سلامت محصولات کشاورزی نیازمند آموزش و بهینه‌سازی مصرف سموم در مزارع کشاورزی است، چراکه آلودگی محصولات کشاورزی علاوه بر تهدید سلامت جامعه تبعات منفی در صادرات خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، میزان مصرف سموم در کشاورزی ایران در هر هکتار 562 گرم است و این میزان در جهان 1000 گرم در هکتار است، خوشبختانه میزان مصارف سموم در بخش کشاورزی کشورمان 44 درصد کمتر از دیگر کشورهای جهان است. 

سالیانه حدود 20 الی 25 هزارتن مصرف سم بسته به شرایط سال وضعیت آفات در کشور داریم که  این رقم در مقایسه با دنیا، میانگین سطح زیر کشتی را که حدود 16 میلیون هکتار سطوح کشت زراعی و باغی است وقتی که سرشکن کنیم ماده موثرتکنیکال درسم را بر روی واحد هر هکتار، به طور متوسط بین 560 الی 700 گرم در بدترین شرایط مصرف سم در هر هکتار داریم.
 
بر اساس این گزارش؛ حدود 70 الی 80 درصد سموم کشاورزی از کشورهای هند و چین و 10 درصد از آن از کشورهای اروپایی تامین می‌شود و 20 الی 30 درصد آماده مصرف وارد کشور می‌شود.
 
بر این اساس؛ 95 درصد سموم تکنیکال مصرفی کشور برای تولید سموم داخلی وارداتی است و به طور تقریبی 90 درصد سموم فرموله شده مصرفی کشور در داخل کشور تولید و تنها 10 درصد آن از خارج وارد می‌شود که خوشبختانه با رعایت استانداردهای تعریف شده سموم کشاورزی داخلی از لحظ کیفیت و بسته بندی وضعیت بهتری دارد. 

فرزاد کلانتر مدیر کل دفتر مدیریت کنترل شیمیایی و بیولوژیک سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه سم بعنوان یکی از عوامل جلوگیری از دفع آفت است و در مرتبه اول باید به بهداشت در مزارع توجه کرد، افزود: برای هر قلم سم استانداردهای خاصی اعم از کنترل کیفی و استانداردهای فیزیکی و شیمیایی که در نهایت ماهیت تولید فرآورده را گویا است مشخص شده و هریک از سموم شیمیایی بایستی قبل از مصرف از استانداردهای تعریف شده برخوردار باشد .

وی تصریح کرد: سموم کشاورزی به طور مستقیم منجر به از بین رفتن کیفیت، عطر و طعم میوه و محصولات کشاورزی نیست و این تفکرعامیانه و نادرست است. 

تشدید نظارت درعرضه کودهای تقلبی 

ناصر صالحی نسب نائب اول رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: استفاده از کودهای تقلبی که باعث برهم زدن ترکیبات خاک می‌شود غیر قابل مصرف بوده و به کارگیری نادرست است که متاسفانه برخی از سودجویان بدلیل بالابودن قیمت کود و صرفه اقتصادی ازآن استفاده می‌کنند.
 
وی تاکید کرد: دستگاه‌های نظارتی و سازمان استاندار باید با تشدید نظارت وارد عمل شوند و با متخلفان برخوردکنند.
 
بهرام بیرانوند عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگارن با اشاره به رایج بودن برخی سم‌های تقلبی در بازار سیاه افزود: متاسفانه بدلیل بالا بودن قیمت سم و کودشمیایی برخی عناصر تقلبی بودن در آن مشاهده شده است .

وی خاطر نشان کرد: سم و کود را قطعاً باید از مراکز معتبر تهیه کرد چراکه برخی از این اجناس به واسطه تقلبی بودن ممکن است با قیمت کمتری عرضه شود. 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: استفاده از کود و سموم کشاورزی نباید بیش از اندازه مطلوب و استاندارد باشد .

نماینده مردم بروجرد با اشاره براینکه نباید سلامتی مردم به واسطه عده‌ای سودجو تهدید شود افزود:  چنانچه این گونه موارد وارد چرخه مصرفی شود آسیب جدی بر سلامت جامعه وارد خواهد کرد که از دستگاهی نظارتی انتظار می‌رود با شناخت عوامل مربوطه با آن برخورد کنند.

عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران روش‌های بیولوژیک بهترین روش مقابله با آفات مزارع کشاورزی دانست و خاطر نشان کرد: با آفات و امراض باید به گونه‌ای برخورد کرد که بتوان سلامت محصولات کشاورزی و دامی را تضمین کرد.
 
رجایی با بیان اینکه در شرایط عادی و طبیعی سم پاشی و استفاده از سموم در مزارع توصیه نمی‌شود، یادآور شد: روش‌ها و میزان استفاده از سموم  باید زیر نظر متخصصان کشاورزی صورت بگیرد چرا که هر سمی یک دوره پرخطر را دارد و اگرمحصولی بخواهد روانه بازارمصرف شود نباید دارای باقیمانده سموم باشد.
 
کرامت اله اکبر پور مدیر کل دفتر پیش آگاهی و عوامل خسارت زا سازمان حفظ نباتات با تاکید براینکه بایستی سیستم‌های پیش آگاهی‌مان را پیشرفته‌تر کنیم خاطر نشان کرد: قبل از آنکه آفت و بیماری به مزارع کشاورزان خسارت وارد کند اخطارهای لازم را به کشاورزان بدهیم و الان با سیستم پیش آگاهی که داریم تله نصب می‌کنیم زمان پیک آفت را مشخص می‌کنیم و با آموزش به کشاورزان زمان سم پاشی را به موقع مشخص می ‌کنیم که آفت در مرحله حساس سم  اثرگذار باشد.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه تعداد دفعات سم پاشی کمتر شده و از 6 مرحله به 2 الی 2.5 مرحله رسیده است.

در تفسیر این گزارش باید افزود: اگر سم انتخاب شده مناسب باشد و فاصله آخرین سم‌پاشی تا برداشت محصول رعایت شود میزان آفت کش‌ها در هیچ محصولی بالاتر از حد مجاز نخواهد بود.

چنانچه محصولات کشاورزی کشورمان به دلیل عدم آگاهی کشاورزان در خرید کودهای تقلبی و استفاده بیش از حد سموم کشاورزی از بین بروند، علاوه برتهدید سلامت جامعه و بروز انواع بیماری‌های گوارشی، عصبی و خسارت زایی  به تولیدات داخلی آینده صادرات را با چالش مواجهه خواهند کرد و محصول بی‌کیفیت رقیبی در دنیا ندارد. 
 
با توجه به اینکه کیفیت و اعتماد در تولید، مصرف و صادرات حرف اول و آخر را می‌زند باید از ابتدای امر به آن توجه کرد.

انتهای پیام/  

گزارش : مریم جلیلی پور  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار