مقامات اندونزی تلاش‌هایی را برای عضویت مجدد در سازمان نفتی اوپک آغاز کرده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ اندونزی تلاش می‌کند برای دسترسی به ذخایر ارزان‌تر نفتی در بحبوحه افزایش تقاضا و کاهش تولید نفت در این کشور بار دیگر به سازمان کشورهای صادرکننده نفت - اوپک – ملحق شود. منتقدان اندونزی این اقدام را حرکتی ناخوشایند در فاصله گرفتن از تلاش‌ها برای اصلاح بخش انرژی این کشور می‌دانند.
 
اندونزی یکی از بزرگترین کشورهای اقتصادی جنوب شرق آسیا تقریبا 50 سال عضو سازمان اوپک بود تا اینکه به وارد کننده محض نفت تبدیل شد و عضویت این کشور در اوپک سال 2009 (1388) به حال تعلیق درآمد.
در آن سال اندونزی به یک کشور واردکننده نفت تبدیل شد و تولید نفت این کشور به سبب فقدان سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی سیر نزولی پیدا کرد.
در مقابل افزایش واردات نفت و شکوفایی اقتصادی ، بخش انرژی اندونزی همچنان نیازمند اصلاحات فوری است و دولت در تلاش برای دسترسی به ذخایر ارزان‌تر نفتی گامی غیرعادی برداشته و به عنوان یک کشور واردکننده نفت خواستار عضویت مجدد در اوپک شده است. 

"سودیرمان سید،" وزیر انرژی اندونزی، پیش از آنکه ماه گذشته در تلاش برای لغو تعلیق عضویت این کشور در اوپک راهی نشست این سازمان در وین شود اعلام کرد: این طبیعی است که ما باید با صادرکنندگان نفت وارد تعامل شویم. 
وی پس از این نشست مدعی شد برخی اعضای اوپک از عضویت مجدد اندونزی در این سازمان حمایت کرده‌اند. 
اوپک در این زمینه اظهار نظری نکرد؛ اما تحلیلگران اعلام کردند احتمالا این گروه که اعضای آن از خاورمیانه ( غرب آسیا ) ، آمریکای لاتین و آفریقا هستند از چنین درخواستی از جانب آسیا استقبال کند.
"لوئیس هیتل،" از موسسه وود مکنزی، می‌گوید دیدگاه مساعدی درباره این درخواست وجود دارد زیرا بار دیگر یک کشور آسیایی عضو اوپک خواهد شد و جایگاه ژئوپولیتیکی این گروه توسعه پیدا خواهد کرد. 
تحلیلگران اعلام کردند مطابق با اساسنامه اوپک هر کشور با صادرات قابل توجه نفت خام می‌تواند به عضویت کامل این سازمان درآید اما در این اسناسنامه آمده است عضویت وابسته در این گروه نیز برای کشورهایی که صلاحیت عضویت کامل را ندارند امکان‌پذیر است؛ جایگاهی که احتمالا اندونزی سعی در دستیابی به آن را دارد.

هنگامیکه "جوکو ویدودو،" رئیس جمهور اندونزی، سال گذشته به قدرت رسید گروهی را با هدف نظارت بر اصلاحات این بخش تشکیل داد که منتقدان می گوید از این بخش منافع غیرقانونی و کلانی عاید مافیای نفتی در اندونزی می‌شود. 

همواره این نگرانی وجود دارد که اقدام اندونزی در جهت پیوستن به اوپک اصلاحات بخش انرژی در این کشور را مختل کند و برخی بر این باروند که این اقدام برای یک واردکننده محض نفت منطقی نخواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار