رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت کشور در خصوص آموزش، ارتقا عملکرد و خود مراقبتی در برابر پنج عامل خطر در مراکز بهداشت و توسط کاردانها و کارشناسان مراقبت سلامت خانواده خبر داد.

ناصر کلانتری رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت کشور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران در خصوص ارتقا خود مراقبتی در مراکز بهداشتی اظهار داشت: پنج عامل خطر یعنی استعمال سیگار و دخانیات، بی تحرکی، مصرف نمک، چربی و مواد قندی زیاد از جمله عواملی هستند که موجب گسترش بیماری‌های غیر واگیر مثل دیابت، فشار خون، بیماریهای قلبی و عروقی بیمارهای کلیوی، چاقی و... می‌شود.

وی افزود: در مراکز بهداشتی کاردانها و کارشناسان مراقب سلامت خانواده‌ با افزایش آگاهی و اطلاع رسانی موجب ارتقا عملکرد و خود مراقبتی مردم می‌شوند.

کلانتری در خصوص اقداماتی که در مراکز بهداشتی انجام می‌گیرد، گفت: مشاور ترک سیگار، یافتن افرادی که حداقل یکی از عوامل خطر را دارد از وظایف رابطین مراقبت سلامت است، ضمن اینکه پیدا کردن و غربالگری افرادی که مبتلا به دیابت، پرفشاری خون، چاقی و بیماری‌های قلبی و عروقی هستند از دیگر وظایف مراقبین سلامت است.

وی در خصوص اقداماتی که برای افراد در معرض خطر، انجام می‌شود، گفت: گروهی که در معرض خطر هستند، تحت آزمایش قرار می‌گیرند و اقداماتی در راستای تغییر رفتار و ایجاد مهارت خود مراقبتی با انجام مشاوره انجام می‌شود و در صورت حل نشدن مشکلاتشان به مراکز سلامت جامعه ارجاع داده می‌شوند.

کلانتری در مورد ارائه خدمات در مراکز سلامت جامعه گفت: در مراکز سلامت جامعه، پزشک، کارشناس تغذیه و کارشناس روانشناسی بالینی حضور دارد که با انجام مشاوره‌های تخصصی‌تر، مشکل افراد را حل می‌کنند.

وی افزود: گروه دوم یعنی افرادی که بیمار هستند هم به پزشک ارجاع داده می‌شوند و توسط کارشناسان تغذیه و روانشناسان بالینی هم تحت مشاوره قرار می‌گیرند که هدف از این اقدامات افزایش سواد خود مراقبتی و جلوگیری از پیشرفت بیماری در این افراد است.

کلانتری، گفت: این برنامه‌ها در راستای سیاست‌های ابلاغی، ارائه خدمات اولیه مراقبت‌ و غربالگری به عنوان خدمات پیشگیری ثانویه و با کمک نیروی سلامت، تربیت نیروی ماما، کارشناس بهداشت مادر و کودک و ...انجام  می‌شود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار