یک مقام آمریکایی: وارد مرحله بسیار حساس مذاکرات هسته‌ای شده ايم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت کشور وارد مرحله بسیار حساسی شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ بخش فارسی پایگاه اینترنتی خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان نوشت: ایران و شش قدرت جهانی برای رسیدن به توافق جامع هسته ای تا پایان ماه جاری میلادی (10 تیرماه) تلاش می کنند. دیدارهای اخیر میان ایران و گروه 5+1 وارد مرحله حساسی شده است.

"آلن ایر"، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا، در مصاحبه با "ترندنیوز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند مذاکرات چگونه پیش می رود، گفت: حالا که ماه ژوئن شروع شده است، وارد مرحله فوق حساس مذاکرات شدیم.

وی افزد: وندی شرمن ،معاون وزیر خارجه آمریکا و دیپلمات ارشد این کشور در مذاکرات هسته ای با ایران، همراه با بعضی اعضای تیم مذاکره کننده عازم وین شده تا به امید خدا قبل از مهلت مقرر، یعنی آخر ماه ژوئن، کار تدوین توافق نهایی تمام شود.

خبرنگار ترندنیوز پرسید: وزیر خارجه ایران روز گذشته گفت اجازه بازدید از تاسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای داده نمی شود. موضع آمریکا چیست؟

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا گفت: موضع آمریکا این است که مذاکرات صرفاً داخل اتاق مذاکرات انجام شود و نه در رسانه ها؛ اما می شود جواب داد که به طور کلی ، اصل راستی آزمایی در توافق نهایی حیاتی است و امیدواریم که سازوکاری در آن مورد پیدا شود که مورد پسند همه طرف ها قرار بگیرند.

خبرنگار در سوال بعدی از آلن ایر پرسید: کمتر از یک ماه به پایان مذاکرات مانده است، به غیر از بازدید از تاسیسات نظامی و مصاحبه که مربوط به وظایف آژانس است، چه مسائل عمده حل نشده ای میان ایران و شش قدرت جهانی باقی مانده است؟

آلن ایر در پاسخ، تصریح کرد: من در مورد جزئیات مسائل مهم باقی مانده اظهار نظر نمی کنم. اما بر کسی پوشیده نیست که حل موضوعاتی مانند زمان بندی لغو تحریم ها، شفافیت و دسترسی در جهت راستی آزمایی برای رسیدن به توافق نهایی ضروری محسوب می شود.

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در خصوص اینکه آیا تاکنون صحبتی از تمدید مذاکرات شده است، افزود: به هیچ وجه ما در فکر تمدید مهلت برای رسیدن به توافق با ایران نیستیم. ما بر سی‌ام ژوئن به عنوان آخرین مهلت تمرکز داریم و اگر با جدیت و حسن نیت کار کنیم، می‌توانیم قبل از آن به توافق برسیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار