ذخیره‌گاه زیست كره تنگ صیاد و سبزكوه استان چهارمحال و بختیاری به عنوان یازدهمین ذخیره‌گاه زیست كره ایران در شبكه جهانی ذخایر زیست كره یونسكو ثبت شد.

ثبت يازدهمين ذخيره‌گاه زيست كره ايران در شبكه جهاني ذخاير زيست كره يونسكوبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از شهرکرد و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری چهارمحال و بختیاری؛ یازدهمین ذخیره‌گاه زیست كره ایران، با نام ذخیره‌گاه زیست كره تنگ صیاد و سبزكوه ثبت جهانی شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری در بیست و هفتمین اجلاس شورای بین‌الملل هماهنگی برنامه انسان و كره مسكون یونسكو در فرانسه، با اعلام این خبر گفت: ذخیره‌گاه زیست كره تنگ صیاد و سبزكوه در چهارمحال و بختیاری واقع شده و دارای ۵۳۲ هزار هكتار وسعت است.

به گفته وی؛ ذخیره‌گاه زیست كره تنگ صیاد و سبزكوه به عنوان یكی از بی‌نظیرترین اكوسیستم‌های طبیعی با كاركردهای منحصر به فرد تنوع زیستی و تنوع بالای فرهنگی و جمعیتی، گردشگری و جاذبه‌های بی‌همتای طبیعی شناخته می شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: معرفی این ذخیره‌گاه به عنوان بهترین نمونه مشاركتی مدیریت منابع زیستی برای نخستین بار در كشور، با همكاری تمامی بهره‌برداران، مانند حمایت نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران نزد یونسكو در پاریس، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بخش خصوصی، اداره‌كل حفاظت محیط زیست و دانشگاه شهركرد، با نظارت كارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست كشور، می‌تواند به عنوان الگوی مناسب برای شناسایی و معرفی ذخیره‌گاه‌های جدید باشد.

وی اضافه کرد: استان چهارمحال و بختیاری، به منظور تحقق مدیریت ریست بوم سه منطقه حفاظت شده هلن، سبزكوه، تنگ صیاد و تالاب‌های استان در یك پهنه‌بندی جامع، به عنوان ذخیره‌گاه زیست كره (حفاظت، توسعه پایدار، آموزش و پژوهش) با مشاركت جوامع محلی و تمامی دستگاه‌های اجرایی، در یك اقدام بی‌سابقه، اقدام به تهیه و تدوین برنامه مدیریتی ذخیره‌گاه زیست كره تنگ صیاد و سبزكوه كرده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری و هیأت همراه از مدیران و کارشناسان دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و رئیس دانشگاه شهرکرد، در بیست و هفتمین نشست شورای هماهنگی بین‌المللی انسان و كره مسكون یونسكو (MAB –ICC) در پاریس حضور دارد.

بیست و هفتمین نشست شورای بین‌الملل هماهنگی برنامه انسان و كره مسكون یونسكو، 18 تا 22 خردادماه جاری، در کشور فرانسه (پاریس) در حال برگزاری است.

انتهی پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.