درآمدهای مالیاتی نقش مهمی در تامین هزینه‌های جاری و خدمات عمومی و عمرانی ایفا می کند و اتکای دولت به این گونه درآمدها، سلامت، عدالت و رونق اقتصادی را درپی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نقش به سزای درآمدهای مالیاتی از دیرباز به عنوان یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه اقتصادی کشور موضوعی انکارناپذیر است.

رشد و توسعه اقتصادی از کانال مالیات زمانی به مقصد تحقق خواهد رسید که عدالت اجتماعی، ارائه خدمات عمومی، رفاه و گسترش خدمات و آبادانی کشور مورد توجه قرار گیرد و بدیهی است که فرهنگ سازی مناسب بستر آگاهی مردم از مزایای درست و به موقع مالیات را فراهم می‌کند و آن‌ها را در پرداخت صحیح مالیات ملزم می‌داند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند در جهت بهبود نظام مالیاتی هدفمند، ضروری است رویکردهای مالیاتی و کارکردهای آن در زندگی بشری آشکار و ملموس باشد تا دستیابی به اهداف مالیاتی و سند چشم انداز توسعه سهل تر صورت بگیرد و بی تردید تحقق اهداف اقتصادی در حوزه مالیات نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب در خصوص نحوه دریافت مالیات، چگونگی هزینه نمودن درآمدهای مالیاتی و تأثیر آن بر زندگی مردم و عمران آبادی کشور می‌باشد.

یکی از عمده‌ترین کابردهای مالیات پیشرفت و توسعه در زمینه طرح های عمرانی است، که بیشتر از سایر تاثیرات مالیات، ملموس است و باید توجه کرد که مردم با دیدن خدمات، آبادانی و عمران در شهرها و کشورها با رغبت بیشتری نسبت به پرداخت مالیات اقدام می‌کنند.

این در حالی است، که دولت روز به روز در پی گسترش رفاه اجتماعی و بهبود شرایط عمرانی گام برمی‌دارد و قصد دارد به مردم نشان دهد که مالیات گرفته شده از آن‌ها صرف هزینه های رفاهی می‌شود.

در این راستا، اختصاص مالیات به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها زمینه ایجاد و ساخت پروژه های عمرانی و زیرساخت های را شهری فراهم می‌کند. با وضع و اجرای قوانین مالیاتی نوین مثل قانون مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت آن براساس مصرف کالا و دریافت خدمات، بسترهای اجرای زیرساخت های عمرانی در مناطق کمتر توسعه یافته، گسترش خدمات عمومی فراهم می‌گردد که با اجرای این نوع مالیات پیشرفته و اختصاص بخشی از اعتبارات از محل وصول آن به شهرداری‌ها و دهیاری های هر منطقه، شاهد توسعه متوازن در نقاط مختلف کشور خواهیم بودیم.

با توجه به درآمدزا بودن مالیات بر ارزش افزوده برای شهرداری‌ها تاکنون بیش از 43 میلیارد تومان به عنوان عوارض از محل وصولی مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری به حساب شهرداری‌ها واریز شده است که می‌تواند در جهت بهبود وضعیت طرح های عمرانی و به پایان رساندن طرح های ناتمام موثر واقع شود زیرا عوارض منجر به افزایش درآمد شهرداری و به تبع آن موجب خدمت رسانی مطلوب تر به مردم می‌گردد تا همواره شاهد رشد، توسعه و آبادانی باشیم.

بدیهی است که درآمدهای مالیاتی نقش مهمی در تأمین هزینه های جاری و خدمات عمومی و عمرانی ایفا می‌کند و اتکای دولت به این گونه درآمدها، سلامت، عدالت و رونق اقتصادی را درپی دارد. مالیات ابزاری برای توزیع بهتر و عادلانه تر درآمدها است که تمام افراد متناسب با سطح درآمد و ثروت پرداخت می‌نمایند تا در توسعه همه جانبه کشور سهیم شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار