یک متخصص غدد گفت: گرسنگی کاهش مایعات دریافتی و کاهش فعالیت بدنی خطر یبوست را در افراد روزه دار افزایش می‌دهد و از سوی دیگر تغییر الگوی وعده‌های غذایی و خواب در ماه رمضان سبب کاهش حرکات روده می‌شود.

سید محسن خوش نیت متخصص غدد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران با اشاره به مشکلات گوارشی اظهار کرد: تغییر الگوی وعده‌های غذایی و خواب در ماه رمضان سبب کاهش حرکات روده می‌شود و به همین دلیل سرعت عبور مدفوع در روده کاهش می‌یابد و در نتیجه افراد آب بیشتری را از دست داده و دچار یبوست می‌شوند.

وی گفت: با نوشیدن مقادیر کافی آب و مایعات و افزایش دریافت منابع فیبر رژیمی مانند میوه و سالاد در وعده‌های سحری، افطار و پس از افطار به حفظ آب و انجام حرکات طبیعی روده در ماه رمضان آب مورد نیاز بدن فراهم شود و این امر  کمک می‌کند تا مدت زمان عبور مواد از دستگاه گوارش کاهش یافته و از ایجاد یبوست و نفخ جلوگیری شود.

این متخصص غدد افزود: جهت درمان یبوست مصرف آب، غلات سبوس‌دار، آرد قهوه‌ای، انجیر و آلوی خشک خیسانده، مصرف میوه‌ها به همراه پوست و سبزیجات را افزایش دهید و افراد مبتلا به یبوست بهتر است مصرف چای خود را کاهش دهند.

خوش نیت تاکید کرد: افزایش فعالیت بدنی یکی دیگر از راه کارهای مناسب برای درمان یبوست است و در صورت شدید بودن یبوست روزه داران می‌توانند به همراه وعده‌های غذایی خود در ماه رمضان یک قاشق غذا خوری شربت لاکتولوز مصرف کنند.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.