مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب بندهای مختلفی دارد که برخی از آنها نیازمند زمان است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از اصفهان، مسعود میرمحمدصادقی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شرکت‌های آب منطقه ای وظیفه تولید آب کشور را دارند، اظهار داشت: سازمان آب منطقه‌ای استان به تنهایی توان توقف فعالیت تمام چاه‌های غیر مجاز را ندارد و باید از طریق قانونی و نهادهای قضایی این امر پیگیری و اجرا شود که در این راستا با دادستانی استان اصفهان و شهرستان‌های مختلف به تعامل رسیده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه در دشت‌های میمه، اردستان، مورچه خورت و دامنه این طرح به صورت پایلوت در حال اجرا است، اضافه کرد: بهره برداران و کشاورزان نیز در اجرای این طرح مشارکت داده می‌شوند.

بعد از تولید نوبت تحویل آب به بهره برداران در بخش های شرب، صنعت و کشاورزی می رسد.

وی افزود: علاوه بر این شرکت های آب منطقه ای وظیفه سیاست گذاری منابع آبهای سطحی و زیرزمینی را بر عهده دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان در فلات مرکزی ایران واقع شده و حوضه آبریز آن یکی از خشک ترین حوضه ها و 50 درصد سطح کشور را شامل می شود، گفت: 107 هزار کیلومتر و 35 دشت مطالعاتی زیر مجموعه حوضه های آبریز استان اصفهان قرار دارد.

وی به میزان بارش ها در ایستگاه سنجش باران چلگرد کوهرنگ طی 4 دهه اخیر اشاره کرد و بیان داشت: از سال 1350 تا دهه 60 میزان بارش ها در این ایستگاه 1400 میلیمتر، از اواسط دهه 60 تا 70 حدود 1600 میلیمتر، اوسط دهه 70 تا 80 بارش ها 1400 میلیمتر بود که متاسفانه در هشت سال اخیر با ورود به یک دوره خشکسالی میزان بارش ها به 1100 میلیمتر رسیده است.

میرمحمدصادقی با بیان اینکه در دهه پرآبی متناسب با بارشها شاهد افزایش برداشت ها در بخش های شرب، کشاورزی و صنعت بودیم، تاکید کرد: متاسفانه در دوره کم آبی موضوع کمبود آب بیشتر از قبل خود را نشان داد به گونه ای که شاهد خشکی زاینده رود بودیم.

وی با بیان اینکه در این دوران علاوه بر تغییر اقلیم برخی مسائل مدیریتی در کشور رخ داد، تصریح کرد: تصمیماتی از جمله تبدیل مدیریت یکپارچه زاینده رود به طرح استانی شدن آب های منطقه ای، بر خشکی ها دامن زد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به اینکه به دلیل کمبود بارش ها آب های سطحی دچار افت شد و این موجب فشار مضاعف بر منابع آبهای زیرزمینی شد و آبخوان ها دچار مشکلات بسیاری شدند، تصریح کرد: متاسفانه آبهای زیرزمینی استان به عنوان ذخایر استراتژیک دچار معضل شدند به طوری که امروز شاهد کاهش 290 تا 300 میلیون متر مکعبی مخازن و منابع آب زیرزمینی هستیم که این رقم در کشور 6 میلیارد متر مکعب است.

وی تاکید کرد: اگر منابع آب زیرزمینی به پایان برسد مرگ شهرها فرا خواهد رسید و براین اساس وزارت نیرو در شورای عالی آب موضوع تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را در دستور کار خود قرار داد.

به گفته میرمحمدصادقی با برنامه ریزی وزارت نیرو قرار است 6 میلیارد متر مکعب کسری آب های زیر زمینی در مدت 6 سال متوقف شود.
وی با بیان اینکه در هدفگذاری سال 94 وزارت نیرو قرار است 485 میلیون متر مکعب کسری آب های زیرزمینی جبران شود، ادامه داد: یکی از معضلات کل کشور چاه های غیرمجاز و همچنین اضافه برداشت از چاه های با پروانه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه بر اساس طرح تعادل بخشی چاه های غیر مجاز باید مسدود شود، افزود: علاوه بر این با پایش چاه های مجاز بر روی آنها کنترهای هوشمند نصب شود تا میزان برداشت های آن کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه وزارت نیرو قرار است در سال جاری 400 حلقه چاه در استان اصفهان مسدود شود که با هماهنگی استاندار به 700 چاه غیرمجاز افزایش یافت، ادامه داد: همچنین قرار است در سال جاری 7 هزار کنتور هوشمند بر چاه های مجاز نصب شود که با این اقدامات 38 میلیون متر مکعب از کسری آبخوان ها جلوگیری می شود.

میرمحمد صادقی با اشاره به اینکه نصب این گونه کنتورها با همکاری ادارات برق شهرستان‌ها و سازمان آب منطقه‌ای انجام می‌شود، گفت: تابلوی برق مربوط به آن حدود پنج میلیون تومان هزینه دارد که می‌توان با دادن تسهیلات در قالب وام به کشاورزان این مشکل را نیز رفع کرد.

وی با بیان اینکه تمامی چاه‌های بستر و مسیر رودخانه زاینده رود غیرمجاز تلقی می‌شوند، گفت: سازمان آب منطقه‌ای استان به تنهایی توان توقف فعالیت تمام چاه‌های غیر مجاز را ندارد و باید از طریق قانونی و نهادهای قضایی این امر پیگیری و اجرا شود که در این راستا با دادستانی استان اصفهان و شهرستان‌های مختلف به تعامل رسیده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه در دشت‌های میمه، اردستان، مورچه خورت و دامنه این طرح به صورت پایلوت در حال اجرا است، اضافه کرد: بهره برداران و کشاورزان نیز در اجرای این طرح مشارکت داده می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه برداشت ها بی رویه از آب های زیرزمنی خود را به صورت فرو نشست زمین در استان نشان داده است، گفت: متاسفانه شاهد فرونشست هایی در شهر دامنه و دشت اصفهان هستیم.

میرمحمدصادقی با بیان اینکه اقدامات ذکر شده می تواند بر جریان آب زاینده رود اثر بگذارند، تاکید کرد: اولویت استان طبق مصوبات حفاظت منابع آب مسدود کردن چاه های واقع در بستر و حریم زاینده رود است.

وی در ادامه در خصوص وضعیت زاینده رود در سال آبی گذشته، گفت: با استقرار مدیریت یکپارچه حوضه زاینده رود برنامه توزیع آب با هماهنگی شورای عالی آب و ... انجام شد و با سیاست گذاری و صرفه جویی صورت گرفته آب برای کشت پاییزه کشاورزان رها شد.

میرمحمدصادقی تصریح کرد: با توجه به ذخیره سد زاینده رود و با صرفه جویی های لازم بتوانیم آب را برای کشت پاییزه کشاورزان در سال جاری رهاسازی کنیم.

وی همچنین با اشاره یه اینکه سرانه تجدید پذیر آب در دنیا 7400 متر مکعب و در ایران حدود یک سوم معادل 2100 متر مکعب است، گفت: در بررسی وضعیت حوضه گاوخونی این سرانه 1150 متر مکعب و در حوضه زاینده رود 900 مترمکعب است و این نشان از قرار گیری حوضه زاینده رود در شرایط بحران است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان تاکید کرد: باید منابع آبی سحطی و زیرزمینی را به خصوص در حوضه زاینده رود مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه مشکلات حوضه زاینده رود ملی است، افزود: خشکی حوضه آبریز زاینده رود منجر به تبعات و مشکلات کشوری خواهد شد، چرا که 15 درصد از تولید ناخالص ملی کشور در این حوضه است، برای نمونه می‌توان به تولید 70 درصدی فولاد، 26 درصدی محصولات پالایشگاهی، 12 درصدی سیمان و 9 درصد برق مورد نیاز کشور اشاره کرد.

میرمحمدصادقی با بیان اینکه در سامانه آبرسانی دچار مشکل هستیم و برای جوابگویی تامین آب شرب باید شرایط را مدیریت کنیم همچنین در کنار آن باید در قالب طرح های انتقال آب، نیاز آبی استان را تامین کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در خصوص روند اجرایی مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب، بیان داشت: مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب بندهای مختلفی دارد که برخی از آنها نیازمند زمان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه برای اجرای مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب برای احیای زاینده رود چند استان باید با یکدیگر هماهنگ شوند، افزود: در بحث صندوق خسارت به کشاورزان طی پیگیری های صورت گرفته با وزارت نیرو و صنعت قرار است هزینه آب متعلق به حق آبه داران پرداخت شود

وی همچنین در خصوص برداشت های غیر مجاز از زاینده رود از چم آسمان به بالا که قسمتی در استان بالادست و بخشی در استان اصفهان قرار دارد، گفت: از دی ماه سال 92 بارگذاری جدید بر رودخانه زاینده رود ممنوع شد و با توجه به مدیریت یکپارچه حوضه زاینده رود قرار است دو مشاور میزان برداشت آب ها را مشخص کنند.

میرمحمدصادقی ادامه داد: براین اساس در بخشنامه ابلاغی وزارت نیرو مقرر شد برق ایستگاه هایی که برداشت غیر مجاز داشتند از تاریخ سوم بهمن سال 92 وصل نشود.

وی تاکید کرد: در اجرای این طرح علاوه بر آب منطقه ای، وزارت جهادکشاورزی نیز باید کمک کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان در پاسخ به سوال دیگر ایمنا در خصوص طرح بهشت آباد، گفت: در مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب به وزارت نیرو دو ماه فرصت داده شد تا طرح بهشت آباد را دوباره بازنگری کند که متاسفانه این طرح بیش از این مهلت به تاخیر افتاد.

وی به نامه استانداران اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و کرمان به وزیر نیرو اشاره کرد و بیان داشت: در این نامه 4 استاندار خواستار اجرای هر چه سریعتر سد بهشت آباد شدند.

میر محمدصادقی تاکید کرد: عملیات مطالعاتی سد بهشت آباد تسریع شده و امیدواریم تا پایان امسال عملیات اجرایی سد بهشت آباد آغاز شود.

وی ادامه داد: در خصوص روش انتقال آب نیز هنوز مشاور برای 4 استان در حال بررسی است اما با توجه به تحولات و نامه استانداران اجرای سد بهشت آباد زودتر کلید می‌خورد

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.