سازمان بهزیستی خدمات حمایتی مختلفی‌ از محرومان را در جامعه ایفا می کند که در این میان خدمات تخصصی بهزیستی گاه به فراموشی و غفلت سپرده می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از تبریز؛ سازمان بهزیستی همانگونه که از نامش پیداست رسالت بهتر زندگی کردن را در جامعه بر عهده دارد و در کشورهای مختلف جهان خدمات بهزیستی به فراخور سطح رفاه ملی و درآمد ملی و نیز هنر برنامه ریزی متولیان جامعه متفاوت است.

در این میان کشور ما به واسطه موقعیت خاص فرهنگی خود از دیرباز شاهد فعالیتهای خیریه ای بوده است که بخشی از فعالیتهای اجتماعی را شامل می‌شود.

بهزیستی به خدمات تخصصی خود متمرکز شود

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی‌ گفت:دولت باید امور سازمانی مانند بهزیستی را به بخش غیر دولتی واگذار کند و بهزیستی به سمت برنامه های تخصصی حرکت کند.

سعید شبستری، معاون استاندار و مدیر کل اسبق بهزیستی آذربایجان شرقی‌ با تاکید بر افزایش مشارکت مردم در مسایل اجتماعی، افزود: اعتماد افزایی در جامعه موجب خواهد شد تا میزان مشارکت آنان نیز افزایش یابد و در مسائل مختلف پیشرفت کنیم.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی‌ در ادامه سخنان خود با بیان اینکه موازی کاری یکی از آسیبهای جدی دستگاه های دولتی است‌، افزود: سازمان بهزیستی به علت گستردگی سازمانی نمی تواند تحرک و پویایی لازم را در کارهای عادی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: سازمان می تواند در کارهای تخصصی متمرکز شود و اگر سازمانی مدعی است که می تواند فعالیت های عادی را انجام دهد این فعالیتها را به سازمانهای مدعی واگذار کند.

وی بیان کرد: سازمانهای  مدعی  توان تخصصی لازم را ندارند و این در حالی است که سازمان بهزیستی توان تخصصی و کارشناسی بالایی دارد و در زمینه واگذاری امور به بخش های غیر دولتی نیز تا حد ممکن باید پیش رویم.

مدیر کل اسبق بهزیستی آذربایجان شرقی گفت:‌ باید سازمانهای مردم نهاد و غیر دولتی تقویت شوند و یکی از محورهای سند تدبیر توسعه همکاری مردم است چرا که منابع دولتی با محدودیت فراوانی مواجه هستند.

واگذاری فعالیتهای بهزیستی با نظارت صورت گیرد

محمد اسماعیل سعیدی ، دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه سازمان بهزیستی گفت: این سازمان تخفیف بردار نیست و نمی توان اعتبارات حداقلی این مجموعه را کاهش داد و باید توجه داشت که بهزیستی نیازمند حمایت مستمر است.

وی ادامه داد: برون سپاری و واگذاری به بخش های غیر دولتی در خدمات بهزیستی مورد توجه است و دراین میان با نظارت مستمر می توان کارهای خوبی را انجام داد که موجب ارتقای خدمات بهزیستی شود.

نماینده مردم تبریز ، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه تبریز در زمینه کاهش تکدی گری‌ و کودکان خیابانی افزود: موسسات مردمی خودجوشی در این شهر فعال هستند که توانسته اند موفقیتهای زیادی را کسب کنند.

وی بر استفاده از تجارب موسسات خیریه مردمی تبریز در بعد کشوری اشاره کرد و یادآور شد: بنده در مجلس بر این امر تاکید داشته ام که تجارب تبریز در سطح کلان منعکس شود تا چهره زشت تکدی گری در کلان شهرها مرتفع شود.

سعیدی با یادآوری این مسئله که کاهش معضلات اجتماعی با ارقام بودجه های فعلی امکان پذیر نیست، افزود: برای حل ریشه ای این معضلات باید مردم را پای کار بیاوریم و بسیاری از مردم نیز مایل هستند تا در این میان مشارکت کنند و استفاده از این ظرفیتها لازم و ضروری است.

وجود ظرفیت مردمی خوب برای قبول خدمات دهی بهزیستی در آذربایجان شرقی 

محسن ارشد زاده ، مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه تبریز حدود 400 هزار حاشیه نشین دارد، بیان کرد: این تعداد یک آسیب جدی است 

وی یادآور شد: حمایت از مهدکودک‌های محروم و آسیب دیده را انجام می دهیم و یک خانه دولتی شیر خوارگاه با 55 کودک داریم و 75 نفر دانشجو تا سطح دکترا را تحت پوشش داریم.

ارشد زاده با اشاره به عملکرد دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی گفت: اورژانس اجتماعی به غیر از تبریز در 4 شهر استان فعال هستند و از نظر کودکان خیابانی نیز در کشور رتبه 30 را داریم.

وی بیان کرد: یکی از شایعترین آسیب های اجتماعی طلاق ، اعتیاد ، خودکشی و سرقت است که بیشترین آسیب های اجتماعی مربوط به طلاق و اعتیاد است.

وی با بیان اینکه شهر تبریز از نظر تکدی گری به عنوان یک شهر سبز شناخته می شود ، افزود: تعداد گدایان در این شهر نزدیک به صفر است و موسسات خیریه مردمی درراستای جمع آوری متکدیان و پوشش آنان فعال هستند.


به نظر می رسد خدمات بهزیستی در جامعه با توجه به تعدد رسالتها از یکسو و نیز تخصصی بودن برخی وظایف باید به سمت تمرکز در فعالیتهای تخصصی پیش برود.

در حال حاضر سازمان بهزیستی از وجود متخخصان برجسته ای در زمینه های روانشناسی ، توانبخشی   ونیز زمینه های دیگر برخوردار است که این توان در بخشهای دیگر  خیریه در کشور وجود ندارد و واگذاری امور عادی حمایتی به سایر موسسات خیریه می تواند بهزیستی را در رسیدن به جایگاه مطلوب عملکردی یاری کند.


گزارش از سید مرتضی احمدپور حسینی

انتهای پیام/د 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.