استان مازندران تا نوزدهم ماه مبارک رمضان 6 هزار و 600 اهدا کننده داشته است که از این میزان 221 نفر بانوان بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ نیاز به خون یک نیاز همیشگی و مداوم است که در تمام طول سال از طرف بیماران دریافت کننده احساس می‌شود.

بیمارانی که زندگیشان به خون تک تک افراد جامعه بستگی دارد. نیازی که این روزها در ماه مبارک رمضان تشدید می‌شود و پاسخ به آن ثوابی دو چندان دارد.

7700 مراجعه کننده در ماه مبارک رمضان

اسماعیل پوریانی مدیر کل انتقال خون استان مازندران در این خصوص می‌گوید: خوشبختانه استان مازندران تا روز نوزدهم ماه مبارک رمضان تا حدود 7 هزار و 700 نفر مراجعه کننده برای اهدای خون داشته است که از این تعداد 6 هزار و 600 نفر موفق به اهدای خون شدند. همچنین221 نفر از اهدا کنندگان بانوان گرامی بودند.

مازندران در زمینه خون و فرآورده‌های خونی به خود‌کفایی رسیده است

پوریانی با بیان اینکه تا پایان نوزدهم ماه مبارک رمضان مردم استان مازندران آمار اهدای خون خوبی را داشتند، اظهار کرد: از میان آمارهای منتشر شده در این روزها حدود چهار هزار نفر جز اهدا کنندگان مستمر و 1700 نفر اهدا کننده با سابقه و بقیه افراد اهدا کنندگان بار اولی بودند.

خوشبختانه در دو سال اخیر در استان مازندران در زمینه تولید خون و فرآورده‌های خونی به خود کفایی رسیده‌ایم و نیاز به وارد کردن خون و فرآورده‌های آن از دیگر استانها نداریم.

100 هزار واحد خون در سال نیاز بیماران محتاج به خون

وی با تقدیر از فتوای علمای دین درباره اهدا خون و فرهنگ سازی مناسب در این زمینه اظهار کرد: نیاز بیماران خاص استان همچون تالاسمی، هموفیلی، بیماران دیالیزی و سرطان 100 هزار واحد خون در سال است که در استان از طریق اهدا مستمر تامین می‌شود.

شاخص اهدا خون کشور به ازای هر 1000 نفر 27 نفر است و در استان مازندران این رقم 43 نفر به ازای هر 1000 نفر است. در سال 93 نزدیک به 159 هزار نفر مراجعه کننده به مراکز اهدا خون در مازندران ثبت شده است که از این تعداد 132 هزار نفر موفق به اهدا شدند و 180 هزار واحد خون و فرآورده‌های آن تهیه و تحویل مراکز بهداشتی و درمانی استان شد.

رشد1.6 درصدی اهدا خون در دو ماه نخست سال

وی با اعلام رشد 1.6 درصدی اهدا خون در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته یادآور شد: در دو ماه ابتدای سال نیز از 27 هزار و 400 نفر مراجعه کننده برای اهدا خون 23 هزار و 305 نفر موفق به اهدا خون شدند که 30 هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی به مراکز درمانی استان تحویل شد.

بانوان سالم‌ترین اقشار جامعه را تشکیل می‌دهند

پوریانی میزان مشارکت اهدا کنندگان خون که به طور مستمر اقدام به اهدا خون می‌کنند را در دو ماه اخیر 60 درصد اعلام کرد و گفت: 13 هزار و 722 نفر از اهدا کنندگان امسال در زمره اهدا کنندگان مستمر بوده‌اند که از این تعداد فقط 606 نفر را بانوان تشکیل می‌دهند. بانوان سالم‌ترین اقشار جامعه را تشکیل می‌دهند و نیاز به مشارکت آنان در اهدا خون احساس می‌شود. اما عمده‌ترین نگرانی‌ها ترس از کم خونی است ولی در مراکز اهدا خون پزشکان حضور دارند و با بررسی شرایط مراجعه کنندگان اقدام به دریافت خون خواهند کرد. همچنین لازم به ذکر است براساس مرجع کشوری از کسانی که اقدام به حجامت می‌کنند به دلیل امکان وجود برخی عفونت‌ها در خون این افراد، به مدت یک سال خون دریافت نمی‌شود.

نذر خون در شبهای قدر

پوریانی با بیان اینکه نذر خون یک حرکت معنوی بسیار خوبی است اظهار کرد: بعضی از هموطنان عزیز ما نذر می‌کنند که خون خود را در شب‌های قدر اهدا کنند که این کار در عمل برای عزیزان مقدور نیست و طبق نظر علمای دین می‌توانند خون خود را بعد از شب‌های قدر هم اهدا کنند و به این ترتیب به نذر خوب خود عمل کنند.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.