عینک‌های مطالعه بایدبرای هر فرد بطور اختصاصی و بر مبنای وضعیت انکساری دقیق دو چشم تجویز می‌شود که توسط اوپتومتریست ها وچشم پزشکان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دکتر محمد کی‌پور اپتومتریست در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران گفت: در تولید عینک‌های آفتابی رعایت استانداردها بسیار مهم بوده و شیشه این عینک‌ها باید مجهز به فیلتر جذب کننده اشعه uv باشد، همچنین شیشه عینک‌های آفتابی باید عاری از هر گونه موج، هاله رنگ و لکه باشند. 

وی افزود: برخی از عینک‌های آفتابی وارداتی به ویژه آن‌هایی که در کنار خیابان و به قیمت‌های پایین همچون دو هزار تومان به فروش می‌رسند هیچ کدام از استانداردهای لازم از جمله فیلتر جاذب اشعه uv را نداشته و مضر هستند اما در خصوص عینک‌های مطالعه غیر استاندارد باید توجه داشته باشیم که بدون تجویز پزشک می‌تواند برای بینایی مضر باشد. 

کی‌پور ادامه داد: برخی از افراد با رسیدن به سنین پیرچشمی و تجربه ضعف در دید، بدون مراجعه به متخصصین اپتومتریست و چشم پزشک و انجام معاینات چشمی به تهیه خودسرانه عینک‌های مطالعه مبادرت می‌نمایند که با قیمت‌ها و البته استانداردهای نازل در برخی فروشگاه‌ها و حتی توسط دست‌ فروشان دوره گرد و بدون ارائه نسخه به افراد ارائه می‌گردد.
 
وی مطرح کرد: متاسفانه دغدغه‌های اقتصادی در این عرصه برخی از افراد را وادار می‌کند که از بعضی عرضه کنندگان غیر رسمی، عینک‌های غیر استاندارد تهیه کنند و در نهایت سلامت بینایی خود را به مخاطره بیاندازند و معمولا عینک‌های مطالعه‌ای که بدون تجویز متخصصین و از سوی فروشندگان فاقد صلاحیت ارائه می‌شود عموما با وضعیت دقیق بینایی و فاصله‌ بین مردمک دو چشم در افراد منطبق نمی‌باشد و اختلاف نمره احتمالی دو چشم در آنها لحاظ نگردیده است و با نیازهای تطابقی چشم نیز کاملا سازگار نمی‌باشد. 

کی‌پور خاطر نشان کرد: عینک‌های مطالعه باید برای هر فرد بطور اختصاصی و بر مبنای وضعیت انکساری دقیق دو چشم تجویز و ساخته شود و اپتومتریست‌ها و چشم پزشکان در حیطه‌ی تجویز دارای صلاحیت می‌باشند و مقوله‌ی انتخاب فریم مناسب و ساخت دقیق عینک نیز تحت نظارت مستقیم اپتومتریست‌ها صورت می‌پذیرد. 



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار