150 هزار هکتار از اراضي گندم ديم به دليل کاهش بارندگي نابود شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ رييس سازمان جهاد کشاورزي خوزستان گفت: سال گذشته فقط 90 روز بارندگي داشتيم. ميزان بارش در سال 92، 310 ميليمتر و در سال 93، 180 ميليمتر بود و اين کاهش بارندگي موجب شد تا 150 هزار هکتار از اراضي ديم ما فقط در بخش گندم از بين برود.

کیخسرو چنگلوايي ادامه داد: با وجود همه بحران هاي کمبود اب، سال گذشته ميزان متوسط خريد گندم آبي در سال 92 يک هزار و 810 کيلوگرم بود در حالي که اين عدد در سال گذشتنه در هر هکتار به 2 هزار و 560 کيلوگرم رسيد.

محدويت به جاي ممنوعيت کشت

وي خاطرنشان کرد: ممنوعيت کشت معنا و مفهومي براي ما ندارد و چيزي که قبول داريم محدوديت است. بر اساس گزارش سازمان آب و برق استان، فعلا در حوضه کارون و دز مشکلي از نظر تامين آب نداريم اما حوضه هاي کرخه، زهره و خيرآباد در شرايط بحراني به سر مي‌برند.

چنگلوايي اظهار کرد: از وزارت نيرو براي تامين آب در حوضه کرخه درخواست کرديم تا مقداري آب از سد سيمره رها سازي کند. نبايد کشاورزي ما در حوضه کرخه که چند شهرستان را پوشش مي‌دهد، به منظور توليد برق فداي ساخت سد شود.

این مقام مسئول افزود: حجم سد سيمره يک ميليارد و 100 هزار متر مکعب پيش بيني شده که تاکنون 800 هزار مترمکعب آن آبگير شده است و اين حجم آب ضربه بزرگي را به کرخه وارد کرد. حوضه هاي رودخانه زهره و خير آباد نيز با آبگيري سد کوثر خشک شدند. اگر هر 15روز 15 هزار متر مکعب آب از سد کوثر رهاسازي شود، مشکل تامين آب اراضي در حوضه هاي زهره و خير آباد تا حدودي حل مي‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان  بيان داشت: ما ديگر نمي توانيم منتظر جلسات بي نتيجه سازمان آب و برق استان باشيم زيرا 45 روز از فصل کشت جديد گذشته است و کشاورزان ما هنوز بلاتکليف هستند، به همين منظور به کشاورزان اعلام کشت کرديم.

ایشان  عنوان کردند : در شرايط موجود بايد به سمت استفاده از روش هاي آبياري نوين که صرفه جويي زيادي در مصرف آب مي‌شود حرکت کنيم. دولت اعتبارات بسيار خوبي براي اين بخش در نظر گرفته است به طوري که به ازاي هر هکتار 5 تا 6 ميليون تومان تسهيلات به متقاضيان اختصاص مي‌يابد.

به سمت کشت متوازن برويم

چنگلوايي افزود: اگر به دنبال پايداري توليد محصولات کشاورزي هستيم، بايد به سمت کشت متوازن برويم زيرا با کشت مداوم يک محصول زمين خسته مي شود و حاصلخيزي خود را از دست مي دهد

وي با اشاره به توليد انبوه بعضي محصولات و نبود بازار مناسب براي آن‌ها گفت: در اين فصل کشت گوجه فرنگي در سطح وسيعي انجام شد به طوري که امروز بازارهاي ما پر از گوجه اما با قيمت خيلي کم است و اين مساله کشاورزان را متضرر کرد.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.