مدیر طرح رصدخانه ملی از اعتبار 900 میلیارد ریال مورد نیاز در دو بخش عمرانی و تجهزات و فناوری برای تکمیل و بهره برداری از طرح رصدخانه ملی در کاشان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از اصفهان،رضا منصوری در گفتگو با خبرنگاران گفت: حدود 550 میلیارد‌‌ریال از این میزان اعتبار برای بخش تجهیزات، 250 میلیارد ریال برای تکمیل بخش عمرانی شامل ساخت جاده، تاسیسات و فراهم کردن زیرساخت‌های انرژی و مخابرات و حدود 100 میلیارد ریالی برای بخش مدیریت مالی این رصدخانه نیاز است.

وی، بازدید دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر لاریجانی رئیس مرکز پژوهش‌های بنیادی از این رصد‌خانه را یادآو رشد و گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دستور مساعد برای حمایت از این طرح تا حد امکان با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت علوم داد.

به گفته وی، معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری قول تامین تجهیزات این طرح از منابع این معاونت را نیز در کنار حمایت وزارت علوم و سازمان مدیریت دادند.

مشاور رئیس دانشگاه کاشان با بیان اینکه طراحی و ساخت تجهیزات نجومی و رصدخانه ملی جزء نخستین و تنها طرح کلان علمی ایران و مورد تصویب هیات وزیران گفت: با حمایت بیشتر دولت این طرح می تواند هر چه زودتر به اتمام برسد.

منصوری با تشریح فنی مشخصات تجهیزات رصد خانه ملی گفت: آئینه تلسکوپ، ساخت بدنه و محفظه تلسکوپ از تجهیزات این رصد خانه است که تلســکوپ ملــی ایــران بــا نــام INO340 از نوع تلسکوپ‌های انعکاســی و دارای آینه اولیه با قطر 4/3 متر است و در رده تلسکوپ های چهارمتــری جهــان قــرار می گیرد.

وی افزود: ســازه، اجــزای مکانیکــی، کنترلــی و اپتیکــی تلســکوپ ملی ایــران با ســازه‌ای بــه وزن تقریبــی 60 تن در دست طراحی اســت. این تلسکوپ از نــوع ســمتی، ارتفاعــی اســت و آینه های اولیه و ثانویه آن تلسکوپ نیز مجهز به سامانه پیشرفته کنترل فعال اســت.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، آینه این تلســکوپ نیز که به تازگی به ایران رسیده اســت، از مــاده ای از نوع شیشه ســرامیک ساخته شــده که ویژه فعالیت‌هایی نظیــر اندازه گیری‌های بســیار دقیق است. 


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.