین اختلافات سرزمینی کمی داشتند و همه تحت حکمرانی امپراطور مقتدر در استانبول قرار داشتند و او آنها را در مقابل یکدیگر حفاظت می‌کرد. این حکومت در سال 1918 فروپاشید و سبب ایجاد اختلافات ملی، قومی و فرقه‌ای شد.

دوم، سقوط صدام حسین و پیدایش داعش، انفجاری درون عراق بوجود آورد. این ماجرا مرزهای بنا شده بوسیله امپریالیستهای اروپایی، انگلیسی و فرانسوی را به آخر خط رساند.

سوم، رویکرد "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا برای دخالت نکردن در تحولات خاورمیانه، نقش راهبردی آمریکا را از بین برد. 

"کاپلان" در پایان خواستار ایفای نقش پر‌رنگ‌تر  واشینگتن در تحولات خاورمیانه شد و ابراز امیدواری کرد رئیس جمهور بعدی آمریکا از عهده این کار برآید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پارسافر
۲۰:۳۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
سه کشور با سران احمق بخاطر فروش تسلیحات.مثلا میخوان کدام خطر ایران را مهارکنن؟ جنگ صدام؟ حمله اسرائیل به غزه یا حمله عربستان به یمن اینا خطر ایران هستند؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۴۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
دروغ، دروغ، دروغ
من موندم این آمریکایی ها خسته نمی شن اینقدر دروغ میگن.
دست چوپان دروغگو رو از پشت بستن!
" تصمیم اوباما برای دخالت نکردن در خاورمیانه!!!"
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۱۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
جناب تحلیلگر احمق، علت به آشوب کشیده شدن نظامها مردم آن نظامها نیستند بلکه شما طاغوتهای غربی هستید. اگر اینجا یک امپراطور عدالت طلب باشد شما خواهید گفت باید نظام مردم سالار بیاید و اگر نظام مردم سالار عدالت طلب باشد خواهید گفت باید نظام امپراطوری بیاید. مشکل از نظام های ما نیست مشکل این است که شما نمی خواهید اینجا آرام و مستقل باشد
آخرین اخبار