معاون امنیتی وزیر کشور گفت: ماهو داعش توان تهدید کشور ما را ندارد و این یک شعار نیست چرا که اطلاعات ما مبتنی به شیوه‌ها و کارکردهای داعش است.

داعش توان تهدید کشور ما را نداردبه گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، حسین ذوالفقاری در همایش فرمانداران سراسر کشور با اشاره به وضعیت امنیتی کشور اظهار کرد: اگر چه امنیت کشور در شرایط خوبی است اما تهدیدات امنیتی کشور ما مرکب، چند وجهی و پیچیده است.

وی تشریح کرد:تهدیدات امنیتی کشور ما مرکب است جون موضوعات مختلفی در معرض تهدید در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی،‌سیاسی و سرزمینی وجود دارد همچنین امنیت ما چند وجهی است چرا که هم درونی، هم منطقه ای و هم بین‌المللی است ، علاوه بر این تهدیدات امنیت کشور ما پیچیده است چون هم در فضای مجازی و هم در فضای غیر مجازی است.

وی ادامه داد: برآوردها نشان می دهد با توجه به روندی که در حال حاضر داریم هر چه به انتخابات نزدیک می‌شویم حساسیت‌ها در ارتباط با مسائل مختلف بیشتر می‌شود.

ذوالفقاری به عواملی که بر امنیت انتخابات چه به صورت منفی و چه به صورت مثبت موثر است اشاره و یادآور شد: یک موضوع بحث خارجی و بین‌المللی اثرگذار بر امنیت ماست که در این حوزه موضوعی به نام مسئله هسته‌ای داریم که براساس برآوردها یا به توافق می‌رسیم یا به عدم توافق و یا تمدید منجر می‌شود که هر کدام از این 3 نتیجه به شکل مثبت و منفی بر امنیت انتخابات موثر است.

وی تاکید کرد: موضوع دوم مسائل پیرامونی چنانچه در شرایط پیرامونی ما شاهد تغییراتی در شمال افغانستان، تغییراتی در جنوب شمال افغانستان و همچنین در پاکستان هستیم.

وی در ادامه افزود: ما در حوزه‌های امنیتی عنایت ویژه‌ای به هرگونه تهدیدات بیرونی باید داشته باشیم، چرا که بدون بسترهای داخلی این موضوع تاثیرگذاری نیست.

معاون امنیتی وزیر کشور با بیان اینکه حیات و دوام گروهک‌های تروریستی به 4 عامل بستگی دارد ، گفت: داشتن انگیزه، حمایت سیاسی، حمایت مالی و زمینه‌های مردمی این 4 عامل را تشکیل دهد.

وی با بیان اینکه مرتبا سوال می‌شود که آیا داعش نزدیک مرزهای ما است یا نه؟، گفت: اساسا داعش و ما هو داعش  توان تهدید کشور ما را ندارد و این یک شعار نیست چرا که اطلاعات ما مبتنی بر شیوه ها و کارکردهای داعش است و اینکه داعش بخواهد بصورت مکانیزه به ایران حمله کند امکان‌پذیر نیست چون توان و امکاناتشان قابل مقایسه با ایران نیست.

ذوالفقاری با بیان اینکه داعش در جاهایی که زمینه‌های مردمی داشته باشد ظهور می‌کند، گفت:  از این رو باید در همه سطوح مراقبت کنیم و در حوزه مسائل اجتماعی و سیاسی توجه جدی و عملی در سطح کشور داشته باشیم  چرا که اگر بسترهای گروهک‌های تروریستی وجود نداشته باشد توان تهدید کشور را نخواهند داشت.

وی به عملیات روانی رسانه‌ای کشورهای خارجی اشاره کرد و گفت: کارکردهایی که ممکن است در این زمینه قرار گیرد روشن است چنانچه آنان قطعا بر روی مساله آزادی انتخابات از حالا برنامه ریزی خواهند کرد و ساکت نخواهند نشست اما اگر زمینه‌های داخلی را از آنان بگیریم توان انجام چنین اقداماتی را نخواهند داشت.

 
معاون امنیتی وزیر کشور در خصوص امنیت انتخابات در حوزه داخلی نیز گفت: در موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و اجرایی امنیت انتخابات مورد توجه است ، چنانچه در حوزه سیاسی افزایش مطالبات که خارج از انتظار است نباید ادامه پیدا کند.
وی با بیان اینکه هر جا افراط و تفریط بوده است دچار مشکل شده‌ایم گفت: بعضی از کاندیداها برای اخذ آرای خود ممکن است وعده‌ةای زیادی به مردم بدهند اما اگر این وعده ها با اقتضاعات کشور همسو نباشد مشکل ایجاد خواهد کرد.

ذوالفقاری با بیان اینکه تحریک‌پذیری محیط‌های دانشگاهی یکی از موضوعات اصلی است، یادآور شد در حوزه اجتماعی نشان داده شده است که فضای شایعه‌پذیری در بعضی از مناطق بالا است چنانچه حادثه مهاباد، تبریز و ایران شهر موضوعاتی بوده است که بیان‌گرد آن است که در این زمینه فضای تحرک‌پذیری بالا است.

وی تاکید کرد: استفاده از فضای مجازی یکی از موضوعاتی است که باید در فضای اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

 معاون امنیتی وزیر کشور تصریح کرد: در حوزه اجتماعی نیز هرچه جریان انتخابات با رعایت قانون پیش رود جلوی ناامنی ها گرفته خواهد شد چرا که تضمین تامین امنیت انتخابات با اجرای قانون رقم خواهد خورد.

ذوالفقاری ادامه داد: یکی از موضوعات قابل پیش‌بینی این است که امکان توهین و تخریب افراد در فضای مجازی وجود دارد که باید نسبت به اهتمام داشته باشیم چنانکه بخشی از وظایف قرارگاه سایبری مربوط به آن است و با کسانی که در زمینه وارد می‌شوند باید برخورد قطعی داشته باشیم.

وی یادآور شد: در حوزه امنیتی انتخابات چند هدف را دنبال می‌کنیم که ایجاد فضای امن در تمام مراحل انتخابات، فراهم شدن زمینه مشارکت حداکثری مردم و کاهش هزینه‌های سیاسی و اجتماعی از جمله آن است.

معاون امنیتی وزیر کشور همچنین به  ارائه راهبرد پرداخت و گفت: ایجاد ساختار و سازوکار مناسب برای تامین امنیت و ‌تشکیل ستاد  امنیت انتخابات در استان‌ةا و شهرها از جمله این راهبردها است و همچنین در حوزه پیش‌بینی و پیشگیری باید توجه داشته باشیم که برای احتمال وقوع حداقلی آمادگی حداکثری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در حوزه مدیریت پدیده‌های سیاسی و اجتماعی باید مشکلات و خواسته‌های صنفی و محلی مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد. 

وی به حادثه مهاباد اشاره کرد و گفت: 56 درصد کاربرانی که مردم را در این زمینه تهدید کرده بودند خارجی بودند و پیام این موضوع مشخص است.

وی با بیان اینکه اولویت بعدی در تامین امنیتی تقویت تعامل بین دستگاهی است گفت: باید در هر حوزه چند احتمال را بدهیم تا بر مبنای شرایط هر شهرستان و برای هر کدام از سناریوهایی که ممکن است رخ بدهد طرحی داشته باشیم.

وی در پایان گفت: در شرایط کنونی توقع این است که هر گونه خبر و موضوع امنیتی و اطلاعاتی به موقع به وزارت کشور اطلاع رسانی شود.
و ما مطمئنیم سال 94 و انتخابات با امنیت کامل به پایان رسد.

انتهای پیام/

برچسب ها: داعش ، توان ، ذوالفقاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار