بیشتر بچه‌ها زمانی که به سن مدرسه می‌رسند، بد غذایی را کنار می‌گذارند و این راه را قدم به قدم طی می‌کنند و والدین نباید رفتار بد غذایی آنان را جدی بگیرند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، تصور ذهنی ما درباره‌ی کودکان این است که همه‌ی آنها بطور ذاتی و طبیعی باید به غذا خوردن علاقه داشته باشند و زمانی که گرسنه می‌شوند به راحتی سر سفره یا میز بنشینند تا غذایشان را بخورند اما حقیقت این است که برخی از کودکان برای اینکه به  اندازه کافی غذا بخورند نیاز به کمک والدین دارند.

زمان غذا کودک را به جنگ تبدیل نکنید
والدین باید غذاهای مختلفی که برای کودک خوش مزه است به او پیشنهاد کنند و بدون اجبار میوه‌ها و سبزیجات را به کودکان عرضه کنید.

بسیاری از کودکان زمانی که در خرید و انتخاب سبزیجات مورد مشورت قرار بگیرند به خوردن آن علاقه‌ مند می‌شوند و اگر سبزیجات سبز او را بی میل می‌کند می‌توان از سبزیجات نارنجی یا قرمز استفاده کرد و یا می‌توان سبزیجات را به صورت خام داخل دسر یا سالاد امتحان کنید.

برای کودکان یک تا شش ساله مصرف 100 تا 175 گرم نوشیدنی در طول روز کافی است، هم چنین کودکان باید روزانه 2 تا 2.5 فنجان شیر مصرف کنند ولی باید به خاطر داشته باشید که کودکان بیش از دو سال باید شیر 1 درصد چربی یا بدون چربی استفاده کنند.

چرا کودکمان بد غذا است؟
بسیاری از کودکان بدغذا هستند و انتخاب اینکه چه زمانی و چه بخورند روشی است که طی آن کودکان یاد می‌گیرند تا مستقل باشند. بسیاری از کودکان با بزرگ‌ترشدن، عادت سالم غذا خوردن را یاد می‌‌گیرند و والدین در صورت بروز مشکل باید به پزشک متخصص کودک مراجعه کنند.

شایع‌ترین علت بی اشتهایی در کودکان
آرزو کاوه‌ای متخصص تغذیه در کودکان در همین راستا می‌گوید: شایع‌ترین علت بی اشتهایی در کودکان کمبود روی در بدن است و در برخی از موارد کمبود آهن به علت عدم استفاده کافی از غذاهای حاوی آهن عامل بی اشتهایی کودکان محسوب می‌شود.

وی معتقد است: بدغذایی کودکان علل مختلفی دارد که مهم‌ترین علت آن بی اشتهایی است و باید در نظر داشت کودکان از شش ماهگی شروع به خوردن غذا می‌کنند که در این میان خود ما هستیم که روش غذا خوردن و عادات غذایی غلط خود را به کودکانمان می‌آموزیم و در نتیجه آنان هم ذائقه خود را از ما کسب می‌کنند.

این کارشناس در ادامه گفت: برخی از کودکان کم غذا نیستند و این تصور اشتباه پدر و مادر است که کودکان را با دیگران مقایسه کرده و او را کم غذا تلقی می‌کنند، بنابراین باید از مقایسه کودک خود با دیگر کودکان خودداری کرده و اجازه دهیم هرگاه میل داردغذا بخورد و هرگز غذا را به عنوان پاداش به کودک ندهیم.

کاوه‌ای تصریح کرد: از 6 ماهگی که کودک شروع به غذا خوردن می‌کند، برنامه غذایی‌اش را به گونه‌ای تنظیم کنیم که سه میان وعده و سه وعده‌ی اصلی در برنامه غذایی کودک بگنجد.
همچنین استفاده از نمونه‌های رشد کودک تا هفت سالگی برای کنترل رشد قد و وزن کودک ضروری است.

وی توصیه می‌کند:در خصوص غذاهای کمکی کودکان باید همه‌ی غذاها را متناسب با سن خود بخورند، همچنین گوشت قرمز حاوی مقادیر زیادی از آهن بوده که برای رشد کودک ضروری است، بنابر این در کودکانی که از خوردن آن امتناع می‌کنند بهتر است شکل آن را تغییر دهیم و به اشکال زیبا در آوریم تا کودک به آن تمایل نشان دهند.

زمان غذا را سرگرم کننده نمایید
گاها برخی از حقه‌های کوچک، کودک را به بهتر غذا خوردن تشویق می‌کند. برای مثال می‌توانید با قالب‌های شیرینی، میوه‌ها را به اشکال با مزه برش بزنید و زمان غذا خوردن را به وقت بازی تبدیل کنید و با صحبت کردن در مورد موضوعات خنده‌دار، کودکتان را خوشحال و سرزنده نگه دارید.

بیشتر کودکان زمانی که به سن مدرسه می‌رسند، بدغذایی را کنار می‌گذارند. در ضمن، این راه را قدم به قدم طی می‌کنند.

رفتار بد غذایی کودکان خود را خیلی بزرگ نکنید زیرا هر  چه قدر بیشتر در مورد این موضوع صحبت کنید، کودک بیشتر آن را انجام می‌دهد.



گزارش از بهاره درویشی




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۰۱:۳۵ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
خیلی جالب بود
ممنونم
آخرین اخبار