شهرکرد؛

کانون کوبی مزارع آلوده به زنگ زرد گندم در لردگان و کوهرنگ

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری از کانون کوبی مزارع آلوده به زنگ زرد گندم در شهرستان های لردگان و کوهرنگ خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد ؛ ابراهیم شیرانی گفت: این عملیات در سطح 25 هکتار از مزارع چنار محمودی شهرستان لردگان و صمصامی شهرستان کوهرنگ انجام شد.

وی افزود: برای انجام این عملیات، از سم قارچ کش پروپیکونازول استفاده شد.

در سال زراعی جاری (94-93)، بیش از 63 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری به کشت گندم اختصاص دارد که شامل 25 هزار و 700 هکتار گندم آبی و 38 هزار هکتار  گندم دیم است.

مرکز شهرستان لردگان در فاصله 160 کیلومتری و مرکز شهرستان کوهرنگ در فاصله 85 کیلومتری شهرکرد ( مرکز استان چهارمحال و بختیاری ) قرار دارد.

بیماری زنگ زرد گندم، از مهم ترین بیماری های گندم در دنیا و در ایران به شمار می رود که باعث ایجاد خسارت سنگین در مزارع گندم می شود.

عامل بیماری زنگ زرد گندم، گونه‌ای قارچ از بازیدیومسیتها به نام puccinia striiformis می باشد که علاوه بر گندم، به چاودار و جو نیز خسارت زیادی وارد می کند.

جوش ها و علایم این بیماری به رنگ زرد و اصولاً روی برگ ها و خوشه‌ گندم پدید آمده و اغلب به صورت خطوط مشخص و منظم قرار می گیرند.



انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.