توسط پژوهشگران کشور محقق شد؛

طراحی و ساخت جدا کننده راندمان بالای ذره‌های مایع از گاز

پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت موفق به طراحی دستگاه جدا کننده راندمان بالای ذره و قطرات ریز مایع از گاز شدند.

سید حسن هاشم آبادی متخصص طرح در گفتگو با خبرنگار فن‌آوری‌های نوین گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به تمام تلاشی که برای حذف مواد جامد همراه گاز در پالایشگاهها انجام می‌شود، حذف کامل مواد همراه گاز، امری غیر ممکن است.

وی افزود: این مواد همراه گاز موجب صدمات جدی به تاسیسات موجود در ایستگاههای تقویت فشار مثل کمپرسورها می‌گردد، که در جدا کننده جدید، ذرات به همراه گاز با فشار از کانال‌های مارپیچ عبور کرده و بر اثر نیروی گریز از مرکز، ذرات از گاز جدا می‌شود.

هاشم آبادی تصریح کرد: این جدا کننده معمولا در فرآیند‌های پیوسته که باید ذرات گاز با راندمان بالا جدا شود و احتیاج به حداقل زمان توقف عملیات برای تعمیر و نگهداری است، مورد استقبال قرار می‌گیرد و برای جدا کردن ذرات جامد و روغنی و هیدروکربنی از گاز طبیعی نیز بسیار کاربرد دارد.

وی در ادامه به جایگاه این طرح در نقشه جامع علمی کشور گفت: با توجه به تاکید بر دسترسی به فناوری ساخت تجهیزات صنعت نفت، گاز و ارتقا جایگاه کشور در منطقه، این نخستین مرتبه است که این دستگاه ساخته و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هاشم آبادی تصریح کرد: عملکرد این دستگاه با استفاده از شبیه سازی CFC مورد بررسی و طراحی شده است و در مقیاس پایلوت نیز مورد بهره برداری قرار گرفته است.



انتهای پیام/

برچسب ها: گاز ، تاسیسات ، روغن ، هیدروکربن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار