مدیر عامل انجمن حامی در نشست میز گرد حقوقی کودک کار گفت: از 20 میلیون نوجوان کشور تنها 12 میلیون نفر محصل هستند و هیچکس پیگیر کودکان غایب در مدارس نیست و 45 درصد زندانیان کشور را نوجوانان تشکیل می‌دهند.

45 درصد از زندانیان کشور نوجوانان هستندبه گزارش خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران، اشرفی مدیر عامل انجام حامی اظهار کرد: پدیده کودکان کار و خیابان را ما در شرایط فعلی نمی‌توانیم از موضوع کودکان پناهنده ایران جدا کنیم ما سومین کشور پناهنده پذیر دنیا هستیم و نمی‌توانیم مسائل مربوط به کودکان پناهنده را نادیده بگیریم.

وی با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم رنگ، نژاد و ملیت را به عنوان یک شاخص جدا کننده مورد نظر قرار دهیم، عنوان کرد: بین 3 تا 3.5 میلیون تن از پناهندگان کشور از افاغنه هستند که این مهاجرت‌ها افزایش نیز داشته است و روز به روز تعداد آماری مهاجرانی که وارد ایران می‌شوند، بیشتر می‌شود.

مدیر عامل انجمن حامی تصریح کرد: بالا بودن این جمعیت در کنار محدود بودن مسائل مالی و قوانین و مقرراتی که به عنوان مسائل محدود کننده وجود دارد، برای کشور ما مشکل ساز است.

به گفته مدیر عامل انجمن حامی، هم اکنون شاهد هستیم در کنار کودکان کار خیابانی ایرانی تعداد کودکان کار مهاجر نیز افزایش یافته است و می‌توان گفت تعداد این کودکان با هم برابری می‌کند.

اشرفی تصریح کرد: در سال 83، هیات وزیران به وزارت آموزش و پرورش اجازه داد تا از کودکان پناهنده وجهی را دریافت کنند و اینگونه مورد پیش آمد که روند زندگی این کودکان مسدود شد و مسیر طبیعی زندگی آنان با پرداخت شهریه محدود شد.

وی با اشاره به اینکه در آمار شهرداری و وزارت رفاه با یک آمار پنجاه درصدی و یا بیشتر از کودکان کار پناهنده مواجه هستیم، افزود: ما با جلوگیری ناخواسته تحصیل این کودکان، آسیب پذیری آن‌ها را بیشتر می‌کنیم.

مدیر عامل انجمن حامی ادامه داد:  این بچه‌ها را با دست خودمان وارد مسیرهایی می‌کنیم که خطرناک است و در نهایت آن‌ها را در اختیار نیروی انتظامی و اداره اتباع قرار می‌دهیم.

اشرفی تصریح کرد: اگر  قوانین موجود را اجرا کنیم، بسیار موفق هستیم ولی همین قوانین اندک نیز به خوبی رعایت نمی‌شود. اگر قوانین ما در این خصوص اندک باشد، قوانین بین المللی وجود دارد و انجام آن‌ها برای ما شرط است.

وی با اشاره به اینکه 45 درصد از زندانیان کشور را نوجوانان تشکیل می‌دهند، گفت: شاید اگر همه ما بسیاری از کارهایی را که سودی ندارند، کنار بگذاریم و فقط تلاش کنیم برای اینکه وزارت آموزش و پرورش مبادی خود را باز کند تا کودکان وارد محل تحصیل شوند، کار بزرگی انجام داده‌ایم.

مدیر عامل انجمن حامی با اشاره به اینکه ما ضعف قوانین داریم،‌ عنوان کرد: اگر ما تمرکزمان را بر اجرا بگذاریم، دیگر شاهد بسیاری از مسائل ناخوشایند نخواهیم بود.

اشرفی یکی از جدی ترین عوامل ورود کودکان کار و خیابان را مشکلاتی از قبیل محدودیت آموزش برای این کودکان عنوان کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار