به گزارش
حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، جلسه نحوه تامین مالی طرحهای کلیدی و محورهای با اهمیت وزارت راه و شهرسازی پیش از ظهر امروز به ریاست اسحق جهانگیری؛ معاون اول رییس جمهور برگزار شد.
جهانگیری در این جلسه تقویت نظام حمل و نقل کشور و توسعه ریلی را از سیاستهای جدی دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: یکی از ملزومات توسعه کشور، توجه به نظام حمل و نقل است و وقتی موضوع توسعه مطرح میشود، نمیتوان موضوع حمل و نقل را نادیده گرفت.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به گزارش وزیر راه و شهرسازی از وضعیت حمل و نقل کشور و نیز برنامههای کلان این وزارتخانه برای ایجاد تحول در نظام حمل و نقل، از این وزارتخانه بخاطر ترسیم نقشه راه و تدوین برنامه ای کلان برای ایجاد تحول در نظام حمل و نقل کشور قدردانی کرد.
جهانگیری با بیان اینکه منابع و بودجه دولت برای انجام اصلاحات در نظام حمل و نقل و توسعه زیربنایی این بخش کافی نیست، افزود: نیازمند آن هستیم که راهکارهایی برای تامین مالی اجرای این طرح ها پیدا کنیم که یکی از راه ها، تشویق بخش خصوصی به سرمایهگذاری در این بخش با کمک تسهیلات صندوق توسعه ملی است.
وی ادامه داد: موضوع تامین مالی برای ایجاد تحول در بخش زیربنایی حمل و نقل در حوزه راه، راه آهن، بنادر و فرودگاهها باید به عنوان یک مبحث جدی در دولت مورد بررسی قرار گیرد چرا که با منابع موجود در بودجه دولت، امکان اصلاحات و تحول بخشی به نظام حمل و نقل کشور ممکن نیست.
معاون اول رییس جمهور همچنین مهمترین موضوع در اجرای برنامههای مربوط به توسعه ریلی و اجرای پروژههای مربوط به راه آهن را نیز تامین منابع مالی مورد نیاز این بخش عنوان و بر لزوم تشکیل جلسهای در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با حضور دستگاههای مرتبط جهت تدوین پیشنهادی برای تامین مالی تاکید کرد.
در این جلسه وزیر راه و شهرسازی با تشریح وضعیت نظام حمل و نقل کشور در بخش جاده، ریل، هوایی و دریایی، وضعیت فعلی را نامناسب توصیف کرد و خواستار اتخاذ تصمیماتی کلان و راهگشا برای اقتصادی کردن سرمایه گذاری و تامین مالی جهت ایجاد تحول در نظام حمل و نقل و تکمیل طرحهای نیمه تمام کشور شد.
آخوندی با ارائه گزارشی از جزئیات برنامه این وزارتخانه برای ایجاد 10 کریدور در سراسر کشور به منظور توسعه و تحول در نظام حمل و نقل ایران خاطرنشان کرد: اگر بدنبال توسعه و رشد اقتصادی کشور هستیم باید نظام حمل و نقل خود را با حمل و نقل جهانی هماهنگ و متصل کنیم زیرا در غیر این صورت برنامه توسعه بلند مدت این بخش قابل اجرا نخواهد بود.
وی افزود: اگر در توسعه حمل و نقل کشور نگاهی کلان وجود نداشته باشد و بدنبال ایجاد کریدورهایی در سطح کشور نباشیم، اتفاقی که رخ میدهد این است که فقط شبکه حمل و نقل کلانشهرها توسعه پیدا میکند.
در این نشست، «نیلی» مشاور اقتصادی رییس جمهور نیز با اشاره به محدودیت های دولت در بخش بودجه و عدم توان تامین مالی برای اجرای طرح های عمرانی که عمدتاً مربوط به وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو است گفت: لازم است یک مدل تامین مالی برای برنامه های عمرانی و بخصوص نظام حمل و نقل کشور تعریف شود تا برنامه ها و پروژه های توسعهای قابل اجرا باشد.
در ادامه این جلسه که رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، مدیرعامل راه آهن گزارشی از 10 طرح اولویت دار در بخش ریلی ارائه کرد و ضمن تشریح جزئیات این طرحها، برآورد و ارزیابی صورت گرفته از منابع و اعتبارات مورد نیاز برای این پروژهها را بیان کرد.
در این گزارش مجموعه طرحهای ریلی که قرار است از طریق فاینانس یا سایر راههای ممکن تامین اعتبار شود، 4438 کیلومتر و اعتبار مورد نیاز آن حدود 35 هزار میلیارد تومان عنوان شد که برقی کردن راه آهن تهران مشهد و راه آهن دو خطه برقی اصفهان اهواز از جمله این پروژه هاست.
انتهای پیام/