با گذشت بیش از دو دهه از ورود تلفن همراه به کشورمان ، هنوز افرادی وجود دارند که درک این موضوع برای آن ها سخت است که نگاه کردن به گوشی موبایل دیگران ، نقض حریم شخصی افراد است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، حریم شخصی یکی از نمونه های حقوق شهروندی بوده و احترام گذاشتن به آن، یکی از اصول اولیه شهروندی است.
این حریم خصوصی‌ترین بخش زندگی افراد است که باید توسط سایرین نیز درک شده و مورد احترام قرار گیرد. باید بدانیم که هیچ کس اجازه ورود به حریم شخصی دیگران را ندارد و تعرض به آن تخلف و قانون‌شکنی است . البته محدوده این حریم برای افراد مختلف و در فرهنگ‌های گوناگون، متفاوت است. اما اصل موضوع مورد بحث ، ممنوعیت تعرض به حریم خصوصی افراد است.

دخالت یا دزدی از حریم شخصی افراد

هر موقع که مسئله ای برای فردی ، شخصی تلقی می شود به این معنا است که آن فرد نسبت به آن موضوع حساس است و نمی خواهد افراد دیگر در آن موضوع دخالت کنند. در حقیقت بخشی از احترام به امور و مسائل شخصی افراد به معنی استفاده مناسب و محافظت از اطلاعات آن ها است.

باید یاد دورانی کنیم که تازه تلفن همراه به کشورمان وارد شده بود . در آن زمان نگاه کردن به گوشی های موبایل دیگران تقریبا یک امر طبیعی بود ، چون همه مردم موبایل نداشتند.

اما حالا که بیش از دو دهه از ورود این تکنولوژی در زندگی ما می گذرد ، هنوز افرادی وجود دارند که درک این موضوع برای آن ها سخت است که نگاه کردن به گوشی موبایل دیگران ، نقض حریم شخصی افراد است. مشکلی که شاید برای خیلی از ما در طول روز پیش می آید که برای خواندن یک پیامک ، از سرک کشیدن های بغل دستی مان کلافه شده باشیم. به طوری که باید اجازه بدهیم فرد کناریمون جواب پیامک ما را بدهد.

دخالت یا دزدی از حریم شخصی افراد

از قضا همين چند روز پيش داخل مترو در حال خواندن پيامكي بودم كه يكي از مسافران گفت : آقا اين پيامكي كه مي خوانيد شايعه است و با كمال تعجب گفتم ممنون از اينكه حواستان به پيامك گوشي بنده بود.

 در همين رابطه نيز با يكي از مسافران مترو سر صحبت را باز كردم و درباره سرك كشيدن به داخل موبايل ديگران از او سوال پرسيدم كه گفت : اتفاقا من خودم هم اين كار را انجام ميدهم . دليل اين كار او را پرسيدم كه گفت با خنده گفت : از روي بيكاري ، حوصله ام سر مي رود ، خب چيكار كنم ؟ به گوشي موبايل ديگران نگاه مي اندازم.

در ايستگاه بعد با عوض كردن مسيرم به سمت خبرگزاري راهي شدم كه اين بار با فردي به نام عليرضا آشنا شدم كه از نگاه كردن فرد بغل دستي اش به گوشي موبايلش به شدت شاكي شده بود و در حال اعتراض بود. از او 
حالا در این خصوص با برگرداندن گوشی موبایل و یا با یک نگاه به فردی که به حریم شخصی ما ورود پیدا کرده  و یا اینکه با تذکر زبانی می توان از این سواستفاده به حریم خصوصی مان جلوگیری کنیم. ولی در کل بایستی که این فرهنگ  در جامعه نهادینه شود که نگاه کردن به گوشی موبایل دیگران ، نقض حقوق شخصی دیگران محسوب می شود.


گزارش: علیرضا فراهانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۵:۳۲ ۲۸ تير ۱۳۹۴
خوب با این خبر به سلامتی آخرین مشکل هم حل شد
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۵:۱۸ ۲۸ تير ۱۳۹۴
تو میتررسی .....
Iran (Islamic Republic of)
اسد
۱۴:۱۳ ۲۸ تير ۱۳۹۴
من که کلا با موبایل مخالفم دولت باید تمام موبایل ها رو جمع کنه .
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۴:۴۷ ۲۸ تير ۱۳۹۴
مگه میشه؟؟مگه داریم؟؟