فعال بازار سرمایه مطرح کرد: حجم و ارزش معاملات روزانه ، در سطوح بسیار پایینی قرار دارند و همانند روزهای گذشته جو سردرگمی و ناامیدی در تالار شیشه‌ای موج می زند.

محمد رضا گیوکی فعال بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،در خصوص روند بازار سرمایه در هفته دوم خرداد گفت : حجم و ارزش معاملات روزانه ، در سطوح بسیار پایینی قرار دارند و همانند روزهای گذشته جو سردرگمی و ناامیدی در تالار شیشه‌ای موج می زند.

وی ادامه داد: بورس تهران با بی انگیزگی سهامداران همراه شده به طوری که در شروع معاملات این هفته سهامداران بیشتر به سمت شرکت‌های کوچک سوق پیدا کردند.

 عضو انجمن حسابداری و حسابرسی با اشاره به حمایت غیر اصولی از بازار سرمایه اظهار داشت : حتی اقدامات اخیر مسئولان سازمان بورس برای حمایت از این بازار و شفاف سازی نتوانست تاثیری بر متغیرهای بورسی داشته باشد و به نظر می رسد که  این برنامه ها نیز همانند کاهش نرخ سود بانکی کارساز نبوده است. 

گیوکی در توضیح کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه گفت : اما باید این واقعیت را قبول کرد که کاهش 2 درصدی نرخ سود بانکی در عمل نمی‌تواند تاثیر چندانی برای خروج نقدینگی‌ها از بانک و روانه شدن آن به سمت بازار سرمایه داشته باشد.

فعال بازار سرمایه با بیان روند کژدار و مریز شاخص بورس گفت : انتظار بازار سرمایه ،کاهشی بیش از ارقام مصوب سود بانکی بود تا تحرکی در بازار سرمایه ایجاد شود، اما این اتفاق نیافتاد، در طی معاملات این هفته نیز تنها شاخص در بعضی‌ مواقع کژ دار و مریز رفتار کرده و با مقداری رشد روبه‌رو شده است.

وی در ادامه افزود:ذکر این نکته خالی از لطف نیست که  علی رغم خبر هفته های اخیر در خصوص حمایت بانکها از بازار سرمایه ، عملا هیچ‌گونه حمایت ملموسی از بازار سرمایه نشده و تنها روی چند سهم خاص بوده است که تاثیری در روند کلی بورس نداشته است.

گیوکی در خصوص اهمیت حضور حقوقی‌ها در بازار سرمایه اظهار داشت: البته طی هفته جاری حضور سهامداران حقوقی در نقش خریدار افزایش یافته است و آنها میزان مشارکت بیشتری نیز در معاملات پیدا کردند اما با این وجود کمبود نقدینگی در تالار شیشه ای در کنار بی انگیزگی و بی اعتمادی سهامداران برای خرید سهام موجب شده است تا حجم و ارزش معاملات بورس به شدت افت کند. 

فعال بازار سرمایه تصریح کرد: از سویی دیگر افزایش قیمت حامل های انرژی موجب بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات و تولیدات شرکتها می شود و به تبع آن با تاثیر در قیمت کالاها و محصولات اثر خود را بر بازار سرمایه نیز خواهد گذاشت. 

وی در خصوص افت‌های پیا پی در بازار یادآور شد:به هر حال بازار بورس تهران به همان اندازه که در ابتدای سال‌جاری شاهد یک رشد هیجانی بود، اکنون نیز درگیر افت‌های پیاپی و البته هیجانی است، انتظار برای روشن شدن نتیجه مذاکرات، کمبود نقدینگی، افزایش هزینه‌های تولید در فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها و رکود اقتصادی در بخش واقعی چهار عامل موثر بر بازار سهام هستند که در این روزها مورد رصد سهامداران و تحلیلگران بازار قرار می گیرند.

گیوکی در پایان تاکید کرد: در چنین شرایطی تنها زمانی که بتوان اعتماد از دست رفته سرمایه ‌گذاران را باز گرداند می‌توان انتظار بهبود شرایط در بازار سرمایه را داشت.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار