شیراز؛

تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان

تغذیه در ماه مبارک رمضان باید منطبق بر یک رژیم متعادل و متنوع باشد.

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از شیراز؛ روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد اما زمانی می توانیم از تاثیرات مثبت روزه بهره مند شویم که تغذیه در این ماه منطبق بر یک رژیم متعادل و متنوع باشد.

دکتر افتخاری متخصص تغذیه می گوید: بعد از اذان، افطاری را با یک غذای مختصری که حتی می تواند کمتر از میزان غذای سبحانه باشد روزه را باز کنیم.

بهتر است روزه را با شیر، آب ولرم یا چای کمرنگ باز کرده و به تدریج از مواد غذایی سبک مثل نان و پنیر و گردو استفاده کنیم.

خانم احمدی کارشناس تغذیه بیان کرد: بعد از گذشتن حدود یک ساعت از افطار می توانیم شام مصرف کنیم برای مصرف شام بهتر است از نان های سبوس دار و در عین حال برنج های مخلوط استفاده شود مثل عدس پلو، باقالی پلو همراه با مقدار کمی گوشت حتما سالاد با ماست و خیار همراه با وعده غذایی بهتر است استفاده شود.

در مصرف مواد غذایی به هیچ وجه پرخوری نکنیم.

دکتر افتخاری متخصص تغذیه اظهار کرد: اگر بخواهیم حجم زیادی از غذا را در فرصت کوتاهی در معده تخلیه کنیم معده کشش این موضوع را ندارد و عوارض بسیار نامطلوبی مثل بی حالی، ضعف و سستی از خودش به جا می گذارد.

بعد از صرف شام حتما میوه میل کنید و در برنامه سحر هم گنجاندن میوه های آبدار مفید است.

خانم احمدی کارشناس تغذیه تصریح کرد: میوه جات حاوی هم فیبر هستند و جلوگیری می کنند از یبوست و هم حاوی آب هستند که می توانند آب از دست رفته بدن را در طول روز جبران کنند.

طالبی، هندوانه میوه جات آبدار و سبزیجات خورده شود تا آب از دست رفته بدن در طول روز تامین شود.

حد فاصل افطار تا سحر حتما 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

دکتر افتخاری متخصص تغذیه بیان کرد: حتما سحری را در برنامه داشته باشید و بدون سحری روزه نگیرید.

خانم احمدی کارشناس تغذیه نیز در این خصوص گفت: وعده سحری نباید فراموش شود بخاطر اینکه فرد باید انرژی کافی را برای انجام فعالیتهای روزانه کسب کند.

در وعده سحری حتما غذاهایی حاوی نشاسته گنجانده شود.

دکتر افتخاری متخصص تغذیه اظهار کرد: وعده غذایی ما در سحری سنگین نباشد و غذاهایی که هضم آنها راحت است در برنامه سحری داشته باشیم.

روزه گرفتن فرصتی است برای استراحت دستگاه گوارشمان.

با تغذیه مناسب از این فرصت استفاده کنیم.

انتهای پیام/ع

گزارشی از مژده عینی


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.