اصفهان؛

دنباله دار کاتالینا 29 آبان در آسمان ایران و کاشان

دنباله دار کاتالینا (C/2013 US10 Catalina) از صبحگاه جمعه 29 آبان در عرض های جغرافیایی ایران، بخصوص رصدخانه دانشگاه کاشان قابل مشاهده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ایرج صفایی کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان گفت: اظهار داشت: در سال 2013 دنباله دار کاتالینا (C/2013 US10 Catalina) توسط یک تلسکوپ 27 اینچی مربوط به طرح پیمایش آسمان کاتالینا کشف شد. 

وی افزود: تاکنون تصحیحاتی در محاسبات پیش بینی مدار این دنباله دار انجام گرفته و این دنباله دار از ابر اورت خارج شده و به ناحیه داخلی منظومه خورشیدی حرکت کرده است. 

وی با بیان اینکه در ابتدا قدر ظاهری این دنباله دار حدود 12 بود ولی با نزدیک شدن به خورشید، درخشندگی ظاهری آن نیز افزایش یافت، اظهار داشت: این دنباله دار در روز یکشنبه 24 آبان ماه سال جاری به نقطه حضیض خورشیدی یا همان کمترین فاصله خود از خورشید رسید و در حالت بیشترین درخشندگی به قدر کمتر از 5 دهم رسیده است. 

صفایی با بیان اینکه این پدیده با چشم غیرمسلح نیز قابل رصد است، گفت: در حال حاضر این دنباله دار در محدوده بین صورت های فلکی ترازو و خوشه قرار دارد و به سمت صورت فلکی خوشه حرکت می کند. 

وی خاطر نشان کرد: در بامداد سه شنبه 17 آذر سال جاری این دنباله دار در کنار سیاره ناهید و هلال ماه صبحگاهی قرار می گیرد و این منظره، پیدا کردن دنباله دار را برای همه ساده تر کرده و به عکاسان نجومی این فرصت را می دهد تا از این مقارنه زیبا تصاویر ماندگاری ثبت کنند.

صفایی افزود: اگرچه این دنباله دار در مناطقی که آلودگی نوری زیادی ندارند، با چشم غیرمسلح نیز به سختی قابل مشاهده است، اما توصیه می شود برای رصد این جرم آسمانی حداقل از دوربین های دوچشمی یا تلسکوپ های کوچک استفاده شود و با تلسکوپ های بزرگتر تصاویر بهتر و با جزئیات بیشتر حتی از سپر اولیه و احتمالا از هسته آن قابل مشاهده خواهد بود.

طرح پیمایش آسمان کاتالینا پروژه ای است که با هدف کشف دنباله دارها، سیارک ها و سایر اجرام نزدیک زمین به پیمایش آسمان می پردازد .

انتهای پیام/گ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.