معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه در مدت مسئولیت فانی اقدامات خوبی در آموزش و پرورش انجام شده است گفت: انصاف نیست به خاطر این اقدامات وزیر مورد استیضاح قرار گیرد.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، اسحاق جهانگیری صبح امروز (دوشنبه) در پانزدهمین کنگره ملی پرسش مهر که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش یکی از اصلی‌ترین نهادهای کشور است که پایه و اساس آینده را ترسیم می‌کند و همه خانواده‎های کشور به نوعی با این وزارتخانه در ارتباط هستند.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: این دولت تلاش داشت تا در آموزش و پرورش از نیروهایی استفاده کند که متعلق به آن باشند و وزیری انتخاب کند که از بطن آموزش و پرورش باشد.

جهانگیری با یادآوری اینکه نفر اول برای آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید محمدعلی نجفی بود که از سوی مجلس رای اعتماد نگرفت افزود: بلافاصله دکتر فانی با سابقه درخشان و تجربه قوی معرفی شد و بحمدلله در این دو سال اقدامات بسیاری زیادی در آموزش و پرورش انجام گرفت.

معاون اول رییس جمهوری در توصیف ویژگی‎های مثبت علی اصغر فانی اظهار داشت: گاهی اوقات در جلسات دولت گزارش هایی از آموزش و پرورش توسط دکتر فانی ارائه می‎شد که توسط جمع و حتی کسانی که تصور می‎کردند امکان انجام چنین اقداماتی وجود ندارد، مورد تحسین قرار می گرفت.

جهانگیری به افزایش اعتبارات آموزش و پرورش در دولت یازدهم نیز اشاره کرد و گفت: باتوجه به کاهش درآمدهای نفتی که عمده درآمدهای بودجه را تشکیل می‎دهد، بودجه آموزش و پرورش را در همان سال 92 از 14 هزار و 800 میلیارد تومان به 16 هزار و 800 میلیارد تومان رساندیم و در سال 93 این رقم به 22 هزار میلیارد تومان و در سال 94 رقم 25 هزار میلیارد تومانی برای این وزارتخانه پیش بینی کرده ایم ضمن آن که قرار است رتبه بندی معلمان هم شروع شود. 

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: معتقدیم که آموزش و پرورش نیازمند توجه بیش از این است و تلاش داریم در این مدت برخی از مطالبات سال‎های گذشته را با تمام مضیقه‎هایی که وجود دارد، پرداخت کنیم. انصاف نیست به خاطر این اقدامات وزیر آموزش و پرورش به جای تشویق، استیضاح شود.

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالروز حماسه 24 خرداد گفت: در مقطعی از سال‎های 90 تا 92 به دلایل متعددی کشور دچار تحریم های ظالمانه‎ای شده بود و در داخل کشور به دلیل سوءمدیریت‎ها مشکلات روزافزونی بر ملت حاکم شده بود. 

وی گفت: شرایط اقتصادی به صورت لحظه‎ای تغییر می‎کرد، آرامش حاکم نبود و نقشی که دولت به معنای عام باید برای ایجاد ثبات و آرامش کشور داشته باشد را به خوبی عمل نکرده بود و مردم نسبت به کارآمدی مدیران تردید کرده بودند. 

جهانگیری ادامه داد: در این شرایط گره به دست مردم باز شد همان گونه که هرگاه مشکلات به نقطه‎ای می‎رسد که به روال عادی قابل حل نیست، علاوه بر عنایت الهی حضور و نقش آفرینی مردم موضوعی کلیدی است و مسیر را به گونه‎ای رقم می‎زند که در داخل و خارج برگ جدیدی به نمایش درآید. 

وی افزود: در 24 خرداد مردم نشان دادند که ما به آینده کشور و به تدبیر نیروهای تربیت یافته در دامان جمهوری اسلامی امیدواریم، با دنیا تعامل می کنیم و بر حل مشکلات فائق خواهیم آمد. 

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: نتیجه حرکت مردم این است که امروز در فضای بین المللی کسی با زبان تهدید با ملت ایران حرف نمی زند و دنیا می داند با ملت متمدن سابقه داری مواجه است که باید با زبان منطق و احترام سخن بگوید و این ملت نیز حتما با منطق قوی می‎تواند در فضای داخلی و بین المللی، حرف خود را به کرسی بنشاند. 

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که بعد از 24 خرداد آرامش در کشور ایجاد شد، گفت: مهم ترین حرکت دولت بازگشت به قانون و حاکمیت قانون بود. این که هیچ کس فراتر از قانون نباشد و همه در چارچوب قانون عمل کنند و رییس جمهوری به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی حراست کند که قانون در همه سطوح مسئولان کشوری حاکم شود. 

جهانگیری ادامه داد: دومین حرکت دولت تدبیر و امید تقویت حس دولت داری در ملت بود؛ این که مردم احساس کنند دولت دارند و بدانند وقتی مشکلاتی دارند دولتی وجود دارد که با تدبیر مشکلات آنها را حل می کند. 

وی با اشاره به اتکای بودجه به درآمدهای نفتی اظهار داشت: وقتی کاهش درآمدی ایجاد شد، اگر دولت قادر باشد این موضوع را بدرستی مدیریت کند که آثارش در زندگی مردم کم باشد؛ مردم احساس می کنند جایی هست که برای زندگی آنها به شکل مناسب و با تدبیر تصمیم گیری می کنند. احساس می کنند جایی هست که با استفاده از صاحبنظران تصمیم گیری های علمی و دقیق گرفته می شود ، البته مدعی نیستیم که همه مشکلات را حل کرده ایم اما بر روی اصولی حرکت کرد ه ایم که قابل دفاع باشد. 

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پرسش مهر رییس جمهوری که درباره مدیریت منابع آب اشاره کرد و گفت: رییس جمهور با بیان این پرسش مهر موضوع را به تمام خانواده‎ها منتقل کرد که آب یک چالش جدی امروز و آینده ایران است. 

جهانگیری افزود: وضع منابع آب بسیار نگران کننده است و بخش وسیعی از کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است که این آثار هم از نظر کیفیت و کمبود آب به صورت مستقیم است و هم به لحاظ توسعه پایدار و مسایل زیست محیطی آثار غیرمستقیمی دارد. 

وی ادامه داد: تمام کسانی که به آینده این کشور علاقه مند هستند باید بدانند مساله آب اصلی ترین مساله ایران است دشت های وسیعی نشست می کند، کشاورزی‎های وسیعی از بین می‎رود و ریزگردها بخش‎هایی از کشور را تهدید می‎کنند. از این رو باید در بخش مدیریت منابع و مصارف در زمینه آب شرب، آب صنعتی و آب کشاورزی به صورت جدی فکر کنیم. 

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: وقتی گفته می‎شود تحریم‎ها روی آب اثر داشته است بعضی‌ها فکر می‎کنند که این موضوع امکان پذیر نیست و به کنایه گفتن و لطمه زدن روی می‌آورند. 

جهانگیری با بیان این که فرایند تامین آب شرب از منابع، شبکه های توزیع و تصفیه خانه‎ها کار بسیار مهم علمی، صنعتی و پیچیده است گفت: برای شهری همچون تهران پنج سد، ده ها تصفیه خانه و ده ها کیلومتر تونل و لوله انتقال آب احداث شده است تا آب شرب مطمئن به مردم رسانده شود و به محض احساس کمبود آب دغدغه منابع و کیفیت آب پیدا می کنیم و به دنبال آن می گردیم که از چه منابع دیگری آب این شهر تامین شود. 

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که گاهی اوقات سازه‎های انتقال آب پیچیده ترین سیستم‎های انتقال هستند گفت: در کردستان سدی به نام قشلاق زده شده بود تا آب شرب مردم تامین شود اما اکنون با کمبود شدید منابع آب مجبوریم تونل هایی حفر کنیم تا با دسترسی به سدهای دیگر بتوانیم آب شرب مردم سنندج را تامین کنیم. 

وی همچنین به تامین آب شرب بخش های شرقی کشور از دریای عمان و خلیج فارس اشاره کرد و گفت: برای استفاده از این منابع باید روش های مختلفی همچون نمک زدایی یا تصفیه نیترات به کار گرفته شود که قیمت تامین آب را بسیار افزایش می دهد از این رو ممکن است برای هر یک از این فرایندها دشمنان می توانند مشکل سازی کنند هر چند که توان داخلی به گونه ای است که حتی با ادامه لجاجت دنیا در تحریم ها می توانند مدیریت کنند اما اینها کار کوچک و پیش پا افتاده ای نیست. 

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: اتفاقا غربی ها به همین دلیل که در وضع تحریم ها کور عمل کردند به موضوعاتی فشار آوردند که بیشترین آسیب را به مردم رساند چرا که فکر می کردند مردم پشتیبان نظام هستند و اگر فشار به مردم زیاد شود حمایت خود را برمی دارند. 

جهانگیری با بیان این که در سال 92 به هنگامی که دولت را تحویل گرفتیم ذخایر کالاهای اساسی در حد چند روز بود گفت: بحمدالله امروز برای ذخایر کالاهای اساسی همچون گندم 200 روز ذخیره سازی داریم و از این نظر مشکلی وجود ندارد اما در عین حال با دنیا گفت و گو می کنیم و تلاش می کنیم تا تحریم هایی که به دست و پای توسعه کشور پیچیده شده است را باز کنیم. 

وی در پایان سخنان خود با یادآوری عزم دولت و حمایت رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره کننده اظهار امیدواری کرد مذاکرات به نتیجه برسد و درباره پاسخ های جمع آوری شده درباره پرسش مهر نیز ابراز کرد: این پاسخ ها در اختیار دولت قرار گیرد تا با همیاری ملت مشکلات برطرف شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار