روسیه با صادرات 927 هزار بشکه نفت در روز به چین در ماه مه امسال، به بزرگترین تامین کننده نفت این کشور تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روسیه ماه مه امسال حدود سه میلیون و 920 تن نفت خام به چین صادر کرد که این رقم حدود 927 هزار بشکه در هر روز بود. خبرگزاری مالی بلومبرگ نیز در گزارشی اعلام کرده است روسیه بزرگترین تامین کننده نفت و گاز چین است.

بر اساس اعلام سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) روسیه هر روز 10 میلیون و 540 هزار بشکه نفت تولید می کند.

"گائو جیان،" کارشناس شرکت مشاور اقتصادی اس سی آی اینترنشنال که مقر آن در شانگدونگ چین است گفت روسیه از فرصت روابط خوبی که با چین دارد برای افزایش صادرات نفت به این کشور استفاده کرده است به طوری که اکنون بزرگترین تامین کننده نفت و گاز چین است. 

کارشناسان می گویند با توجه به آنکه آمریکا اکنون به تولید نفت رستی برای تامین نیازهای خود روی آورده است و از این رو نفت کمتری از جهان وارد می کند، کشورهای نفت خیز جهان برای فروش نفت خود به چین روی آورده اند که با توجه به رشد اقتصادی خوبی که دارد میزان نیازش به نفت در حال افزایش است.

بر اساس گزارشی که آژانس بین المللی انرژی به تازگی منتشر کرده است چین امسال بیش از 11 درصد از کل نفتی که در جهان تولید می شود، مصرف می کند. 

این درحالی است که میزان صادرات نفت عربستان سعودی به چین در ماه مه به سه میلیون و 50 هزار تن کاهش یافت. کارشناسان در توضیح علت کاهش صادرات نفت عربستان سعودی به چین می گویند قیمتی که عربستان سعودی برای فروش نفت خود پیشنهاد می کند برای کشورهای آسیایی و به ویژه چین جذاب نیست.

یکی دیگر از دلایل اقبال چین به خرید نفت از روسیه این است که روسیه قبول کرده است پول نفت صادراتی خود به چین را به یوان ،واحد پول چین، دریافت کند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار