به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، "حمید بعیدینژاد"
مدیرکل سیاسی و امور بینالملل وزارت امورخارجه در صفحه اینستاگرام خود
مطلبی را پیرامون امتیازها و دستاوردهای برنامه اقدام مشترک ژنو منتشر کرد.
متن این مطلب به شرح زیر استالف- آثار سياسی:
١- تثبيت موقعيت بينالمللی و منطقهای كشور، بطوريكه روزنامه نيويورك تايمز در همان روز حصول اين تفاهم آن را زلزله در خاورميانه لقب داد.
٢- شكست سياست صهيونيستها براي دستيابی به آرزوی خيالی خود براي بسيج جهانی عليه ايران و بر عكس تحقق انزوای اسرائيل كه حصول اين تفاهم را اشتباه تاريخی قرن لقب داد. از آنزمان شكاف اسرائيل از آمريكا و اروپا نه تنها جبران نشده است بلكه تشديد يافته است.
٣- شكست پروژه ايران هراسی و بهبود محيط سياسی و روابط خارجی ايران ٤- تثبيت موقعيت منطقهای ايران كه موجبات نگرانی هر چه بيشتر كشورهای دارای سياستهای افراطی در منطقه را باعث گرديد.
٥- آمادگی غرب براي شناسايی نقش استراتژيك ايران در منطقه به ويژه با تحولات مهم در سوريه، لبنان، عراق و يمن و افغانستان. در حاليكه نقش ايران همواره در منطقه بی بديل بوده است اما بخاطر روابط خصمانه، غرب حاضر نبود نقش ايران را برسميت بشناسد.
با وجود روابط خصمانه به جای شناسايی نقش استراتژيك ايران، آنها ايران را بر هم زننده ثبات و امنيت منطقه معرفی میكردند. تفاوت بين اين دو جايگاه يعنی معرفی كننده بعنوان برهم زننده ثبات و امنيت منطقهای و جايگاه همكار تثبيت و ثبات امنيت منطقه بسيار كليدی است و اين همان چيزی است كه قدرتهای توسعه طلب منطقه را به نگرانی و تكاپوی زياد واداشته است.
ميان وجود قدرت و شناسايی قدرت تفاوت زيادی هست. غرب براي اولين بار قدرت ايران را كه همواره بر هم زننده ثبات معرفی كرده برسميت میشناسد و اين يعني تعريف رسمی جايگاه منطقهای و جهانی ايران كه آثار سياسی مهمی برای كشورمان دارد.
٦-اميدواری جنبشهای عدالتخواهی و مقاومت در منطقه، كه با شناسايی قدرت منطقهای و جهانی ايران، آنها كه تحت شديدترين فشارها قرار دارند، قطعا در موقعيت بهتری قرار خواهند گرفت. ايران مقتدر اميد مقاومت در منطقه و موجب عزای صهيونيستهاست.
٧- آزاد شدن بخشی از ظرفيت سياسی و بينالمللی كشور كه به ايفاي نقش موثرتري در صحنه بينالمللی بويژه تاثير گذاری جدی در كنفرانسهای بينالمللی انجاميده است از جمله رياست موثر در جنبش عدم تعهد و پيمان شانگهای.
ب- آثار و دستاوردهای هستهای:
در كل منهای پذيرش تعليق موقت توليد مواد غنی شده بيست درصد كه در حال حاضر به علت آنكه تا سالها ايران به سوخت بيست درصد دسترسي دارد نيازي هم به توليد مواد غني شده بيست درصد ندارد، تفاهم ژنو هيچگونه محدوديتي بر برنامه هستهای و تاسيسات هسته ای كشور تحميل نمیكند. مهمترين دستاوردهای هستهای عبارتند از:
٨- تثبيت اجرای حق غنی سازی كشور كه مهمترين هدف مقاومت ملت و دولت ايران در برابر فشارها و تحريمهای ظالمانه عليه كشورمان بود. اگر همين انجام غني سازی توسط ايران را كشورهای مذاكره كننده با ايران در سالهای پيشين در دهسال پيش پذيرفته بودند ايران حاضر بود بدون گرفتن هيچ امتياز ديگري با آنها به توافق برسد و اين فشارها و تحريمها نيز عليه ايران وضع نميگرديد.
واقعا جای تعجب دارد حالا كه تفاهم ژنو برای اولين بار انجام غنی سازی را برای ايران پذيرفته است، عدهای قصد كوچك شمردن آنرا دارند. و يا بدتر آنكه در صورتيكه ايران در روز روشن دارد غنی سازی را ادامه ميدهد عدهای در اينكه غرب غنی سازی ايران را پذيرفته باشند تشكيك می كنند.
چقدر مولانا زيبا فرمود كه: آفتاب آمد دليل آفتاب، چون دليلت آمد از وی رو متاب. اگر همين يك موضوع را بزرگترين دستاورد تفاهم ژنو بدانيم گزافه نگفتهای.
٩- تثبيت ادامه كار استخراج اورانيم طبيعي از معادن كشور.
١٠- ادامه كار و تثبيت تاسيسات تغليظ اورانيوم براي توليد كنسانتره اورانيوم معروف به كيك زرد.
١١- اطمينان از انتقال مواد كنسانتره اورانيوم و كيك زرد به تاسيسات اصفهان براي ادامه فرآيند هستهای.
١٢- تثبيت فعاليت تاسيسات عظيم هستهای اصفهان از جمله تبديل كيك زرد به مواد غنی شده.
١٣- ادامه و تثبيت تمامي فعاليتهای فرآيند توليد سوخت هستهای( كه جاي ذكر آنها در اينجا نميباشد) در تاسيسات اصفهان كه به معنای حفظ دستاوردهای دانشمندان بزرگ هستهای كشورمان میباشد، كه درود بر شرف و غيرت آنها باد.
١٤- تثبيت راه اندازی تاسيسات توليد اكسيد اورانيوم در كشور برای اولين بار پس از حصول تفاهم ژنو كه قدم مهم ديگری برای تكميل فرآيند سوخت هستهای ميباشد.
١٥- تثبيت ادامه غنی سازی در تاسيسات نطنز كه حتي يك روز پس از اجرای تفاهم ژنو كار غني سازی در آن متوقف و يا موقتا هم تعطيل نگرديد.
١٦- ادامه كار و تثبيت برنامه تحقيق و توسعه غنی سازی به نحو كامل بر اساس برنامه ايران.
١٧- ادامه برنامه غنی سازی در تاسيسات هستهای فردو.
١٨- تثبيت ادامه ساخت و تكميل رآكتور اراك.
١٩-تثبيت و ادامه كار تاسيسات توليد ماشينهای سانتريفيوژ بدون وقفه.
٢٠- توليد سانتريفيوژ پيشرفته جديد
پ-دستاوردهای لغو تحريمها:
٢١- معكوس كردن فرآيند وضع تحريمها كه به موضوعي روزمره در كشورهاي اروپايي و آمريكا تبديل شده بود. فقط در كنگره آمريكا سه لايحه در دستور كار قرار داشت كه در اولي صادرات نفت ايران را به نصف تقليل ميداد و كشورهاي وارد كننده نفت ايران را براي كاهش تحت فشار قرار مي داد، هدف لايحه دوم كاهش صادرات نفت ايران به صفر بود، و سوم لايحه ممنوعيت كل واردات كالا به ايران و صادرات از ايران بود كه به total embargo act ناميده ميشد. فقط اين لايحه سوم را هفده سناتور امضا كرده بودند. تمامي متن اين لوايح را ميتوانيد از اينترنت در سايت كنگره آمريكا استخراج كنيد. بنا بر اين تعهد غرب به عدم وضع تحريمهاي جديد واجد يك تعهد عيني و مهم بود كه بعد از يك دوره طولاني كه هر روز اقتصاد كشور با تحريمهاي روزانه مواجه بود، به تثبيت اوضاع روزمره اقتصادي كشور كمك نمود. اما وضع تحريمها عليه شركتها و افراد جديد داستان ديگري دارد. اولا اين موارد محدود بودند و ثانيا مورد اختلاف دو طرف بود. ما با وضع آنها مخالف بوديم، آنها آنرا در اجراي مقررات موجود تحريم ميدانستند. اما اهميت تعهد به عدم وضع تحريم بر اساس تفاهم ژنو ناظر به آن قسمت اساسي اول بود كه دولت اوباما هم مكررا با تهديد به وتو در برابر تلاشهاي كنگره وفاداري خود را به تعهد آمريكا نشان داد.
٢٢- تعهد آمريكا و غرب به برداشتن فشارهاي سياسي و اقتصادي عليه وارد كنندگان نفت ايران براي آنكه بتوانند سقف خريد فعلي نفت خود از ايران يعني مجموع يك ميليون بشكه در روز را حفظ كنند. پيش از اين با فشارهاي وارد آمده مشتريان نفت ايران يكي پس از ديگري از خريد نفت ايران انصراف داده بودند و صادرات نفت ايران از دو و نيم ميليون بشكه نفت در روز به يك ميليون بشكه و آنهم فقط عمدتا به پنج كشورتبديل شده بود. كس ديگري در دنيا حق نداشت از ايران نفت بخرد. در حاليكه آمريكا از اين پنج كشور خريدار نفت ايران تعهد گرفته بود كه بطور تصاعدي خريد نفت را در هر دوره بيست درصد كم كنند تفاهم ژنو به اين مسير پايان داد و حجم صادرات نفت ايران به اين كشورها در سطح همان يك ميليون بشكه در روز تثبيت گرديد.
٢٣- امكان وضع بيمه نفت و اجاره تانكرهاي نفت براي نقل و انتقال صادرات نفت ايران كه محدوديت آزار دهنده اي را از از سر راه صادرات نفت ايران برداشت.
٢٤- حدف ممنوعيت و آزاد شدن صادرات مواد پتروشيمي كه باعث رشد قابل توجه صادرات اين مواد از جمله به بازارهاي اروپايي گرديد.
٢٥-امكان بازگشت تدريجي در آمدهاي حاصله از فروش و صادرات نفت. اين امر منتج به آزاد شدن حدود ده ميليارد دلار از در آمدهاي مسدود شده كشور در كشورهاي خريدار نفت ايران گرديد.
٢٦- امكان ورود كل اين مبالغ يا هر مقدار كه بانك مركزي از اين مبالغ به صلاح بداند بصورت اسكناس و ارز به كشور كه خود سهم مهمي در تثبيت سياستهاي ارزي دولت ايفاء نمود.
٢٧- حذف ممنوعيت خريد طلا و فلزات گرانبها كه باعث گرديده است از جمله ايران بتواند در دوره پس از تفاهم ژنو ميزان قابل توجهي طلا از طريق بازارهاي رسمي بين المللي خريداري نمايد و پشتوانه ذخاير طلاي كشور را تثبيت نمايد.
٢٨- حذف ممنوعيتهاي ورود قطعات آماده خودرو به ايران، كه منجره رشد و احياي صنعت خودرو گرديد. آمارهاي وزارت صنايع كاملا گوياي رشد بسيار زياد توليد خودرو در كشوردر مقايسه با ركود كامل صنعت خودرو در كشور قبل از تفاهم ژنو ميباشد.
٢٩- صدور گواهي پروازي براي هواپيماهاي كشوري بر اساس تعهد غربيها در تفاهم ژنو. خوشبختانه اين اقدام در شرايطي كه به علت استنكاف سازمان بين المللي هواپيمايي يعني ايكائو در تاييد ايمني پروازي هواپيماهاي ايران، آنها را از انجام پروازهاي خارجي منع ميكرد، خون جديدي به هواپيمايي كشور وارد كرد.
٣٠- اجازه انتقال اسناد و مدارك مربوط به ايمني هواپيماهاي بوئينگ و اير باس و نقشه هاي خاص هواپيمايي كه براي تاييد ايمني قطعات و پروازهاي هواپيماهاي ايران از اهميت خاصي برخوردار هستند.
٣١- پذيرش تعداد زيادي از موتورهاي هواپيماهاي بوئينگ و ايرباس زمين گير شده در ايران براي تعميرات اساسي در كارخانه هاي تعميرات رسمي آنها در اروپا كه واقعا براي صنعت هوايي كشور راهگشا بود و تعداد قابل توجهي از اين هواپيماها توانستند به ناوگان هوايي كشور بپيوندند.
٣٢- ايجاد يك كانال خريد كالاهاي اساسي و دارو در ژاپن و سويس به نحويكه هر ميزان ايران مايل به خريد كالاهاي اساسي و دارو باشد بتواند بدون آنكه حتي پول نقدي بابت خريد آنها پرداخت كند،با انتقال پولهاي مسدود شده در حسابهاي خارجي خود به خريد اين كالاهاي اساسي و دارو مبادرت نمايد.
٣٣- فعال شدن حسابهاي بانكهاي غير تحريمي ايراني در اروپا كه پيش از اين همگي مسدود و غير فعال شده بودند، براي امكان انتقال وجه ميان بانكها و موسسات ايراني و خارجي. ٣٤- امكان انتقال پول از حسابهاي بانك مركزي به بانكهاي غير تحريمي ايراني كه براي اولين بار امكان جابجايي پول را براي بانك مركزي بعنوان نهادي تحت تحريم فراهم ميساخت. البته اين موارد تنها بخشهاي مهم بودند چون امكان ورود به جزئيات در اين محدوده فراهم نيست.
انتهای پیام/