معاون ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی گفت: معافیت مالیاتی، عوارض، حقوق گمرکی به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا شده و بخشی از هزینه‌های تولید و عرضه تامین می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، محمد مهدی کرامتی معاون ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی در ششمین نشست تخصصی صنایع دریایی که صبح امروز یکشنبه در مرکز همکاری های فناوری و نوآوری‌ ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به حمایت‌ها و تسهیلات قابل اعطا به شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان اظهار کرد: حمایت‌ها و تسهیلات قابل اعطا به شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان عبارتند از معافیت مالیاتی، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت 15 سال و همچنین بخشی از هزینه‌های تولید و عرضه محصولات آنها با تسهیلات کم بهره یا بدون بهره بلند مدت یا کوتاه مدت تامین میشود. 

وی در ادامه افزود: همچنین اولویت استقرار واحدهای پژوهشی فناوری و مهندسی و تولیدی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان از دیگر حمایت‌ها و تسهیلات قابل اعطا به شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان است.

کرامتی تصریح کرد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از سال 86  در دستور کار معاونت قرار گرفت و سال 89 در مجلس تصویب شد و سال 91 آئین‌نامه اجرایی قانون تصویب شد و به شورای عطف ریاست جمهوری ابلاغ شد و از شهریور سال 92 کار اجرایی شرکت‌های دانش‌بنیان شروع شد.

وی تاکیدکرد: پس از تشکیل کارگروه‌ها اسناد مهم مصوب کارگروه ابلاغ شد که عبارتند از آئین‌نامه تشخیص صلاحیت شرکت‌ها،‌ آئین‌نامه انتخاب شرکت‌های ارزیاب، شیوه‌نامه معیارهای کالا و خدمات دانش‌بنیان اینها از موارد مهم اسناد مصوب کارگروه هستند. 

وی خاطر نشان ارزیابی حوزه دانش‌بنیان دو مرحله دارد: مرحله اول ورود یک شرکت دانش بنیان یا غیر دانش‌بنیان است و این شرکت‌ها برای استفاده از حمایت ها باید ارزیابی‌های لازم را داشته باشند مرحله دوم مربوط به صندوق نوآوری و شکوفایی، مناقصه و گمرک است. 

کرامتی عنوان کرد: حدود 8 هزار شرکت دانش‌بنیان تشکیل پرونده داده‌اند و سه هزار و 300 شرکت پرونده را کامل کرده و ارزیابی شدند و حدود 700 شرکت در دست کارگزاران است که باید ارزیابی شوند و هزار و 500 شرکت را تایید کرده‌ایم و500 شرکت عدم تایید از سوی کارگزار را دریافت کرده‌اند.

وی در خصوص نتایج و دستاوردهای ارزیابی و اجرایی شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: تاکنون صندوق نوآوری و شکوفایی حدود 170 میلیارد تومان وام و تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا کرده و علاوه بر آن طرح مشارکت با شرکت‌های دانش بنیان داشته است. 

وی در ادامه افزود: لیزینگ خریداران محصولات دانش‌بنیان در نمایشگاه ساخت تجهیزات داخل کشور از دیگر دستاوردهای مهم شرکت‌های دانش‌بنیان است و از سال 92 حدود 55 شرکت دانش‌بنیان معافیت مالیاتی داشتند و از سال 93 هزار و 400 شرکت دانش‌بنیان مشمول معافیت مالیاتی شده‌اند.

وی در پایان بیان کرد: استقرار چندین شرکت دانش‌بنیان در پارکهای علم و فناوری فعال کردن معافیت سربازی نخبگان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان و استقرار پیدا کردن شرکت‌های دانش‌بنیان در محدود شهرها از دیگر نتایج و دستاوردهای اجرایی و ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان است. 





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.