شیراز؛

بزرگترین شهر ساسانی ایران پس از تیسفون و بیشترین کاروانسراهای ایران در فارس+ تصاویر

بزرگترین شهر ساسانی ایران پس از تیسفون (ایوان مدائن) و بیشترین کاروانسراهای ایران در استان فارس قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از شیراز؛ سیاوش آریا پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران گفت: بزرگ ترین شهر ساسانی ایران پس از تیسفون (ایوان مداین) که در عراق امروزی قرار دارد شهر بیشاپور است.

بزرگ ترین شهر ساسانی ایران پس از تیسفون و بیشترین کاروانسراهای ایران در فارس//گزارش مکتوب+ عکس

وی ادامه داد: بنیانگذاری شهر بیشاپور یا شهر "به اندیوک شاهپور"، در نخستین سالهای پادشاهی شاهپور یکم دومین شاه دودمان ساسانی است.

این کنشگر میراث فرهنگی و گردشگری افزود: سنگ نوشته ای بر روی ستون یادبود شهر بیشاپور وجود دارد که با کوششهای اپسای دبیر به بار نشست این شهر بزرگ که مایه سربلندی و سرافرازی روزگار خود بوده است با طرح هیپودامین بنیانگذاری شده است.

بزرگ ترین شهر ساسانی ایران پس از تیسفون و بیشترین کاروانسراهای ایران در فارس//گزارش مکتوب+ عکس

آریا بیان کرد: بیشاپور از سوی پرتگاهی ژرف و دگر سو پادگان ارتشی افراخته شده است و همچنین با باروهای سترگ امنیت داشته است در این مجموعه کنونی کاخ ها، تالارها، نیایشگاه و یادمانهای بنیان نهاده شده از روزگار ساسانی تا سده پنجم و ششم قمری را در بر می‌گیرد.

وی اظهار کرد: شهر بیشاپور 200 هکتار است که امروز 7 درصد آن بیشتر کاوش نشده است.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران ادامه داد: جاده ای که امروز از وسط شهر بیشاپور رد شده آن را به دو نیم تقسیم کرده است چرا که بیشاپور، تنگ چوگان، قلعه دختری که بالای کوه قرار دارد و ویرانه های آن مانده است و تندیس شاپور در غار شاپور همه مجموعه ای به هم پیوسته به شمار می آیند که به واسطه جاده از یکدیگر جدا شده اند.

بزرگ ترین شهر ساسانی ایران پس از تیسفون و بیشترین کاروانسراهای ایران در فارس//گزارش مکتوب+ عکس

سیاوش آریا بیان کرد: در ایران امروز هیچ نیایشگاهی از آناهیتا بر جای نمانده مگر نیایشگاه آناهیتا در شهر بیشاپور که این خود اهمیت و ارزش بیشاپور را دوچندان می کند.

وی افزود: نمونه کاشی کاریهای تالار تشریفات و تالار موزائیک شهر بیشاپور هم در موزه های خارجی هم در موزه ایران باستان نگهداری می شوند.

این کنشگر میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: در دوران اسلامی در آن مسجد و مدرسه ساخته شده است و در آنجا ضرب سکه انجام می شد و کاربری خود را تا سده پنجم و ششم از دست نداده و تداوم زندگی در آن وجود داشته است.

این شهر در 23 کیلومتری شهرستان کازرون قرار گرفته است.

شهر بیشاپور با شماره 24 در 24 شهریور 1310 به ثبت ملی رسیده است.

بیشترین کاروانسراهای ایران در استان فارس

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران گفت: بیشترین کاروانسراها در استان فارس قرار دارد و دلیل آن این است که این استان راه بازرگانی، راه مهم امنیتی و راه مهم بزرگ و شاهی بوده است.

سیاوش آریا افزود: در استان فارس از هر سو راههای بزرگ بازرگانی و شاهی وجود داشت و در کنار این راهها نیاز به کاروانسراههایی بود.

وی ادامه داد: در ایران سه کاروانسرای چهار گوشه ای وجود دارد که یکی از آنها با نام کاروانسرای خان خوره آباده در استان فارس قرار دارد، همچنین تنها کاروانسرای تمام سنگی ایران به نام کاروانسرای میان کتل در شهرستان کازرون در استان فارس قرار گرفته است.

بزرگ ترین شهر ساسانی ایران پس از تیسفون و بیشترین کاروانسراهای ایران در فارس//گزارش مکتوب+ عکس

این کنشگر میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: در همه شهرهای استان فارس کاروانسرا وجود دارد: در خرامه، استهبان، آباده، داراب، شیراز( و حتی در خود شهر از جمله در بازار وکیل )، کازرون، فیروزآباد.

آریا بیان کرد: حتی در این استان کاروانسراهایی مربوط به دوران پیش از صفویه وجود دارد از جمله کاروانسرای مظفری در پاسارگاد، همچنین کاروانسراهایی مربوط به پیش از روزگار اسلامی از جمله دوران هخامنشیان و ساسانیان در استان فارس وجود دارد اگر چه شکل و نمایه آن ها با یکدیگر متفاوت است.

گزارشی از مژده عینی

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.