به گزارش
خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "ابراهیم کارخانهای" رئیس کمیته هستهای مجلس شورای اسلامی و "جواد جهانگیرزاده" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب شنبه 30 خرداد ماه به
بررسی طرح الزام دولت در حفظ دستاوردهای هستهای پرداختند.
در ابتدای این برنامه کارخانه ای در پاسخ به این سؤال که چرا این طرح با اولویت در دستور کار مجلس قرار گرفت گفت: یکی از دلایل اصلی که باعث شد این طرح با اولویت در برنامه مجلس قرار گیرد زیادهخواهیهای آمریکا بود.
وی ادامه داد: آمریکاییها از ابتدای مذاکرات تا الآن نشان دادند که دائماً بر زیادهخواهیهای آنها افزوده شده لذا میبایست این زیادهخواهیها در یک جا متوقف شود.
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با بیان این که زیادهخواهی در ذات آمریکاییها وجود دارد، گفت: دخالت آنها در تأسیسات هسته ای ما نیز نمودی از این زیادهخواهی است لذا ما میبایست در مقابل این زیادهخواهی آنها بیایستیم و بر همین اساس طرحی که در یازدهم اسفند ماه سال 93 با 173 رای به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود در این مقطع با اولویت در دستور کار مجلس قرار گرفت.
وی یادآور شد: این طرح در زمانی به تصویب رسیده بود که آمریکاییها تهدید کرده بودند که چنانچه جمهوری اسلامی ایران تا دهم فروردین ماه تن به خواسته های آنها ندهد آنها تحریمهای شدیدتری را علیه ما وضع خواهند کرد که بر همین اساس این طرح به امضای 225 نماینده رسید و نهایتاً با 173 رای تصویب شد البته بعد از تصویب این طرح معادلات یک مقدار با بیانیه لوزان تغییر کرد چرا که در این بیانیه نیز شاهد بودیم آمریکاییها دائماً زیادهخواهی و عهده شکنی میکنند که بنده این عهدشکنی را یک نیرنگ میدانم .
رئیس کمیته هسته ای مجلس اضافه کرد: دبه آمریکاییها در رابطه با تعداد سانتریفیوژها و تحقیق و توسعه به منظور تثبیت فکت شیت آمریکاییهاست چون آنها اعلام کردند که الآن آنها به این فکت شیت تن دادند چرا که تمام خواسته های آنها در این جا دیده شده است لذا همه این موارد باعث شد که نمایندگان به این فکر بیفتند که طرحی را قبلاً الویتش به تصویب رسیده بود را در دستور کار مجلس قرار دهند.
در ادامه این گفتگو جهانگیرزاده نیز در پاسخ به این سؤال که چه ضرورتی باعث شد که این طرح با اولویت در دستور کار مجلس قرار گیرد نیز اظهار داشت: بحث مذاکرات میطلبد که همه ارکان نظام در مذاکرات نقش جدی ایفا کند و با توجه به نوع رفتارهایی که حریف دارد طبیعی است که مجلس نیز قائل به این موضوع است که باید شرایط مناسب را برای مذاکره کنندگان فراهم کند.
وی ادامه داد: یکی از موارد ایجاد شرایط و تمهید شرایط دفاع از مذاکره کنندگان و آن چه که خروجی مذاکرات خواهد بود است که در نهایت به تایید و تصویب نظام خواهد رسید لذا طبیعی است چارچوب کار باید به درستی انجام شود.
هر توافقنامهای که متضمن مسئولیتهای جدید ملی باشد باید به تصویب مجلس برسد
عضو کمیسیون امنیت ملی اضافه کرد: بر مبنای قانون اساسی هر توافق نامه ای که متضمن مسئولیتهای جدید ملی برای کشور باشد باید به عهده مجلس قرار گیرد و مجلس باید حدود و صقور آن را مشخص کند.
وی یادآور شد: در طرحی که چهارشنبه گذشته با 92 درصد آرا به تصویب رسید روی 3 نکته جدی اعم از بحث تحقیق و توسعه، حفظ دستاوردهای هسته ای و لغو یک جا و همزمان تحریمها تاکید شده است.
جهانگیرزاده ادامه داد: نقشی که مجلس از ابتدای مذاکرات هسته ای ایفا کرده نقش تائید کننده است اما در عین حال آنها به عنوان نمایندگان ملت میخواهند که ندای ملت را در قانون بیاورند چرا که وقتی امری تبدیل به قانون شد امکان تخطی هیچ کسی از قانون وجود نخواهد داشت.
جهانگیرزاده تاکید کرد: اگر چه ما نسبت به مذاکره کنندگان خود اعتماد کامل داریم و معتقدیم آنها پیگیر حقوق ملی هستند اما وقتی میبینیم وسط مذاکرات موضوع تایید کنگره مطرح میشود لذا در این مقطع باید جای مجلس نیز مشخص شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: در همین طرح پیش بینی شده که اگر قرار است کشور تعهد جدیدی بپذیرد این تعهد باید به تصویب مجلس برسد ضمن این که در انتهای طرح پیشبینی شده وزیر امور خارجه در یک زمان بندی مشخص در مجلس حضور یابد و راجع به پیشرفت مذاکرات به نمایندگان گزارش دهد و همه اینها ضمن فعال کردن یک قوه، هدایت، حمایت و کنترل روند توافقات هستهای است که به نظر میرسد در این مقطع یک ضرورت جدی است.
در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب کارخانه ای در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که منظور از لغو همه تحریمها که در این طرح آمده است چیست، گفت: در بند یک این طرح آمده که کلیه تحریمها در روز توافق به طور کامل و یکپارچه لغو گردد.
تشریح انواع تحریم علیه کشورمان
وی یادآور شد: تحریمها به چهار دسته تقسیم میشود که روی همین تقسیم بندی نیز حرف است.
وی ادامه داد: یک مورد از تحریمها ، تحریمهای شورای امنیت است که شامل 6 قطعنامه است که قرار است در یک قطعنامه جدید تجمیع شوند، یک مورد دیگر از تحریمها ، تحریمهای اتحادیه اروپا است که این نیز شامل دو قسمت است یک قسمت تحریمهایی که از طریق مصوبات اتحادیه اعمال میشود و دوم تحریمهایی که از طریق تک تک اعضای اتحادیه اعمال میشوند، یک مورد دیگر از تحریمها تحریمهای آمریکا است که این خود شامل چند بخش است از جمله آن میتوان به تحریمهای دولت آمریکا، ایالتهای آمریکا، دستگاه های اجرای آمریکا، تحریمهای مجلس سنا و کنگره و قوه قضاییه اشاره کرد لذا تحریمهای آمریکا خیلی گسترده است و منظور از لغو همه تحریمها در این طرح همه این دسته بندی میشود.
رئیس کمیته هسته ای مجلس اظهار داشت: در توافق نامه لوزان بندی آمده که بر اساس آنها این طور برداشت میکنند که در ابتدا میبایست جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را انجام دهد و بعد از راستی آزمایی آژانس آنها تعهدات خود را اجرایی کنند و نکته دوم این است که تمام تحریمها یک جا لغو نخواهد شد بلکه به صورت ادواری و چند مرحله ای خواهد لذا پیام این طرح این است که تمامی تحریمها میبایست در روی توافق لغو شود.
وی ادامه داد: در توافق احتمالی اگر تحریمهای کنگره به قوت خود باقی بماند این توافق نامه هیچ فایده ای برای ملت ایران ندارد.
کارخانه ای اظهار داشت: تحریمهای شورای امنیت نیز میبایست به صورت یک جا لغو شود.
کارخانه ای با اشاره به این که آمریکا منظر حیله و نیرنگ هستند گفت: ایلات متحده آمریکا نشان داده است که عامل حیله و فریب است.
هیچ کشوری در مذاکره با آمریکا تا به امروز نتوانسته به حقوق خود دست یابد
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا تحریمهای اولیه حذف خواهند شد، ادامه داد: هیچ کشوری در مذاکره با آمریکا تا به امروز نتوانسته به حقوق خود دست یابد بنابراین باید اذعان داشت که آمریکاییها به ما اعتماد ندارند اما عنوان میکنند که جمهوری اسلامی ایران را به گونه ای محدود میکنند که در دایره اعتماد آنها محصور شود.
رئیس کمیته هسته ای مجلس با بیان این که آنها از اهرم قوی علیه ما استفاده کردهاند، گفت: یکی از این اهرمها گریز هستهای دیگری بازرسیهای بهره گرفته از فناوریهای پیشرفته و در نهایت تشدید سایر محدودیتها است.
کارخانه ای افزود: ما هم میبایست در مواجه با آمریکا طوری برخورد کنیم که حقوقمان در دسترس باشد لذا ایالات متحده نباید به حقوق ما خدشه وارد کند.
وی با تاکید بر این که باید حقوقمان را حفظ کنیم، خاطر نشان کرد: تحریمهای درون سرزمینی آمریکا در زمره تحریمهای اولیه به حساب میآید به طوری که هم میتواند هسته ای و هم غیر هسته ای باشد.
رئیس کمیته هسته ای مجلس ادامه داد: آمریکا تحریمهای خود را کنار میگذارد و از جیب دیگران خرج میکند.
کارخانه ای با اشاره به طرحی که از سوی نمایندگان به تصویب رسیده است، گفت: بند دوم طرح نمایندگان در رابطه با ممنوعیت ورود بازرسان آژانس به حریم دفاعی و امنیتی کشور است.
جهانگیرزاده در ادامه برنامه با اشاره به این که بحث عدم اعتماد به آمریکا جدی است گفت: 37 سال رویارویی ما با آمریکا نشاندهنده عدم اعتمادمان به آنها است.
وی با اشاره به سیاست ورود به مذاکرات افزود: سیاست مذاکره کنندگان سیاست درستی است و نظام ابایی از آشکارسازی ندارد.
ورود به مذاکره امری اختیاری و هوشمندانه است
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که ورود به مذاکره امری اختیاری، خودآگاهانه و هوشمندانه است، بیان کرد: تداوم مذاکرات نیز روندی هوشمندانه به حساب میآید.
جهانگیرزاده گفت: اگر ما تا به امروز ورودمان به مذاکرات هوشمندانه بوده است پس اگر خروجی هم در کار باشد هوشمندانه طراحی شده باشد.
وی با اشاره به اظهارات متناقض آمریکا پیرامون مذاکرات گفت: اظهارات متناقض آمریکا نشان دهند سردرگمی میان آنها است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که روند مذاکرات آمریکا به وحشت انداخته است اضافه کرد: از مسیر مذاکرات باید به استیفا حقوق دست یافت بنابراین ما به مذاکره کنندگان خود اطمینان و اعتماد داریم.
شرایط برای رسیدن به توافق فراهم است
جهانگیرزاده با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در همه موضوعات فضا را روشن میکند ادامه داد: به نظر میرسد شرایط برای رسیدن به توافق فراهم شده باشد و عدم اطلاع رسانی به جزئیات دور هشتم به دلیل تأثیرات بیرونی به حساب میآید.
وی با اشاره به طرح مجلس پیرامون این که تعلیق از جانبه مجلس پذیرفته نخواهد شد، افزود: رفع همزمان همه تحریمها بسیار مطرح است بنابراین دست وزارت خارجه و مذاکرهکنندگان را باز گذاشتهایم تا در روز توافق همه تحریمها به صورت همزمان برداشته شود.
انتهای پیام/