رئیس پژوهشکده گوارش و کبد با بیان اینکه حتی یک مورد از بیماری وبا سال گذشته در ایران مشاهده نشده است، گفت: بی‌احتیاطی مردم سبب می‌شود که آنها به بیماری‌هایی چون وبا مبتلا شوند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  فصل تابستان با مسائل زیادی روبرو می‌شویم.به عنوان مثال بیماری‌های زیادی در این فصل میان افراد بروز می‌کند و در این بین بیماری‌های روده‌ای نیز دیده می‌شود اما واقعا تا چه میزان بیماری روده‌ای به سراغ کشور ما می‌آید و در این فصل مردم را درگیر می‌کند. 

رضا ملک زاده، رئیس پژوهشکده گوارش و کبد در این خصوص می‌گوید: به طور کلی بیماری‌های عفونی در فصل گرما افزایش پیدا می‌کند و در ایران با توجه به وجود آب آشامیدنی سالم در کشور، میزان این بیماری‌ها در ایران بسیار کاهش یافته و در سال گذشته حتی یک مورد وبا در کشور گزارش نشده است. 

وی افزود: بیماری‌هایی چون وبا، حصبه، شبه حصبه و مسمومیت‌های غذایی در 20 سال گذشته به شدت کمتر شده و این میزان خیلی جزئی است این موارد تنها در مواردی مشاهده می‌شود که مردم بی‌احتیاطی می کنند یا در برخی رستوران‌ها دقت کافی را در رعایت بهداشتی به کار نمی برند. 

آلودگی شیرآب عامل ابتلا به بیماری روده 
امیر حسین فقیهی، متخصص گوارش و کبد در خصوص علت بروز بیماری‌های روده‌ای می‌گوید: با توجه به گرمای هوا، نیاز به مصرف نوشیدنی افزایش پیدا می‌کند بیماری‌های روده‌ای نیز در افراد دیده می‌شود این بیماری‌ها بر اثر استفاده از شیرآب آلوده برای آشامیدن آب به وجود می‌اید در این هنگام ممکن است فرد به بیماری ویروسی مبتلا باشد و از شیر آب برای نوشیدن استفاده کند. 

وی افزود: استفاده از منابع غذایی آلوده نیز می‌تواند فرد را به بیماری‌های روده‌ای مبتلا کند البته استفاده از مایع صابون می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های روده‌ای کمک کند. 

صابون مایع را به جای جامد استفاده کنید 
متخصص گوارش و کبد با اشاره به دلیل استفاده از صابون مایع به جای جامد بیان می‌کند: به دلیل آنکه ممکن است صابون جامد منشاء آلودگی باشد استفاده از صابون مایع را برای شستشوی دست به جای صابون جامد توصیه می‌شود به این روش می‌توان از ابتلا به بیماری‌های روده‌ای جلوگیری کرد.

 استفاده از لواشک آلوده دلیل ابتلا به اسهال مسافرتی

فقیهی با اشاره به اسهال مسافرتی به عنوان بیماری روده‌ای در فصل گرما تصریح کرد: در صورتیکه فرد از مراکز غیر بهداشتی و دست‌فروش‌ها لواشک تهیه کند بر روی این لواشک آلودگی دیده شود، فرد به اسهال مسافرتی مبتلا می‌شود ممکن است اسهال در فصل گرما بسیار خفیف یاهمراه با دردهای شکمی، تب و لرز باشد. در مسافرت‌ها، سالاد و سبزیجات مصرف نکنید.

وی در خصوص راههای پیشگیری از ابتلا به اسهال مسافرتی در فصل گرم بیان کرد: افراد به منظور جلوگیری از ابتلا به اسهال مسافرتی در هنگام سفر از مواد غذایی سالم و آب معدنی استفاده کنند در این هنگام از منابع آب همگانی کمتر مصرف کنند همچنین مصرف سالاد و سبزیجات در طول سفر توصیه نمی‌شود و غذاهای خود را به طور حتم در وسایل نگه ‌دارنده غذا، حمل کنند. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.