بیت کوین نوعی پول دیجیتال بر پایه شبکه همتا به همتا، امضای دیجیتال و اثبات دانایی صفر است.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران، بیتکوین یک نوآوری اینترنتی با کارکردهای مشابه "پول بی پشتوانه" یا پول حکومتی است. نوآوری بودن بیت کوین به این معناست که خالقان آن توانسته‌اند آن را در مدت کوتاهی از یک ایده به یک واقعیت اثرگذار بر دنیای اقتصاد و مراکز سیاست پژوهی مبدل کنند. زیرا در چندسال گذشته ارزش بیتکوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار به صدها دلار افزایش یافته است.


پول مجازی چیست؟/////در حال کار

تا کنون هیچ دولتی پول بودن بیت کوین را تایید نکرده است و دولت‌های ایالات متحده آمریکا، جمهوری فدرال آلمان و جمهوری خلق چین بر کالا بودن بیت کوین تاکید دارند.البته از لحاظ فنی و کارکردی این عبارت صحیح است که بیت کوین نوعی پول دیجیتال بر پایه شبکه همتا به همتا، امضای دیجیتال و اثبات دانایی صفر است و به کاربران امکان می‌دهد که بدون هیچ واسطه‌ای انتقال پول غیرقابل بازگشت انجام دهند. بیت کوین در سال ۲۰۰۹ مبتنی بر عقایدی که ساتوشی ناکاموتو در مقاله‌ای منتشر کرد پایه‌گذاری شد.

بیت کوین امکان پرداخت‌های بسیار کم هزینه را فراهم می‌کند. شبکه بیت کوین سیستم کنترل کننده متمرکز ندارد و توسط هیچ ارگان یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود. زمان متوسط تایید هر انتقال بیت‌کوین، تقریبا ده دقیقه است. انتقال پول از یک نقطه به نقطه دیگر در تمام شبکه اطلاع رسانی شده و تمام نقاط از آن آگاه خواهند شد.

قبل از ابداع بیت کوین، سیستم‌های مالی آنلاین برای امنیت به یک سیستم کنترل کننده مرکزی احتیاج داشتند. ناکاموتو با استفاده از شیوه اثبات کار در یک شبکه همتا به همتا، راهی جایگزین پیشنهاد کرد. بیت کوین نسبتا پروژه‌ای جدید و شدیدا  تحت توسعه است. به همین دلیل توسعه دهندگان آن به کاربران توصیه می‌کنند که به آن به عنوان یک نرم‌افزار آزمایشی نگاه کنند.

بیت کوین (Bitcoin)  نوعی واحد پول دیجیتال و در واقع واحد پول رایج در شبکه است. اما واقعا بیت کوین چیست و از کجا آمده است؟ این پدیده اولین باراوایل فوریه سال ۲۰۰۹، در پی مقاله ای که توسط برنامه نویس ژاپنی به نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) منتشر، و به دنیا معرفی شد. این برنامه نویس مرموز که تا کنون هیچ گونه اطلاعات شخصی از خود در دسترس قرار نداده در وب‌سایت (P2P Foundation) برای اولین بار از پول دیجیتال حرف زد و نوشت:

"من یک سیستم پرداخت الکتریکی متن‌باز (Open Source) ایجاد کرده‌ام که بیت کوین نامیده می‌شود،با سیستم کنترل‌کننده‌ی غیرمتمرکز، بدون سرور مرکزی یا تکیه بر نهادهای‌ اعتباری."

ناکاموتو واحد پولی ای خلق کرد و آن را بیت کوین نامید که ترکیبی از کلمات بیت به معنای واحد اطلاعات کامپیوتری و کوین که به معنی سکه است. البته پول اختراع شده توسط او هیچ شباهتی به سکه یا اسکناس نداشت، هیچ اثری از کاغذ، مس، نقره یا طلا در ساخت این پول عجیب نبود، فقط ۳۱ هزار خط برنامه و یک اعلامیه اینترنتی.

 ناکاموتو ادعا کرده بود که مردی ۳۶ ساله اهل کشور ژاپن است و بیش از یک سال وقت صرف نرم افزاری به نام بیت کوین کرده و انگیزه خود از این کار را خشم زیاد از وضعیت فاجعه بار اقتصادی برشمرد. وی افزود که می خواست واحد پولی اختراع کند که تحت تاثیر سیاست های غیر قابل پیش بینی مالی، دزدی های بانکداران و سیاست نباشد.



پول مجازی چیست؟/////در حال کار


آدرس
بیت کوین از رمزنگاری کلید عمومی استفاده می‌کند.هر کیف پول شامل تعدادی جُفت کلید عمومی و خصوصی است. کلیدهای عمومی به آدرس‌های بیت کوین تبدیل می‌شوند که به عنوان آدرس برای دریافت بیت کوین به پرداخت کننده اعلام می‌شوند.این آدرس‌ها در حالت قابل خواندن برای انسان‌ها به رشته‌ای با تقریباً ۳۳ نویسه تبدیل می‌شوند که همیشه با عدد ۱ یا ۳ شروع می‌شوند.
ایجاد یک آدرس جدید عملی کاملا محلی و بی‌نیاز از اتصال به شبکه همتا به همتای بیت کوین است.

اکثر آدرس‌های بیت کوین بی‌معنی به نظر می‌رسند.امکان ایجاد آدرس‌های شخصی تر به وسیله نرم‌افزاری که به سرعت آدرس‌های بسیاری تولید می‌کند و آدرس‌هایی را که با الگوی مورد نظر همخوانی دارند، ذخیره می‌کند، وجود دارد.


شبکه
هر کاربر متصل به شبکه بیت‌کوین، یک گره (node) محسوب می‌شود. در شبکه بیت‌کوین هر گره با چند گره دیگر در ارتباط است. برای انتقال وجه، گره فرستنده بیت‌کوین یک درخواست انتقال وجه تولید می‌کند و با کلید شخصی خود آن را امضا می‌کند؛ سپس این درخواست را برای تمام گره‌هایی که به آنها متصل است می‌فرستد. این گره‌ها نیز درصورت دریافت این درخواست آن را برای تمام گره‌های مرتبط خود می‌فرستند و به این روش این درخواست در تمام شبکه پخش می‌شود.

انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
من با این که دوبار هم خوندم ولی چیزی از ماهیت این پول رو نفهمیدم و نمی تونم به زبان دانش آموز فهم براش توضیح بدم با این حال تشکر بابت تهیه مطلب
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۹:۲۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۷
ایا درایران ازبیت کویین استفاده می شود وار کجا تهیه کرد ایا دولت بیت کویین تایید کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۷
داداش از این بترس که دولت تاییدش کنه
نگاه کن
کاسپین و ثامن الحجج و سکه ثامنم ،دولت تایید کرده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۸ فروردين ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۸ فروردين ۱۳۹۷
کسی اطلاعات بیشتری راجع به خرید داره بهم بده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۸ فروردين ۱۳۹۷
کسی اطلاعات بیشتری راجع به خرید داره بهم بده؟
Germany
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۱ دی ۱۳۹۶
بد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
عالی بود تشکر از مطالب خوبتون
آخرین اخبار