مدیر عامل انجمن حامی گفت:از 20 میلیون نوجوان کشور تنها 12 میلیون تن محصل هستند و هیچ کس پیگیر کودکان غایب در مدارس نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، نشست هم اندیشی بررسی موانع حذف کار کودک و راهکارهای آن امروز (یکشنبه) در تالار ایوان شمس برگزار شد .

در ادامه این نشست در پنل حقوقی کمبود قوانین مناسب، نارسایی قوانین موجود، مشکلات اجرایی و تصویب قوانین توسط نمایندگان برخی از ngo ها بررسی شد.

اشرفی مدیر عامل انجمن حامی در این پنل به پناهنده پذیر بودن کشور و قوانین حقوقی ضعیف برای کودکان کار داخلی و کودکان کار اتباع خارجی پرداخت.

به گفته وی از 20 میلیون نوجوان کشور تنها 12 میلیون تن محصل هستند و هیچ کس پیگیر کودکان غایب در مدارس نیست. 

مدیر عامل انجمن حامی 45 درصد از زندانیان کشور را از قشر نوجوان عنوان کرد.

در ادامه نشست هم اندیشی پنل حقوقی سخنرانان با اعتراض برخی از شرکت کنندگان مبنی بر سود نداشتن و بی نتیجه ماندن بحث به دلیل غیبت مسئولین و پاسخگو نبودن آنان شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در پنل اجتماعی این نشست محرومیت از تحصیل، بهداشت، سلامت و امکانات اقتصادی کودکان کار توسط زارعی مدیر کل بهزیستی استان تهران ،حسن زاده نماینده وزارت آموزش وپرورش، فرزاد هوشیار پارسیان مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری تهران، رحیمی نماینده NGO امام علی(ع) و کردوانی نماینده وزارت رفاه بررسی شد.

رحیمی نماینده NGO امام علی(ع)  بحث بهداشت و درمان برای کودکان کار را از مهمترین مشکلات حاضر برشمرد و از اینکه برای کودکان کار هیچ برنامه درمانی وجود ندارد و هزینه درمان کودکان کار اتباع خارجی بسیار بالا است گله مند بود.

در ادامه این نشست زارعی مدیر کل بهزیستی استان تهران در خصوص وظایف بهزیستی استان تهران گفت: ما کودکان بد سرپرست و بی سرپرست را به وزارت بهداشت معرفی می کنیم. در حال حاضر 15 هزار و 600 معتاد را در استان تهران نگهداری می کنیم که این افراد شامل اشخاص مجهول الهویه ، معلول و 4000 تن کودکانی هستند که سرپرست موثر ندارند. 

زارعی رشد جمعیت در شهر های اطراف تهران را 4 برابر تهران دانست.

مدیر کل بهزیستی استان تهران تاسیس سامان سرا در شهرهای دیگر را لازم دانست و شهرداری تهران را تنها شهرداری ای عنوان کرد که سامان سرا تاسیس کرده است.

وی زمینه تحصیل 1200 کودک باز مانده از تحصیل در کل استان تهران را با همکاری  27 موسسه غیر دولتی را دیگر اقدامات بهزیستس عنوان کرد.

بر اساس این گزارش در ادامه این نشست ، پرورش رئیس انجمن حمایت از حقوق کودک مسئله بهداشت برای کودکان کار را دیگر معضلات این کودکان دانست و از اینکه این کودکان بهداشت فردی، اجتماعی، روانی و ...  ندارند، شکایت کرد.

به گفته وی 26 درصد از بچه های کانون اصلاح تربیت به دلیل مسائل برخوردی نادرست، محیط درس را ترک کرده اند و وارد سیستم کار شده اند. 

ریئس انجمن حمایت از حقوق کودک اصلاح سیستم اقتصاد و آموزش وپرورش را در این زمینه مسئول عنوان کرد و آئین نامه کودکان کار برای تحصیل که در در وزارت آموزش وپرورش تصویب شده بود را از آنجا که به آن عمل نشده است بی فایده خواند.

در ادامه این نشست، حسن زاده نماینده ویژه وزارت آموزش و پرورش طبق فرموده مقام معظم رهبری که فرمودند تمام کودکان حاضر در کشور باید حق تحصیل داشته باشند، تمامی کودکان کار را نیز از این دسته دانست و عمل نکردن به این دستور را انتظار در ابلاغ شورای عالی فرهنگی عنوان کرد. 

وی کودکان کار را حدود 23 هزار تن تخمین زد و آموزش و ساماندهی آموزشی آنان را کمی مشکل دانست.

حسن زاده پایلوت قرار دادن دو مدرسه در منطقه 12 برای کودکان کار را از جمله اقدامات برای بازگردانی این کودکان به عرصه تحصیل عنوان کرد

در ادامه این نشست فرزاد هوشیار پارسیان مدیر عامل سازمان رفاه شهرداری تهران محله هرندی و منطقه 12 را عمده ترین محل بروز آسیب های اجتماعی شهر تهران دانست و حل معضلات این دو مکان را از بزرگترین اقدامات عنوان کرد.

به گفته وی تدابیر شهردار تهران در سال جاری و سال آینده فقر زدایی و کاهش آسیب های اجتماعی است و شهرداری خود را برای اجرای مهندسی اجتماعی آماده می کند. 

هوشیار پارسیان شهرداری تهران را تصدی گری در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی بیان کرد و نقش سازمان ها را نیز جذب مردم و مشارکت آن ها دانست. 

مدیر عامل سازمان رفاه شهرداری تهران تصریح کرد :اگر ما در حوزه فرهنگی بتوانیم به مردم بگویم که به کودکان سر چهار راه ها کمک نکنند، چرا که آنان از درآمد های میلیونی بسیاری بالایی برخوردار هستند، مشکل ما حل می شود. 

به گفته وی سال گذشته هزینه تحصیل بیش از 15 هزار  کودک کار و خیابان به مدارس آن ها پرداخت شده است و در محله هرندی یک مدرسه برای کودکان کار تاسیس شده است.

رحیمی نماینده NGO ها امام علی از اینکه کودکانی در بازیافت های زباله و همچنین جمع آوری زباله حضور دارند معترض شد و بنای این ادعا را فیلم هایی مستند عنوان کرد که کودکان در  جمع آوری زباله و بازیافت زباله با لباس هایی با آرم شهرداری حضور دارند.

اگر چه هوشیار پارسیان این ادعا را رد کرد و لی NGOها همچنان به سند خود اصرار داشتند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار