رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توجه به نیازهای جوانان در آثار آیت‌الله امینی و مرحوم آیت‌الله معرفت موج می‌زند، گفت: رفع نیاز جوانان، نیازمند یک نگاه دینی و دردمندانه است و نیازهای جوانان باید مدنظر قرار گیرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی شب گذشته (چهارشنبه 6 خرداد) در آیین تجلیل از آیت‌الله امینی و بزرگداشت مرحوم آیت‌الله معرفت و دهمین آیین تجلیل از پژوهشگران حوزه دین گفت: آثار آیت‌الله امینی در دسترس همگان بوده و به دلیل تنوع این آثار، برداشت‌های مختلفی را می‌توان از آنها داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی به مشترکات آیت‌الله امینی و مرحوم آیت‌الله معرفت اشاره کرد و افزود: آثار این دو بزرگوار شامل جامع‌گری تفکر اسلامی است، هر چند که از نظر سبک کاری متفاوت عمل کرده‌اند، اما اشتراکات فراوانی دارند.

وی تصریح کرد: آثار آیت‌الله امینی نشان می‌دهد که ایشان اضلاع مختلف افکار اسلامی را مورد توجه قرار داده‌اند و این موضوع یک جامعیت می‌خواهد و ایشان نگاه به دین را تک‌ساحتی ندیدند.

لاریجانی تعشق به کار نویسندگی را ویژگی بارز آیت‌الله امینی عنوان کرد و افزود: ایشان هیچگاه از این کار خسته نمی‌شد و در زندگی‌نامه منتشر شده به قلم خود ایشان آمده که در زمان کتاب‌خواندن، یادداشت برداری می‌کنند.

وی تصریح کرد: شهید مطهری نیز همین گونه بود و هر کتاب را دو تا سه بار می‌خواند؛ بار اول کتاب را به صورت کلی می‌خواند، اما در دفعات بعد به حاشیه‌نویسی و یادداشت‌برداری می‌پرداخت و کتاب‌هایی که هم‌اینک از شهید مطهری منتشر می‌شود نیز با استفاده از همن یادداشت‌ها است.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی اگر کتاب‌نویسی از روی عشق باشد به ماندگاری آنها منتهی خواهد شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به ساده‌نویسی در تمام کتاب‌های آیت‌الله امینی اشاره کرد و گفت: همین ساده‌نویسی باعث شده که کتاب‌های ایشان برای سنین مختلف قابل درک باشد.

لاریجانی ادامه داد: شهید مطهری نیز آثاری برای سنین پایین دارد و کسانی که اینگونه می‌نویسند به مقام استادی رسیده و آن را کسر شأن نمی‌دانند.

وی بیان کرد: نکته دیگر انصاف دینی است و زمانی که کتاب‌های آیت‌الله امینی را مطالعه می‌کنیم، انصاف در آنها موج می‌زند که البته این موضوع را هر کسی نمی‌تواند تحمل کند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: آدم منصف گاهی در مقابل افکار مخالف نیز ایستادگی می‌کند و آیت‌الله امینی درباره خودشان نیز با انصاف صحبت می‌کنند.

لاریجانی یکی از توفیقات آیت‌الله امینی را داشتن اساتید گوناگون و برجسته عنوان کرد و گفت: ایشان شاگرد علمای برجسته‌ای همچون امام خمینی (ره)، آیت‌الله علامه امینی و آیت‌الله مرعشی بودند که این موضع توفیق می‌خواهد.

وی تصریح کرد: آیت‌الله امینی حتی گاهی ایراد خود را می‌نویسد و کمتر کسی حاضر به بیان ایرادات خود است.

نماینده مردم قم در مجلس نهم تصریح کرد: من سال‌های طولانی و در  مجامع مختلف در خدمت ایشان بودم و احساسم این است که ایشان هیچگاه از جاده انصاف خارج نشده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نکته دیگر در آثار آیت‌الله امینی توجه به نیازهای جوانان است. ایشان درخصوص مسائلی همچون جوانان، آیین همسرداری و ازدواج، کتاب‌هایی را تألیف کرده‌اند که نشان می‌دهد، آیت‌الله امینی نگران جوانان هستند.

به گفته لاریجانی، توصیه آیت‌الله امینی همواره رفع مشکلات جوانان است و شهید مطهری نیز همین شیوه نگرش را داشتند.

وی ادامه داد: جامعه ما یک جامعه جوان بوده و یک نگاه دینی و دردمندانه برای این قشر را می‌طلبد.  

رئیس قوه مقننه کشورمان به سابقه حضور آیت‌الله امینی در فعالیت‌های انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ایشان یک نگاه طبیبانه نسبت به انقلاب دارند و در تمام مسائل انقلاب و پس از آن نیز حضور داشتند.

لاریجانی ادامه داد: ایشان نه قهر می‌کرد و انه از جاده دردمندی خارج می‌شد، بلکه تنها به فکر رفع مشکلات بود. آثار ایشان نیز همین‌گونه بوده و این خصوصیت بسیار مهم است.

به گفته رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان، مثبت‌اندیشی در عالم اجتماعی و سیاست بسیار مهم بوده و این نکته باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه به اخلاق‌گرایی آیت‌الله امینی اشاره کرد و افزود: در همه آثار ایشان یک رایحه اخلاقی موج می‌زند و ایشان از طریق اخلاق، فهم دینی را به جامعه القا می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: طرح مسائل از دریچه اخلاق به دل می‌نشیند و همین باعث دلپذیر و تاثیرگذار بودن آثار آیت‌الله امینی شده است.

لاریجانی از دست‌اندرکاران برگزاری مراسم تجلیل از این عالم برجسته تقدیر کرد و افزود: چه خوب است که ما از علما و دانشمندان در زمان حیاتشان قدردانی کنیم و این موضوع اثربخش خواهد بود.

وی تصریح کرد: آیت‌الله امینی و مرحوم آیت‌الله معرفت دو روش در مسائل دینی را دنبال می‌کردند اما دغدغه آنها همواره مشابه بود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درخصوص فعالیت‌های مرحوم آیت‌الله معرفت نیز عنوان کرد: ایشان نوآوری‌های خوبی در کارهای قرآنی داشت و تنها مقید به گذشته نبود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم مرحوم آیت‌الله معرفت چگونگی استفاده از روایات بود، بیان کرد: ایشان درخصوص چگونگی استفاده از روایات، تمایز خوبی را قایل بودند.

لاریجانی با اشاره به اینکه برای درک بهتر از روایات باید در فضای آن قرار گرفت، عنوان کرد:‌ ما باید بدانیم که آن سال‌ها چه فضایی بوده و اکنون از آن استفاده کنیم، آنگاه درک درست‌تری از روایات خواهیم داشت.

وی گفت: نوآوری در کارهای این دو عالم برجسته بسیار است اما نکته حائز اهمیت اینکه آنها همیشه در حال مطالعه بودند.

نماینده مردم قم در مجلس نهم ادامه داد: 20 سال پیش که بنده در خدمت آیت‌الله امینی بودم، ایشان در حال تالیف کتابی با نام «سیاست در اسلام» بود و همگان با نوشتن کتاب به مطالعه می‌پرداخت.

لاریجانی به آثار تفسیر قرآن مرحوم آیت‌الله معرفت اشاره کرد و گفت: برخی افراد با تفریط مسائل علمی را در مسائل قرآنی می‌گنجانند و مغرور پیشرفت‌های علمی هستند، اما مرحوم آیت‌الله معرفت علم و دین را به خوبی از یکدیگر جدا می‌کنند.

وی عنوان کرد: ما قرآن را نباید محدود به علوم غیرقطعی کنیم و این نکته باید همواره مورد توجه باشد.

گفتنی است در این مراسم از آیت‌الله امینی و فرزند مرحوم آیت‌الله معرفت به پاس تلاش‌های این دو عالم برجسته قدردانی شد.

در ادامه نیز از تمبر تجلیل از آیت‌الله امینی رونمایی شد.

همچنین در پایان نیز از 10 پژوهشگر برتر و برجسته در حوزه دین تجلیل به‌عمل آمد.

انتهای پیام/
برچسب ها: لاریجانی ، مجلس ، مطهری ، امینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار