رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: طی هفته‌های آینده نخستین فروند از ۹ هواپیمای خریداری در ناوگان هوایی کشور فعال و عملیات می‌شوند.

به گزارش خبرنگار راه وشهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران علیرضا جهانگیریان معاون وزیر راه وشهرسازی به نقل از پایگاه وزارت راه وشهرسازی با بیان اینکه بیانیه اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره مصادره ۹ فروند هواپیمای جدید خریداری شده مغایر با کنوانسیون‌ها بین‌المللی است گفت: سازمان هواپیمایی و ایرلاین ماهان اقدامات لازم قانونی را انجام خواهند داد و طی هفته‌های آینده نخستین فروند از این هواپیماها در ناوگان هوایی کشور فعال و عملیات می‌شوند.

وی درباره آخرین وضعیت اجرای دستورالعمل تأسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی گفت: این دستورالعمل به ایرلاین‌ها ابلاغ شده که باید خود را با آن تطبیق و مدارک لازم جهت احراز ادامه فعالیت ایرلاین را به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه غالب ایرلاین‌ها شرایط کفایت مالی و هیئت مدیره خود را برای سازمان هواپیمایی ارسال کردند، ادامه داد: بر اساس دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی در بخش ناوگان، شرکت‌هایی مجاز به فعالیت پروازهای برنامه‌ای (دائمی در طول سال) هستند که حداقل دارای ۵ فروند هواپیما باشند و تمام ایرلاین‌ها به غیر از یک ایرلاین این شرایط را دارند.

وی افزود: ایرلاینی که دارای کمتر از ۵ فروند هواپیما بود صلاحیت ادامه فعالیت پرواز برنامه‌ای را نداشت و مجوز این ایرلاین از «ایرلاین برنامه‌ای» به «ایرلاین غیربرنامه‌ای» تغییر یافت.

جهانگیریان ادامه داد: برای فعالیت ایرلاین‌های غیر برنامه‌ای یک دستورالعمل کلی تدوین و به ایرلاین مذکور ابلاغ شده اما این دستورالعمل نیاز به بررسی بیشتر دارد که در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: ایرلاین‌های جدیدی که درخواست دریافت مجوز و فعالیت دارند نیز باید از همان ابتدا شرایط دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت های هواپیمایی را داشته باشند.

جهانگیریان درباره ساماندهی نرخ بلیت پروازهای چارتری نیز گفت: فروش بلیت پروازهای چارتری در ایام پیک و افزایش تقاضا برای سفر مشکل‌ساز می‌شود که منشأ این مشکلات تقاضای بیش از عرضه بلیت است که در این شرایط قیمت‌ بلیت پروازهای چارتری غیر واقعی می‌شود.

وی ادامه داد: البته یکسری از مراجع فروش بلیت مانند برخی سایت‌ها و دفاتری که مجوز ندارند نیز تخلفاتی را انجام می‌دهند این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری تنها می‌تواند بر فعالیت آژانس‌هایی نظارت داشته باشد که از این سازمان مجوز دارند چراکه برخی از آژانس‌ها از سازمان میراث فرهنگی مجوز دارند و نظارت آنها با سازمان هواپیمایی کشوری نیست.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: این سازمان در طول سال بر فعالیت آژانس‌های مسافری نظارت و آژانس‌های متخلف را به مراجع ذیربط نیز معرفی می‌کند که برخی از آنها تعلیق یا لغو مجوز شده‌اند.

جهانگیریان گفت: برای تنظیم بازار فروش بلیت‌های چارتری جلساتی با ایرلاین‌ها برگزار شد تا تمهیداتی برای ساماندهی نرخ بلیت‌های چارتری در ایام پیک اندیشیده شود.

اجرای ۶ ماهه دستورالعمل حقوق مسافر برای بررسی نقاط ضعف و قوت

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت اجرای دستورالعل حقوق مسافر و درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای بازنگری در برخی مفاد آن گفت: بر اساس این آیین نامه ایرلاین‌ها در پروازهایی که به دلیل شرایط نامساعد جوی با تاخیر مواجه می‌شوند مشمول پرداخت خسارت نمی‌شوند.

وی درباره یکی از ابهامات این دستورالعمل برای ایرلاین‌ها مبنی بر اینکه «تکلیف ایرلاین‌ها در برابر تاخیرهای عکس‌العملی که به دلیل تاخیر در فرودگاه مبدا، پرواز همان هواپیما از فرودگاه مقصد نیز با تاخیر مواجه می‌شود» گفت: بخشی از این تاخیرها قابل مدیریت است و شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند در برخی پروازها به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که پرواز بعدی هواپیما از فرودگاه مقصد با تاخیر مواجه نشود.

ریئس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه دستورالعمل حقوق مسافر از ۱۴ اردیبهشت ماه به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد، ادامه داد: البته قرار شد این دستورالعمل به شکل فعلی به مدت ۶ ماه به منظور بررسی نقاط ضعف و قوت اجرا شود و در صورت لزوم بازنگری می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: هواپیما ، فروند ، خرید ، ناوگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار