در فصول مختلف به ویژه ایام گرم سال شاهد آتش‌سوزی در نخلستان های بوشهر هستیم به طوریکه گاهی با یک سهل انگاری و همچنین مشکل راه دسترسی برای اطفای حریق خسارات جدی روی دست نخلداران باقی می ماند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از مهر، آب‌پخش یکی از قطب‌های کشاورزی استان بوشهر و دارای بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نخل بوده که این میزان تراکم نخل در یک منطقه کم‌نظیر است.

آتش‌زدن برگ‌ها و شاخه‌های زائد نخلستان‌ها یکی از فعالیت‌های کشاورزی است که در این فصل از سال صورت می‌گیرد و گاهی بر اثر بی‌احتیاطی باغبانان، آتش به نخلستان‌ها نیز سرایت می‌کندآتش‌زدن برگ‌ها و شاخه‌های زائد نخلستان‌ها یکی از فعالیت‌های کشاورزی است که در این فصل از سال صورت می‌گیرد و گاهی بر اثر بی‌احتیاطی باغبانان، آتش به نخلستان‌ها نیز سرایت می‌کند و در برخی موارد این آتش‌سوزی‌ها بسیار گسترده می‌شود.

وزش باد یکی از مهمترین عوامل گسترش آتش در نخلستان‌ها است و علاوه بر اینکه باعث افزایش سطح آتش‌سوزی می‌شود، خاموش کردن کامل آتش را نیز با مشکلاتی روبرو می‌کند.

یکی از مهمترین مشکلات آتش‌نشانان برای خاموش کردن آتش، نبود راه دسترسی مناسب در بین نخلستان‌ها است که این موضوع سبب می‌شود تا شاهد تاخیر در رسیدن گروه‌های آتش‌نشان به محل حادثه باشیم.


احداث راه‌های دسترسی به نخلستان‌ها

بخشدار آب‌پخش در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آب‌پخش به عنوان یکی از قطب‌های اصلی نخلستان‌ها در استان بوشهر محسوب می‌شود و دارای ۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

وجود موانع و ناهمواری‌ها در سطح نخلستان‌ها عملیات مهار را در مواقع آتش سوزی با کندی مواجه می‌کند، که در این راستا احداث جاده بین مزارع یکی از مهمترین نیازها برای پیشگیری از آتش‌سوزی استعلی مردانلو با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نخل در آب‌پخش وجود دارد، بیان داشت: آتش‌سوزی همواره به عنوان یکی از خطرات مهم برای نخلستان‌های آب‌پخش بوده و کشاورزان باید دقت عمل بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه همواره در فصل گرما شاهد افزایش میزان آتش‌سوزی در سطح نخلستان‌ها هستیم، ادامه داد: این آتش‌سوزی‌ها باعث بروز خسارات زیادی می‌شود و در برخی موارد حاصل دسترنج کشاورزان را بر باد می‌دهد.

بخشدار آب‌پخش با بیان اینکه وجود موانع و ناهمواری‌ها در سطح نخلستان‌ها عملیات مهار را در مواقع آتش سوزی با کندی مواجه می‌کند، افزود: احداث جاده بین مزارع یکی از مهمترین نیازها برای پیشگیری از خطرات آتش‌سوزی است.

وی اضافه کرد: برای اینکه کمترین خسارات‌ را در زمان آتش‌سوزی‌ها شاهد باشیم، نیاز است که جاده‌های مناسبی برای دسترسی به بخش‌های مختلف نخلستان‌ها طراحی و ساخته شود.


راه‌های ناهموار مانع دسترسی سریع به نخلستان ها

مدیر آتش‌نشانی آب‌پخش نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هر روزه گزارشات متعددی برای اطفای حریق در سطح نخلستان‌های آب‌پخش به ما می‌رسد و ماموران به محل حادثه اعزام می‌شوند.

محمدرضا کازرونی بیان داشت: با فرا رسیدن فصل گرما میزان آتش‌سوزی‌ها در نخلستان‌ها افزایش می‌یابد که عامل اصلی این آتش‌سوزی‌ها نیز بی احتیاطی باغ‌داران است که قبل از خاموش شدن کامل آتش، آن را رها می‌کنند و یا اینکه در فاصله کمی از نخل‌ها، آتش روشن می‌کنند.

وی اضافه کرد: تلاش داریم تا نیروهای ما در سریع‌ترین زمان به محل حادثه برسند و از همه امکانات و ظرفیت‌ها برای اطفای حریق استفاده می‌کنیم تا کمترین خسارت به باغات وارد شود.

مدیر آتش‌نشانی آب‌پخش ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات ما در اطفای حریق در سطح باغات، دسترسی به محل حادثه است که در برخی موارد، راه مناسبی برای حضور در محل وجود ندارد و این موضوع باعث تاخیر در رسیدن به محل می‌شود.

وی افزود: باید جاده‌های بین مزارع در باغات آب‌پخش احداث شود تا در صورت بروز خطر، دسترسی آسان‌تری به محل حادثه داشته باشیم.


کشاورزان بیشتر دقت کنند

همانطور که توضیح داده شد، کشاورزان مهمترین عامل در بروز آتش‌سوزی در نخلستان‌ها هستند که دود این آتش‌ها نیز بیش از هر کسی در چشم خودشان می‌رود و حاصل سال‌ها تلاش آنها بر باد می‌رود.

آتش‌زدن شاخ و برگ‌های زائد نخلستان‌ها یکی از کارهایی است که نیازمند دقت بالایی بوده و باید فاصله مناسب با نخل‌ها در نظر گرفته شود و کشاورزان نیز تا زمانی که از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل نکرده‌اند، آتش را رها نکنند.

متاسفانه برخی از کشاورزان پس از روشن کردن آتش، باغ خود را رها می‌کنند و نسیم کوچکی باعث می‌شود تا این آتش به نخلستان‌ها سرایت کرده و آتش توسعه یابد و باغ خود و همسایگان را به آتش بکشد.

برچسب ها: بوشهر ، احداث ، دسترسی ، آتش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار