داراب شهري است که قدمتي 2هزار و 500 ساله دارد، این شهر با وسعتي در حدود 7 هزار و 500 كيلومتر و بيش از 180 هزار نفر جمعيت در 240 كيلومتري شيراز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از شیراز؛  اين شهر به نام امام حسن مجتبي (ع) مزين شده است.

فرماندار داراب درباره دلیل مشهور شدن این شهر به نام امام حسن مجتبی ( ع) مي گويد: امام حسن (ع) در صلحنامه خود با معاويه براي داراب جايگاه خاصي قائل شدند.

قاسم پور مي افزايد: در بند 4 عهد نامه امام حسن (ع) با معاويه بيان شده كه خراج مردم داراب به دليل اين كه به حليت و حلال بودن نزديك تر است سهم امام حسن مجتبي (ع) شود و آن امام بزرگوار خراج دارابگرد(داراب كنوني) را به بازماندگان شهداي جمل و صفين اختصاص دادند.

شیخ راضی آل یاسین هم در کتاب صلح امام حسن(ع) با ترجمه رهبر معظم انقلاب درباره شهر داراب و توجه امام حسن(ع) به این شهر مطالبی را بیان می کند. علاوه بر این در کتاب های الکامل فی تاریخ، خورشید رمضان، بحارالانوار، علی الشرایع، فتوح البلدان، تاریخ ابن خلدون و تاریخ طبری درباره داراب و نقش آن در عهد نامه امام حسن با معاویه مطالب متنوعی نوشته اند.

فرماندار داراب دلیل دیگر مشهور شدن داراب به شهر امام حسن (ع) را وجود آرامگاه دحيه كلبي انصاري نماينده امام حسن (ع) در داراب ذکر می کند

به گفته وی : در سال 41 هجري قمري دحيه كلبي انصاري كه مسئول جمع آوري خراج بود از طرف امام حسن (ع) به شهر دارابگرد فرستاده شد.

او عنوان مي كند: دحيه كلبي انصاري يكي از شش صحابه پيامبر (ص) بوده كه قبل از ديگران به دين اسلام روي آورد و در همه جنگ ها به جز بدر همراه پيامبر بوده است.

قاسم پور مي گويد: آرامگاه این صحابه بزرگوار در كنار شهر دارابگرد و در 6 كيلومتري شهر داراب قرار دارد.

فرماندار داراب می گوید : با توجه به مزين شدن اين شهر به نام مبارك امام حسن(ع) در آستانه ميلاد آن امام همام مراسم متنوعي در داراب برگزار مي شود.

وي از جمله اين برنامه ها را آذين بندي و نور افشاني، اجراي برنامه هاي مذهبي، فرهنگي و سخنراني علما و مسئولان كشوري اعلام مي كند.

قاسم پور تاكيد مي كند: در ايام شهادت امام حسن مجتبي(ع) نيز برنامه هاي مذهبي ويژه شهادت آن حضرت برگزار مي شود.

فرماندار داراب همچنین از برگزاری سوگواره كشوري شعر مجتبوي در روز شهادت امام حسن مجتبي (ع) با حضور شاعران استاني و كشوري در داراب خبرمی دهد.

گزارشی از لیلا رنجبر

انتهای پیام/س


برچسب ها: داراب ، دیار ، مزین ، کریم ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.