ابتلا به بیماری توکسوپلاسموز می‌تواند سیستم مغز و اعصاب را درگیر کرده و همچنین از طریق زن باردار موجب ایجاد اختلالات مغز و اعصاب در جنین شود.

محمد‌مهدی راد‌فر متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران افزود: در فصل تابستان بیماری‌های نظیر اسهال، حصبه، توکسوپلاسموز و وبا شیوع می‌یابند و علت مهم این بیماری‌ها مصرف آب و غذای آلوده است.

وی با بیان اینکه در فصول مختلف سال در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها و مسومیت‌ها هستیم، تصریح کرد: البته در روزهای گرم سال عوامل میکروبی و عفونی معمولاً آزادی عمل بیشتری پیدا می‌کنند و به ویژه از طریق آب و هوا و مواد غذایی آلوده به انسان منتقل می‌شوند.

راد‌فر گفت: یکی از بیماری‌های شایع در تابستان، توکسوپلاسموز است که عامل آن نوعی انگل است که براحتی قابل انتقال به انسان است و می‌تواند عوارض زیادی را موجب شود.

وی با اشاره به اینکه بر طبق پژوهش‌های صورت گرفته درصد بالایی از مردم جهان آلوده به انگل توکسوپلاسموز گوندی‌ای هستند، یادآور شود: افرادی که به این بیماری آلوده شده‌اند ممکن است درجات مختلفی از عارضه‌های عصبی را تجربه کنند.

راد‌فر تأکید کرد: ابتلا به بیماری توکسوپلاسموز می‌تواند سیستم مغز و اعصاب را درگیر کرده و همچنین از طریق زن باردار موجب ایجاد اختلالات مغز و اعصاب در جنین شود.

وی افزود: جنین همزمان با رشد خود مشکل عصبی و مغزی را خواهد داشت و حتی وقتی به نوزاد تبدیل می‌شود نیز این مشکل برای فرد وجود داشته و ممکن است تا پایان عمر نیز باعث بروز مشکلات مغزی و عصبی برای فردی شود که در دوران بارداری مادرش، جنین از مادر اختلال عصبی و مغزی را به ارث گرفته است.

راد‌فر با اشاره به راه‌های انتقال انگل توکسوپلاسموز گوندی‌ای، یادآور شد: به عنوان مثال انگل فوق از طریق مصرف جگر نیم‌پز گوسفند به راحتی به انسان منتقل می‌شود.

وی خاطر‌نشان کرد: کیست انگل وارد معده انسان می‌شود و تحت تأثیر اسید معده باز می‌شود و در نتیجه انگل آن آزاد شده و از طریق مخاط روده جذب و وارد کبد می‌شود و در نهایت وارد غدد لنفاوی بدن خواهد شد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار