بحرالعلوم گفت: متاسفانه حافظان قرآن کریم در بحث ترجمه و مفاهیم به خوبی عمل نکرده و نیمی از آن‌ها در آزمون اعطای مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم رد شده‌اند.

پنجاه درصد حافظان قرآن در آزمون اعطای مدرک تخصصی مردود شده‌اندبه گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ محمد مهدی بحرالعلوم، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان دارالقرآن کریم در اولین همایش حافظان قرآن که صبح امروز یازدهم خرداد ماه در مرکز همایش سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد، گفت: از سال 1385 طرح اهدای مدرک در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا شده که تا الآن چهل هزار نفر حافظ در آزمون شرکت کرده و از این تعداد 4هزار نفر موفق به اخذ مدرک درجه سوم حفظ قرآن کریم که معادل لیسانس است شده اند که از این تعداد با توجه به فرمایشات رهبری مبنی بر نیاز 10میلیون حافظ در کشور این آمار بسیار ناچیز بوده و در جامعه حفّاظ کیفیت و کمیت در وضعیت وخیمی قرار دارد و به طور کلی آموزش‌های حفظ در کشور 10 درصد موفق بوده است. 

وی افزود: حفظ قرآن سبب ترویج فرهنگ و امور قرآنی در کشور است اما متاسفانه اگر در مدرسه‌ای معلم قرآن ضعیف کار کند یا وجود نداشته باشد هیچ خللی در کار آن مدرسه ایجاد نشده و یا اینکه هیچ مسئول یا رئیس جمهوری در زمان انتخابات برنامه‌ای برای جامعه قرآنی کشور تا کنون ارائه نداده که این ضعف کشورمان را در بخش حفظ قرآن کریم نشان می‌دهد.
 
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان دارالقرآن کریم بیان کرد: حافظان قرآن کریم در جهت انگیزه دادن به افراد خانواده و حتی جامعه خود کم کاری زیادی کرده به طوری که ما در بحث آموزش نتوانسته‌ایم به طور جدی به افراد خانواده‌‌مان مسئله حفظ قرآن را توجیه کرده و در نتیجه در بعضی از خانواده‌های قرآنی یک نفر حافظ قرآن بوده و بقیه افراد هیچ اشتیاقی به این امر نشان نداده‌اند. 

وی ابراز داشت: حافظان قرآن کریم در بحث ترجمه و مفاهیم بسیار ضعیف بوده و به همین عنوان ما در مرحله اول آزمون اعطای مدرک و امتحان مفاهیم را اجرا کرده که متاسفانه در آن 50 درصد حافظان مردود شده‌اند و سپس ما امتحان حفظ را از قبول شدگان آزمون اعطای مدرک گرفتیم.
 
بحرالعلوم تصریح کرد: ما باید فرمایشات رهبری را مبنی بر وجود 10 میلیون حافظ در کشور را هرچه سریع‌تر اجرا کرده زیرا که حفظ قرآن عمل به قرآن بوده و باعث شده جامعه از انحراف و فساد جلوگیری شود و همچنین برای حفظ قرآن کریم باید وقت مناسبی را گذاشته و با طمأنینه و سعه صدر این کار انجام شود زیرا در این صورت آیاتی را که به ذهنمان سپرده‌ایم از حافظمان پاک می‌شود.
 
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان دارالقرآن کریم ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها فرزندان خود را مجبور کرده که با سرعت زیادی حافظ قرآن شوند که این کار سبب از بین رفتن حفظیات فرزندان در مدت کوتاهی شده یا انگیزه آن‌ها از بین می برد. 

وی گفت: من در طی سفری قرآنی در هتل یکی از حافظان خردسال که در آن هتل بودند از من تقاضا کرد که شب را در اتاق من بوده و هنگامی که علت را جویا شدم به من گفت که پدرم من را هر روز ساعت 4 صبح اول با زبان خوش برای خواندن و حفظ قرآن بیدار کرده و اگر به حرفش گوش ندهم به زور متوسل می‌شود و به طور کلی همین کارهای اشتباه سبب زده شدن فرزندان از حفظ قرآن که مقوله‌ای بسیار مهم است می‌گردد. 

بحرالعلوم اضافه کرد: ما در کشور موسساتی داریم که در مدت زمان یک سال حافظان قرآن را تربیت کرده اما به علت جدی نبودن بحث آموزش حفظ قرآن شاگردان این مراکز به خوبی نتواسته حتی قرآن را بخوانند و حتی پس از زمان کوتاهی آیات حفظ شده از یادشان می‌رود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار