پیشنهاد 10 میلیارد دلاری عربستان برای آزادی مبارک

ویکی‌لیکس فاش کرد عربستان و سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پیشنهاد پرداخت ۱۰ میلیارد دلار به مصر را در مقابل آزادی "حسنی مبارک" مطرح کرده بودند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک؛ در ادامه افشای بیش از نیم میلیون سند مرتبط با مکاتبات وزارت امور خارجه عربستان با سفارتخانه‌های این کشور در سراسر جهان، مدارک جدیدی از مداخله ریاض در امور منطقه فاش شده است. بخش هایی از این اسناد به روابط عربستان با گروه اخوان المسلمین مصر اشاره می‌کند.

در یک سند با نام "بسیار محرمانه و غیر قابل انتشار" اطلاعاتی درباره محاکمه "حسنی مبارک" رئیس جمهور مخلوع مصر، به نقل از یک مقام این کشور آمده است. به گفته این مقام مصری که نامش ذکر نشد، بی‌تردید "مبارک" به ۱۰ تا ۱۵ سال زندان محکوم  و در غیر این صورت، مصر با مشکلات بزرگی می‌شد. در این سند، همچنین به تأکید سران کشورهای حاشیه خلیج فارس برای خارج شدن "مبارک" از زندان در قابل پرداخت مبالغی به دولت مصر، اشاره شده است. به نوشته سند مذکور، پادشاه عربستان بیش از سران سایر کشورها بر این امر تأکید داشت. براساس این توافق که "خیرت الشاطر" جانشین مرشد عام اخوان المسلمین با آن موافقت کرده بود، مبلغ ۱۰ میلیارد دلار در مقابل آزادی "مبارک" ، به مصر پرداخت می‌شد. "خیرت الشاطر" بر این باور بود که هیچ فردی از زندان ماندن "مبارک" نفع نمی‌برد؛ اما اگر این پول به خانواده‌های شهدا اختصاص یابد، بدون شک با استقبال مردم مصر نیز مواجه خواهد شد.

در بیش از ۱۲ سند افشا شده نام "خیرت الشاطر،" جانشین مرشد عام اخوان المسلمین ذکر شده است و در یکی از اسناد، از وی به نام شخصیت قوی در اخوان المسلمین یاد می‌شود که خود را برای نخست وزیری مصر در آینده آماده می‌کرد. در ادامه این سند به بررسی سایر اطلاعات شخصی وی از جمله، محل تولد، تعداد فرزندان، مدارک تحصیلی و تعداد دفعات به زندان افتادن و دیدگاهها و گرایشات وی در داخل جماعت اخوان المسلمین و سایر اطلاعات مربوط به او پرداخته شده است.

در سند دیگری آمده است که به "احمد القطان،" سفیر عربستان در مصر، اجازه داده شد تا شرایط آغاز گفتگو با "خیرت الشاطر" را فراهم کند، زیرا براساس این سند، "خیرت الشاطر" یکی از مهم ترین بازیگران عرصه سیاسی مصر در آینده به شمار می آید.

انتشار اسناد محرمانه متعلق به مکاتبات حکومت عربستان سعودی، دخالت و حمایت رژیم حاکم در این کشور را در اقدامات تروریستی نیز فاش کرده است. افشای اسناد محرمانه عربستان بوسیله ویکی‌لیکس به یکی از اخبار مهم رسانه‌های جهان در یک هفته اخیر تبدیل شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار