با نزدیک شدن به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، هنرمندان از دغدغه فرهنگی خود بابت توجه رئیس جمهور به مقوله فرهنگ گفتند.

محمدرضا سرشار، نویسنده و بنیان‌گذار انجمن قلم ایران در پاسخ به این سوال که از بین نامزد‌های ریاست جمهوری کدامیک دغدغه فرهنگی دارند، گفت: از بین چهار نامزد ریاست جمهوری در مرحله اول انتخابات، یک نامزد بود که در کنار بازدید از اصناف یک ملاقات ویژه با اهالی هنر و ادبیات داشت.

سرشار ادامه داد: همه با تاجران و دانشمندان و ... جلسه گذاشتند، اما هیچ‌کس جلسه‌ای با هنرمندان نگذاشت، که نشان می‌دهد سایر نامزد‌ها هنر و ادبیات اولویت اولشان نبود. سالی که نکوست از بهارش پیداست.

راضیه تجار، نویسنده و رئیس انجمن قلم ایران در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور آینده باید چه مقولات فرهنگی را مدنظر داشته باشد؟ گفت: رئیس جمهور آینده باید ادامه‌دهنده راه شهید بزرگوار آقای رئیسی باشد. چون حضور ایشان در حوزه فرهنگ موثر بود. ما می‌دیدیم نهاد‌ها و وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی با نویسندگان، شاعران و پژوهشگران همکاری دارند. 

تجار ادامه داد: من از جانب صنف خودم صحبت می‌کنم. نویسندگان مشکلات فراوانی از لحاظ معیشتی دارند. مسائلی همچون گرانی کاغذ، ترافیک چاپ کتاب‌ها و عنایت کمتر انتشارات به نویسندگان بخصوص نوقلمان از مشکلات پیش‌روی نویسندگان است. الان برخی انتشارات از نویسندگان جوان پول می‌گیرند، تا کارشان را منتشر کنند؛ بجای اینکه بخواهند بابت چاپ اثر به آنها پولی بپردازند. یک نویسنده توان ندارد بابت آنچه خلق کرده، هزینه بپردازد. باید نویسندگان جوان از لحاظ روحی و مالی تامین شوند. آنها نیاز ندارند کمک مالی شوند، بلکه نیاز دارند تسهیل در کارهایشان صورت بگیرد، تا راحت بتوانند آثارشان را به دست چاپ برسانند.

این نویسنده با بیان اینکه همیشه فرهنگ ته سبد قرار دارد، توضیح داد: درحالی که بسیاری از مشکلات جامعه به حل نشدن معضلات فرهنگی بر می‌گردد. فرهنگیان می‌توانند بسیاری از مشکلات را حل کنند. اما حمایت نمی‌شوند، کارهایشان چاپ نمی‌شود، یکسری از کار‌ها از بیرون مترجم می‌شود و خوش به حال ناشر می‌شود. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار