انتشار گزارش آژانس بين‌المللی انرژی درباره نوسانات قيمت نفت در سال 2015

آژانس بین‌المللی انرژی درگزارشی اعلام کرد اگر قیمت نفت اکنون تا حدودی افزایش یافته است علت آن به ناپایداری‌های موجود در پالایشگاه‌ها برمی‌گردد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، آژانس بین‌المللی انرژی، سازمانی بین‌المللی که سازمان همکاری توسعه اقتصادی را بنیان نهاده و به خاطر انتشار گزارش سالانه‌اش موسوم به «چشم‌انداز جهانی انرژی» معروف است، در این گزارش خود تصریح می‌کند، بی ثباتی های موجود در بازار فرآورده های پالایشگاهی، یکی از عوامل مهم در تثبیت قیمت های نفت بوده است اما انتظار می رود این عامل تاثیرگذار در افزایش قیمت نفت زیاد پایدار نماند و با برطرف شدن آن انتظار می رود دوباره روند کاهش قیمت ها از سرگرفته شود. زیرا میزان عرضه نفت به بازار همچنان درسطحی بالاست.

بهای نفت بعد از آنکه در فاصله ژوییه سال 2014 تا اوایل سال 2015 حدود 60 درصد از ارزش خود را از دست داد، روند افزایش قیمت آن در ماههای مارس و آوریل امسال از سرگرفته شد. علت اصلی افزایش قیمت نفت در ماههای اخیر نیز کاهش دکل های حفر چاه در میادین نفت رستی آمریکا و توقف روند افزایش ذخایر راهبردی نفت خام آمریکا بود. 
نتیجه آنکه قیمت نفت ظرف چند هفته به هر بشکه حدود 60 دلار برای نفت پایه نیویورک، وست تگزاس اینترمیدیت، و 65 دلار برای نفت خام برنت دریای شمال رسید.

بر اساس اعلام بازوی انرژی کشورهای توسعه یافته، این افزایش قیمت نفت نمی تواند تنها با استناد به عوامل بنیادی حاکم بر بازار توضیح داده شود. درست است که میزان تقاضا برای نفت اکنون در جهان بیشتر از حد انتظار است و این امر از اول امسال بیشتر به اثبات رسیده است و حتی آمار و ارقام از افزایش یک میلیون و 700 هزار بشکه برای تقاضای جهانی نفت در سه ماهه نخست امسال حکایت می کند و حتی آهنگ افزایش آن بیشترین میزان از چهار سال پیش تاکنون بوده است، اما این افزایش تقاضا بیشتر ناشی از ارزان بودن قیمت نفت است. اقتصادهای بزرگ جهان وقتی می بینند قیمت نفت ارزان است، نفت بیشتری برای به راه انداختن چرخ های اقتصاد خود می خرند. از این گذشته، میزان افزایش تقاضا برای نفت، همچنین به مراتب از میزان عرضه نفت به بازار جهانی کمتر است. چون در همین مدت سه ماهه نخست امسال میزان عرضه نفت به جهان سه میلیون و 100هزار بشکه افزایش یافت. اما میزان افزایش تقاضا یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز بوده است. 

این نهاد 28 عضوی که مقر آن در پاریس است در همین باره خاطرنشان می‌کند با وجود پیدایش نشانه هایی مبنی بر اینکه میزان عرضه نفت کشورهای خارج از اوپک به ویژه میزان تولید نفت آمریکا در حال کاهش است اما تولید جهانی نفت همچنان در سطحی بالاست.

آژانس بین‌المللی انرژی که کشورهای توسعه یافته مصرف کننده نفت را در جهان نمایندگی می‌کند در همین باره توضیح می دهد اگر این وضع باعث افزایش ذخایر نفت کشورها شود، توزیع این ذخایر در قالب فرآورده های پالایشگاهی و مناطق با توزیع تقاضا مطابقت ندارد. در نتیجه این ناهماهنگی بین عرضه فرآورده و تقاضا برای فرآورده است که به نظر باعث افزایش قیمت فرآورده های پالایشگاهی و به طور غیر مستقیم افزایش قیمت نفت شده است. 

آژانس بین‌المللی انرژی که نقش خط مشی دهی به کشورهای عضو در زمینه امنیت انرژی واستفاده از انرژی‌های برگشت‌پذیر دارد، در همین گزارش گوشزد می‌کند اگرچه بازار فرآورده های پالایشگاهی بیشتر از ظرفیت خود فعالیت می کند اما در کوتاه مدت ،تاخیر در اجرای طرح ها و خرابی هایی که در اجرای طرح ها به وجود می آید مانع از آن می شود که پالایشگاه های کشورهای بااقتصاد نوظهور خارج از سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بتوانند به افزایش تقاضای محلی پاسخ دهند، حال آنکه اجرای برنامه های اصلاح ساختاری که در پالایشگاه های کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با هدف افزایش کارایی و سودآوری آنها صورت می گیرد ظرفیت پالایشگاههای کشورهای عضو این سازمان را که باشگاه کشورهای ثروتمند جهان نامیده می شود کاهش می دهد. 

این نهاد فعال در ارزیابی بازار نفت و گاز تاکید می کند زمانی که پالایشگاه های در حال ساخت به بالاترین ظرفیت تولید خود برسند، این وضع از بین خواهد رفت و در همین راستا نقش آنها به عنوان عاملی تاثیر گذار در افزایش قیمت نفت و فرآورده های پالایشگاهی نیز از بین خواهد رفت. 

سازمان بین المللی انرژی که نوسانات بازار نفتی را پیش بینی می کند در بخش دیگراز گزارش خود به موضوع پیش بینی عرضه و تقاضا برای نفت پرداخته است و می نویسد: میزان تقاضای جهانی برای نفت امسال با یک میلیون و 400 هزار بشکه افزایش به 94 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این درحالی است که همین سازمان در گزارش ماه گذشته افزایش یک میلیون و یکصد هزار بشکه نفت را برای میزان افزایش تقاضای جهانی نفت پیش بینی کرده بود.البته آهنگ رشد تقاضا برای نفت در سطح جهان اندکی کمتر از میزان تقاضا برای این محصول در سه ماهه نخست امسال بود. زیرا میزان افزایش تقاضا برای نفت در سه ماهه نخست امسال یک میلیون و 700 هزار بشکه برآورد شده است.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نیز درگزارش روز چهارشنبه این هفته خود پیش بینی کرد میزان تقاضا برای نفت امسال با یک میلیون و 180 هزار بشکه افزایش به 92 میلیون و 500 هزار بشکه در روز خواهد رسید. 

بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک نیز امسال نه 830 هزار بشکه در روز بلکه یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. با این میزان افزایش، کل تولید روزانه کشورهای غیر عضو اوپک به 58 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. علت افزایش تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک نیز به افزایش تولید نفت آمریکا بر می گردد که میزان افزایش آن بیشتر از حد انتظار خواهد بود. 

این سازمان فعال در تحلیل اوضاع حاکم بر بازار انرژی خاطر نشان می کند اوپک نیز که تولید نفت خود را در همان حد 30 میلیون بشکه در روز ثبات نگه داشته است میزان تولید واقعی اش بیش از این حد است. چون همین کارتل نفتی در ماه مه میزان تولید خود را به 31 میلیون و 330 هزار بشکه در روز رساند. چنین افزایش تولیدی از ماه اوت سال 2012 تاکنون سابقه نداشته است. به نظر می رسد اوپک همین میزان 31 میلیون بشکه در روز را تولید کند مگر آنکه اتفاقی خاصی روی دهد که تولید آن را کاهش دهد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار