این غم‌انگیز است که از نگار‌گران تنها یک نام وجود دارد و فضای لازم توسط مسئولان فرهنگی جهت ترویج و گسترش این هنر وجود ندارد.

رفعت‌السادات موسوی هنرمند نگارگر و تذهیب کار در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص تأثیر هنر نگارگری در ایجاد فضایی تازه گفت: دنیای نگارگری، دنیای خیال و عالم مثال است و دنیای خیال و مثال خیلی نمی‌تواند در طی قرون و سال‌ها تغییری کرده باشد.

وی ادامه داد: نگارگری در ذهن یک هنرمند قطعاً نیاز به تکنولوژی ندارد. عالم بی‌آغاز و بی‌مکان است و اگر در این هنر تغییر و یا بروز‌رسانی نبینیم اتفاق عجیبی نیفتاده است زیرا یک نگارگر اصراری برای بیان علم نور ندارد.

موسوی در مورد قضاوت هنرمند نگارگر امروز و دیروز اظهار داشت: در زمینه طراحی تغییراتی را می‌بینیم، همانند تغییرات در شکل و ظاهر و یا ترسیم صورتک‌ها در گذشته صورتک‌های مغولی مورد استفاده بود ولی هم‌اکنون به ایرانی تغییر کرده است و یا پوشش و لباسی که برای نگاره‌ها استفاده می‌شد، دچار تغییر شده است و در اینجاست که نقش و رد‌پای نگارگر امروزی را می‌بینیم.

این هنرمند همچنین در رابطه با تأثیر آثار هنری نگارگری در جذب گردشگر بیان کرد: با وجود اینکه در هنر نگارگری امروز تفاوت‌هایی را از لحاظ استفاده از نوع رنگ‌بندی و شیوه طراحی اندام و چهره می‌بینیم اما بازهم شاهد جذب گردشگران و علاقه آنها به این آثار هستیم. زیرا فرهنگ ما زیر‌مجموعه خط و نقش ماست و وقتی هنرمندان در معرض دید گردشگران قرار می‌گیرد با فرهنگ ما آشنا می‌شوند و در نتیجه برای دیدن ایران و آشنایی بیشتر با فرهنگ و هنرمان ترغیب می‌شوند.

این هنرمند در توضیح نقش هنر نگارگری در بیان افکار روز را دارد گفت: انسان به هنر زنده است و شاید هنر نگارگری به بیان مستقیم مشکلات بپردازد اما قادر است از زاویه مخالفش نور را در جایی که اثر‌بخش باشد به نمایش بگذارد. به گونه‌ای که نشانه‌ای از امید و آرزو باشد.

موسوی در خصوص تأثیر نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها گفت: جشنواره باید وجود داشته باشند برای دوستان جدیدی که به قشر نگارگر می‌پیوندند اما چیزی که جشنواره‌ها را حائز اهمیت می‌کند انتخاب آثاری است که از فیلتر وجود هنرمند گذشته باشد. نگارگری هنر سینه‌ به سینه است و هنرمندان جوان در کنار اساتید نگارگری علاوه بر آموختن این هنر اخلاق را هم می‌آموزند.

وی در خصوص مشکلات هنر نگارگری افزود: متأسفانه برای ارسال آثار با هنرمندان همکاری لازم صورت نمی‌گیرد. با وجود زحمت بسیار در ارسال آثار که به عهده خود هنرمند است، ممکن است در نگهداری اثر دقت لازم صورت نگیرد و اثر دچار آسیب دیدگی شود. همچنین نبود فضایی به عنوان انجمن نگارگران باعث شده که بین اساتید و هنرمندان جوان که به دنبال آموزش این هنر هستند فاصله بیفتد.

این هنرمند در پایان خاطر‌نشان کرد: این غم‌انگیز است که از نگارگران تنها یک نام وجود دارد و فضای لازم توسط مسئولان فرهنگی در اختیار هنرمندان این هنر جهت ترویج و گسترش آن وجود ندارد. امیدواریم کسانی که بر موج هنر سوار هستند به موقع از کیسه هنر خرج کنند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.