به گزارش حوزه صنعت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر اهل فضای مجازی از نوع وایبر و واتس آپ و... باشید، احتمالا تصویری نچسب و کاریکاتور گونه از "پیکان جدید" را دیده اید، پیکانی که کاربران شبکه های اجتماعی، آن را تولید و حتی پیش فروش هم کرده اند! در تصاویر و مطالبی که کاربران نشر داده اند، طراحی بدنه پیکان تفاوت کرده و ظاهرا امکاناتی مانند کولر و کیسه هوا و ترمز ضدقفل نیز روی آن نصب شده است.
به ادعای کاربران، قیمت "پیکان جدید" 14 میلیون تومان تعیین شده و در حال حاضر امکان پیش خرید این محصول جدید در نمایندگی های ایران خودرو نیز وجود دارد.
با این همه، آیا واقعا "پیکان جدید" در راه است؟ برای پاسخ به این پرسش باید چند سالی به عقب برویم و دفتر خاطرات "کیلومتر 14 جاده مخصوص" را مرور کنیم.
اردیبهشت 84 بود که پس از کلی کش و قوس و جنجال میان ایران خودرو و نهادهایی مانند سازمان محیط زیست و وزارت صنایع و معادن، بالاخره آبی های جاده مخصوص کوتاه آمده و پذیرفتند که در قبال دریافت 220 میلیون دلار از وزارت نفت، گاو شیرده شان را سر بریدند.
حذف پیکان از خط تولید ایران خودرو اما دو پیامد منفی برای بزرگترین خودروساز خاورمیانه داشت؛ اولین پیامد منفی این بود که ایران خودرو بازار خودروهای ارزان را دو دستی تقدیم رقیبش سایپا کرد و عملا یکی از مزیت های بزرگ خود را به واسطه رفتن پیکان، از دست داد.
همزمان با مرگ گاو شیرده ایران خودرو، سایپایی ها تیراژ پراید را که محصولی جدیدتر و دارای امکانات بیشتر نسبت به پیکان، بود، بالا برده و رفته رفته این خودرو را به سلطان بازار تبدیل کردند.
ایران خودرو هنوز از شوک این اتفاق بیرون نیامده بود که دومین پیامد منفی حذف پیکان نیز رخ داد و آن چیزی نبود جز "بروز مشکلات مالی".
این اتفاق البته چندان تعجبی هم نداشت، چه آنکه پیکان محصولی پرفروش و پرسود برای ایران خودرو به شمار می رفت و طبیعی بود با رفتن آن به موزه، بزرگترین خودروساز ایران در گرداب نقدینگی بیفتد.
ایران خودرویی ها به هوای تولید تندر 90 (خودرویی که قرار بود تنها هفت -هشت میلیون تومان قیمت داشته باشد)، راضی به کنار گذاشتن پیکان شدند، اما تندر آنقدر در پیچ حاشیه ها پیچید، که حالا خودرویی 40 میلیون تومانی به حساب می آید.
ناکامی ایران خودرو در تولید تندر ارزان، هوای تولید خودرویی چینی را در سر این شرکت انداخت، اما این پروژه نیز شکست خورد تا آبی های جاده مخصوص همچنان شاهد یکه تازی پراید در بازاری باشند که روزگاری در قرق پیکان بود.
تحمل این موضوع برای ایران خودرویی ها بسیار سخت بود و ازآنجاکه آنها نمی توانستند ویراژ پراید را در لاین پیکان ببینند، اواسط سال 87، بی سر و صدا به سراغ پیکان شان رفتند تا دستی به سر رویش کشیده و دوباره روانه بازارش کنند. تصویری که کاربران شبکه های اجتماعی از "پیکان جدید" منتشر کرده اند، دقیقا همانی است که ایران خودرو در قالب پروژه "نیو پیکان" طراحی کرده است.
در واقع، طراحی "نیو پیکان" توسط ایران خودرو واقعیت دارد و این شرکت قصد داشته به واسطه نونوار کردن پیکان، مدلی جدیدتر و به روزتر از این خودرو را تولید کنند تا هم بازار از دست رفته شان را تا حدی پس بگیرند و هم مشکلات نقدینگی خود را حل کنند.
ایران خودرویی ها می دانستند که بخشی از مشتریان ایرانی همچنان دل در گرو پیکان دارند و حتی آن را به پراید ترجیح می دهند و از همین رو گمان می بردند "نیو پیکان" منجی شان خواهد شد. آبی های جاده مخصوص، سرمست از طراحی "پیکان جدید"، شال و کلاه کرده و به خیابان سمیه رفتند تا شاهکارشان را برای وزیر صنایع و معادن وقت به اصطلاح پرزنت کنند! این در حالی بود وزیر وقت (علی اکبر محرابیان) توی ذوق ایران خودرویی ها زد و به آنها گفت حق تولید پیکان جدید را ندارند، تا به همین راحتی، کاخ آرزوهای بزرگترین خودروساز ایران بر سرش خراب شود.
حالا پس از شش هفت سال، کاربران شبکه های اجتماعی، پرونده نیو پیکان را از بایگانی "جاده مخصوص" بیرون کشیده اند و این در شرایطی است که به گفته مسوولان ایران خودرو، این شرکت برنامه ای برای تولید پیکان جدید ندارد.
گزارش از حمید رضا بهداد
انتهای پیام/
من ۵سال پیکان دارم میخوام عوض کنم ماشینمه ولی با قیمت که دارن نمیتونم حقوق اداره کار جواب گو خرید ماشین جدید نیست.
خواهشا خط تولید راه بندازید تا ملت صاحب ماشین بشن با تشکر
فقط عاشقش شدم
تشکر
واقعا مشتاق هستم که این ماشین تولید و روانه بازار شود
وحتما از ان استقبال میشود
ما منتظر هستیم
۱.چرا پیکان را تولید نمیکنید؟
۲.امنیتش کمه؟
۳.استاندارد نداره؟
۴.سودی نداره؟
۵.طرفتارش کمه؟
70درصد مردم ایران به پیکان اهمیت میدن کسانی که درامد کمی دارن نمیتونن خودشون ماشینی داشته باشن.
اونهایی که رد میکنن پول زیادی دارن مدل بالا میخوان گران قیمتشو میخوان حالا گناه ما چیه.
با تشکر جواب پیکان رو زود به اخبار ها بندازین
با تشکر از ایران خودرو
وخیلی خوشگل است
واقعا عاشق تولیدات مملکت خودمون رو دوستش دارم وخداکنه این تغییرات و مدل و قیمت داده شده توی سایت واقعیت داشته باشه که اینجور بشه اولا که قشر ضعیف وکارگر توان خرید داشته باشن ودوما بودجه مردم وکشوری از طریق سودجویان به کشورهای دیگه ارز خارج نشه وثالثا خیلی از کارگران به نون ونوایی ومشگل گشای زندگشیون میشه و همه خوشحال میشن وگردش مالی توی کشور صورت میگیره...
به کسی هم ربطی نداره که قشر ضعیف چی میخوان بپوشن وبخورن وسوارش بشن لطف کنن اینقدر ایراد نگیرن بزارین یه بار هم شده یه تغییراتی انجام بشه...هرچندتاجران مخالفن..
به تولید کنندگان هم توصیه میشه چیزی که تبلیغ وقیمت داده بدون کم کسری انجام بدین وبا کیفیت بسازین که باعث جلب مشتری ،برای قشرضعیف وتوان خرید داشته باشند..
لطفا اقدام کنین وماهم از قشر زیر خط فقر حمایت میکنیم..
اگه صحت کارتون تایید بشه منم یکی میخوام....
زودترخبر تولید وراهنمایی خرید تبلیغات رو شروع کنین ..
شایدپول دست یه عده خاصی بچرخه ولی این دفعه نوبت دستهای بی سروصداست...درآمدکم کارگران به کشورهای دیگه جابجا وباعث شهرت اون کشور نشن ...ودرآمد برای داخل ایران استفاده وبه چرخش دربیاد.
به امید کارایی بهتروجلوگیری خارج شدن ارز کشور
اصلا ی نظر سنجی کنن ببینن مردم میخوان ساخته بشه یانه البته اگر واقعا همینی ک شما عکسش رو گذاشتید باشه بنظرم خیلیم شیکه
آقا پس چرا این پیکان جدید تولید نمیشه مگه چه عیبی داره ؟که تولیدش نمیکنن من خودم پیکان دارم از مدل آخرش خیلی خیلی ازش راضیم فقط بخاطر نداشتن کولر و شیشه بالا برش کمی رنج می کشم از نظر فنی خیلی کم خرج و خیلی بادوامتر از ماشینای دیگر ایرانی هست
فقط خواهشا پیکان جدید تولید بشه
من منتطرم فقط بیان با کله میرم یه دونه میخرم
بهتر دست از گذشته بر داریم یه اینده بنگریم .
1-اگه قرار چیزی تولید شه بهتر ه ی چیز جدید باشه
2-اگه قرار طراحی روی کار قبلی صورت بگیر بهتر نیست که ی فرا خوان یا یه مسابقه صورت بگیر که طرحی بهتر با دید طراحی ازاد در اختیار مسولین قرار یگیر که حداقل ماشین کیفیت که نداره ی مقدار ظاهر خوبی داشته باشه .
عالیه پیکان بیاد بازار
ولی این یه شایعه ای بیش نیست تا به چشم خودمان تو بازار ندیدیم باور نمیکنیم
ایرانی استاد شایعه است
ما دوست نداریم پیشرفت کنیم
نمیتونیم حتی با خودروساز چینی و هندی هم رقابت کنیم
حتی کپی کردنم بلد نیستیم
با ساخت ماشینای الاینده میزنیم پدر مردم و محیط زیستم درمیاریم
پس بهترین کار:
هردو خودروساز رو تعطیل و مثل عرب های اماده خور پول بدیم تویتا و نیساو وبنز بدون تعرفه گمرکی سوار شیم حااااااالشو ببریم
همه دنیا پیشرفت کردن الا ایرانی ها.
سراغ چیزهای جدید برین تاکی درجا میزنید.البته کاش درجا بود پس رفت هم داریم.اگه واقعا نمیتونید نکنید آقا .جمش کنید بزارید مردم بابت پولی که میدن حداقل رضایت داشته باشن.