مؤسسه مطالعات صلح بين‌الملل استکهلم اعلام کرد کشورهاي داراي سلاح هسته‌اي به‌رغم تمايل بين‌المللي به خلع سلاح، به ارتقاء تسليحات خود ادامه داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه، مؤسسه مطالعات صلح بين‌الملل استکهلم اعلام کرد کشورهاي داراي سلاح هسته‌اي به‌رغم تمايل بين‌المللي به خلع سلاح، به ارتقاء تسليحات خود ادامه داده‌اند.
اين مؤسسه در گزارش خود اعلام کرد روسيه و آمريکا که 90 درصد تسليحات هسته‌اي دنيا را در اختيار دارند، برنامه‌هاي درازمدت پرهزينه‌اي براي مدرن‌سازي تسليحات خود اجرا کرده‌اند.
اين موسسه افزود اين برنامه‌ها نشان مي‌دهد هيچ يک از اين دو کشور زرادخانه هسته‌اي خود را در آينده‌اي قابل پيش‌بيني تعطیل نخواهد کرد.
در ادامه این گزارش آمده است سه کشور چين، فرانسه و انگليس نيز که تسليحات آنها در ان‌پي‌تي به رسميت شناخته شده است يا در حال توسعه سامانه‌هاي جديد تسليحات هسته‌اي و يا استقرار آنها هستند و يا براي توسعه آنها اعلام برنامه کرده‌اند. اين سه کشور به ترتيب داراي 260، 300 و 215 کلاهک هسته‌اي هستند.
در اين گزارش همچنین آمده است چين تنها کشوري است که کمترين افزايش را در زرادخانه خود ايجاد کرده است. گفته میشود هند، پاکستان و رژیم صهیونیستی نيز بر حجم زرادخانه خود افزوده‌اند و به ترتيب 90 تا 100، 100 تا 120 و 80 کلاهک هسته‌ايدر اختیار دارند و رژیم صهیونیستی نیز چند موشک بالستيک هسته‌اي دوربرد نيز آزمايش کرده است.
همچنین کره شمالي براي توليد شش تا هشت کلاهک تلاش مي‌کند اما ارزيابي پيشرفت فني برنامه اين کشور دشوار است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار